W tym artykule:

  1. Piękno bez cienia retuszu?
  2. AI kontra prawdziwe piękno

20 lat temu badania pokazały, że zaledwie 2% kobiet uważa się za piękne. Wówczas marka Dove postanowiła przełamać niepokojący trend kreowania w mediach nierealistycznego wizerunku opartego na stereotypowych standardach piękna. Zaprosiła do reklam zwyczajne kobiety, przedstawiając je takimi jakie są, bez retuszu, oraz prezentując ich rzeczywiste historie. Pokazała tym samym światu, że prawdziwe piękno drzemie w każdej z nich, bez względu na typ urody, kolor skóry czy rozmiar, jaki noszą. Wtedy też marka podjęła kluczowe dla jej misji zobowiązanie, że będzie pokazywać w swoich reklamach tylko i wyłącznie prawdziwe kobiety, bez używania narzędzi modyfikujących ich wizerunek.

Materiały prasowe

Piękno bez cienia retuszu?

Tak, to możliwe! Marka Dove stanowczo sprzeciwia się sposobowi, w jaki media przedstawiają kobiety i zdecydowanie przełamuje wyimaginowany standard piękna. Już 20 lat nieprzerwanie pozostaje wierna swojemu zobowiązaniu i konsekwentnie nie używa w reklamach narzędzi służących zmianie wyglądu występujących w nich modelek. Obecnie zwraca uwagę na nowe wyzwanie, jakie stawia przed nami rozwój sztucznej inteligencji, która może utrwalać nierealistyczne standardy piękna.

AI kontra prawdziwe piękno

Prawie co piąta kobieta w Polsce deklaruje, że stara się najlepiej jak może, żeby wyglądać jak modelki lub celebrytki pokazywane w mediach. 16% twierdzi, że oddałaby nawet 5 lat swojego życia, aby osiągnąć idealny wygląd. Natomiast aż 6 na 10 dziewczynek tak bardzo martwi się swoim wyglądem, że rezygnują z pełnego udziału w codziennych czynnościach – od pływania i uprawiania innych sportów do wizyt u lekarza, wyjścia do szkoły, a nawet wypowiadania własnych opinii.*

AI dodatkowo pogłębia tę presję – w powstających grafikach brakuje miejsca na rzeczywiste wizerunki kobiet. Tworzone są one w oparciu o stereotypy, nierzeczywiste oczekiwania i wymagania. Wraz z rozwojem technologii odróżnianie autentycznego piękna od tego kreowanego cyfrowo będzie stawało się coraz trudniejsze.

A jak wskazują powyższe dane, kobiety w Polsce, jak i na świecie, już teraz odczuwają niezwykle silną presję dotyczącą ich wyglądu. Te nierealistyczne wizerunki mogą potęgować problemy z samoakceptacją i kondycją psychofizyczną. Niepokojącym jest to, że pomimo tego, że kobiety w Polsce dostrzegają urodę innych kobiet w różnych aspektach, to co czwarta z nich rozważała możliwość poddania się operacji plastycznej, a prawie co piąta unikała aktywności fizycznej ze względu na swój wygląd. Aż 68% kobiet na świecie uważa, że powinny być szczupłe, 64% - mieć wąską talię, a to wszystko przy jednoczesnym posiadaniu krągłości – tak deklaruje 57%.*

#PrawdziwePiekno

W kampanii #PrawdziwePiekno marka Dove zachęca do debaty nad wpływem sztucznej inteligencji na postrzeganie piękna. Zwraca uwagę, że AI może odzwierciedlać nasze uprzedzenia i stereotypy, ale może też działać na zasadzie różnorodności i inkluzywności. Po raz kolejny stawia czoło wyzwaniu i, pozostając wierna swojej misji, zobowiązuje się nigdy nie używać AI w swoich reklamach. Tym samym podtrzymuje swoje zobowiązanie złożone 20 lat temu, że konsekwentnie będzie pokazywać realistyczne obrazy piękna. Dbajmy o #PrawdziwePiekno!

Materiały prasowe

*Carlos Ruiz Zafón, Cień wiatru

*Dane pochodzą z badań:

  • Real beauty among women and men. Quantitative study report. Kantar Polska. June 2024 rok.
  • The Real State of Beauty: a global report. Edelman DXI. November/December 2023 rok.
  • Europol (2022), Facing reality? Law enforcement and the challenge of deepfakes, an observatory report from the Europol Innovation Lab, Publications Office of the European Union, Luxembourg.

Materiał promocyjny marki DOVE.