Wielki powrót yuppie? Ta subkultura lat 80. to nowa obsesja świata mody [trendy jesień-zima 2023/2024]
Nadszedł czas, aby przyjąć renesans power dressingu z otwartymi ramionami, bo lata 80. powracają w wielkim stylu (z naciskiem na wielkim... dosłownie). Wybiegi Paryskiego Tygodnia Mody na sezon jesień/zima 2023 pokazały powrót klasycznej estetyki "Working Girl" z lat 80-tych, wraz z garsonkami, oversize'owymi poduszkami na ramionach i prześwitującymi pończochami. Chociaż niektóre elementy mody lat 80. powinny zostać pogrzebane w przeszłości, styl korporacyjny (lub "yuppie", jak go kiedyś zwano) triumfalnie powraca i noszą go wszystkie twoje ulubione It Girls.
Ewolucja "power dressing"
Power dressing, który kojarzy nam się z latami 80-tymi, jest bardziej podobny do lat 2020, niż mogłoby się wydawać. W połowie XX wieku kobiety zaczęły coraz częściej wchodzić na rynek pracy, a do lat 80. siła robocza kobiet znacznie wzrosła. Była to era, w której kultowy strój "pracującej dziewczyny" zyskał na popularności, obejmując marynarkę w ponurym kolorze z dużymi poduszkami na ramionach, wąską ołówkową spódnicę, elegancką bluzkę, pończochy i sneakersy na dojazdy do pracy, które w biurze ustępowały miejsca szpilkom. Kobiety stawały się coraz bardziej wpływowe w miejscu pracy, a ich strój odzwierciedlał tę zmianę. Trend ten zbiegł się w czasie z pojawieniem się Yuppie.
Yuppie, skrót od "young urban professional" lub "young upwardly-mobile professional", był terminem ukutym na początku lat 80. w celu opisania młodych profesjonalistów pracujących w miastach. Początkowo była to neutralna etykietka, ale w połowie lat 80. nabrała negatywnego wydźwięku, związanego z materializmem, gentryfikacją i ogólną chciwością.
Garnitur w stylu power dressing doczekał się kilku wskrzeszeń, szczególnie w okresie amerykańskich wyborów w 2016 roku, ale wersja z lat 2020-tych ma więcej wspólnego z latami 80-tymi niż z garniturami Hillary Clinton z lat 90-tych czy strojami "girlboss" z ubiegłej dekady. Powrót do tego stylu zaczął się jesienią zeszłego roku, a entuzjaści mody i celebryci zamienili swoje minispódniczki na obszerne garnitury i krawaty, które bardziej nadają się na biznesowy lunch niż na czerwony dywan.
Częściowo napędzany obsesją TikToka na punkcie wystawnego wystroju wnętrz z lat 80-tych, corporatecore osiągnął nowe wyżyny wraz z pojawieniem się bardziej kobiecych interpretacji tego trendu.
Corporatecore na wybiegach jesień-zima 2023/2024
Kolekcja ready-to-wear Raula Lopeza dla Luar czerpała inspirację z obserwowanych przez niego w dzieciństwie biznesmenów z Piątej Alei i Wall Street, co zaowocowało obszernymi okryciami wierzchnimi.
Olivier Rousteing z Balmain bawił się mocnymi ramionami, łącząc je z gładkimi bluzkami i dopasowanymi żakietami.
Saint Laurent od dawna uwielbia mocno zaznaczone ramiona, czego przykłady można znaleźć już w kolekcji na jesień/zimę 2019.
Z kolei u Givenchy, ustrukturyzowane, spiczaste ramiona były kluczowym motywem eleganckiej kolekcji marki.
Courrèges przyjął inne podejście, decydując się na bardziej zaokrąglony kształt zamiast usztywnionych ramion, kreując nieoczekiwany wariant trendu dla stonowanych skórzanych kurtek i oversize'owych bluz z kapturem.
Corporatecore: jak ubrać się jak yuppie w 2023?
Jeśli chcesz nawiązać do stylu glam z lat 80-tych, zadbaj o dopracowaną fryzurę (nie zapomnij o lakierze do włosów) i podkreśl usta czerwoną szminką. Jeśli wolisz bardziej nowoczesne podejście do tego trendu, zastąp tradycyjne cieliste rajstopy eleganckimi, prześwitującymi czarnymi rajstopami i połącz je z body lub golfem zamiast jedwabistej lub falbaniastej bluzki.
Aby oddać hołd pierwszym korporacyjnym dziewczynom, uzupełnij swój outfit czółenkami ze szpiczastymi noskami lub slingbackami i dodaj do tego oversize'owy wełniany płaszcz, żeby podkreślić klimat lat 80-tych. Nie krępuj się dodać teczki i telefonu komórkowego wielkości cegły!