Te buty kochają gwiazdy, biegacze i pielęgniarki. Tzw. brzydkie sneakersy Hoka zasługują na swoją sławę
W ostatnich latach sneakersy Hoka gościły na stopach największych nazwisk w branży rozrywkowej i modowej, w tym Gigi i Belli Hadid, Emily Ratajkowski, Britney Spears, Harry'ego Stylesa, Reese Witherspoon, Katie Holmes i Jennifer Garner. Zostały nawet dostrzeżone na legendarnym filmowcu Martinie Scorsese, który założył parę podczas kręcenia reklamy Chanel Bleu w nowojorskim metrze wraz z Timothée Chalametem. Te sneakersy po cichu stały się insiderskim trendem, który można bez wysiłku łączyć ze wszystkim, od eleganckich sukienek, przez stroje inspirowane Copenhagen Girl, po dżinsy w stylu vintage.
Sneakersy Hoka to alternatywa dla Adidas Samba?
Kolejne sneakersy zyskują uwagę gwiazd i influencerek i tak się składa, że nie należą one do najładniejszych butów sezonu. Gruba podeszwa, specjalny projekt pod sportowe aktywności, funkcjonalność - tak w głównej mierze prezentują się buty Hoka, marki, którą po prostu "teraz się nosi". Widziano je nie tylko na siłowni, ale również na muzycznych festiwalach w Kalifornii.
Fenomen Hoka nie wydarzył się z dnia na dzień. Hoka, pomimo szybkiego wzrostu popularności, jest nadal stosunkowo niewielką marką w porównaniu do gigantów branży, takich jak Nike czy Reebok. Steven Doolan, wiceprezes Hoka US, zauważył w The New York Times, że marka oferuje tylko 440 unikalnych modeli butów dla mężczyzn i kobiet, dostępnych w różnych kolorach i rozmiarach. Dla porównania, według szacunków projektu przeprowadzonego na Harvardzie, Nike ma aż 10 000 różnych wariantów butów.
Sneakersy dla wszystkich pokoleń
Wiele osób, w tym profesjonalistów z branży sneakersowej, odkryło Hoka dzięki swoim rodzicom. Drew Haines, dyrektor ds. sneakersów i przedmiotów kolekcjonerskich w StockX, podzielił się swoim doświadczeniem z New York Times, mówiąc, że pierwszą parę, którą zobaczył, zakupił jego tata - jego 60-letni ojciec szukał najlepszego możliwego komfortu i amortyzacji, które zapewniła mu firma Hoka. Dr Karen Onel, szefowa reumatologii dziecięcej w Hospital for Special Surgery na Manhattanie, również przekonała się do sneakersów Hoka po tym, jak cierpiała z powodu bólu kostki i stopy. Jej najmłodsza córka początkowo wzdrygała się na widok przerośniętych podeszew, ale ostatecznie przekonała się do nich i ona.
Sportowe początki sneakersów Hoka
Kiedy Hoka została założona w 2009 roku przez byłych pracowników Salomona, Nicolasa Mermouda i Jean-Luca Diarda, moda nie była ich głównym celem. Marka była całkowicie skoncentrowana na wydajności i tworzeniu butów, które pozwalały ludziom biegać szybciej i dalej bez odczuwania bólu. Atutem marki są lekkie podeszwy z pianki, zapewniające efekt amortyzacji, który pomaga zmniejszyć wpływ na stopę, gdy uderza ona o podłoże. Konstrukcja ponadwymiarowej podeszwy skutecznie minimalizuje nacisk pod piętą i podbiciem stopy, dzięki czemu sneakersy Hoka są idealnym wyborem dla osób z takimi schorzeniami jak zapalenie powięzi podeszwy.
Jak moda odkryła sneakersy Hoka
Dopiero około cztery lata temu influencerzy modowi i współpracownicy zaczęli dostrzegać potencjał sneakersów Hoka. W ciągu ostatnich kilku lat Hoka nawiązała współpracę z najróżniejszymi markami, od modnych sklepów ze sneakersami, na przykład Bodega, po kultową sieciówkę Free People. Sneakersy Hoka pojawiły się nawet na wybiegach awangardowych marek, takich jak Collina Strada, Batsheva i PH5, umacniając ich status jako "modowych butów".
Trend na brzydkie buty i sukces Hoka
Część sukcesu HOKA można przypisać nienagannemu wyczuciu czasu. Pod koniec 2010 roku świat mody zaczął doceniać masywne sneakersy i styl athleisure. Sneakersy Triple S marki Balenciaga, które nabrały rozgłosu w 2017 roku, stanowiły punkt zwrotny, skłaniając redaktorów i influencerów do zamiany wysokich obcasów na nieporęczne, kosmiczne clodhoppery. Masywne sneakersy stały się wszechobecne, a HOKA wykorzystała tę zmianę w modowych standardach bez przekraczania granic. Efekt? HOKA, należąca do Deckers, firmy stojącej za markami obuwniczymi Ugg i Teva, odnotowała 892 miliony dolarów sprzedaży w 2021 roku, co stanowi 56% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, a w 2022 roku przekroczyła granicę miliarda dolarów.
Przystępna cena sneakersów HOKA, z większością par w cenie poniżej 150 dolarów, też ma tu duże znaczenie. Do tego skoncentrowanie się na funkcjonalności i wydajności pozwala im przenikać świat sportu i mody, czyniąc je odpornymi na zmienne trendy.
Można śmiało powiedzieć, że trend masywnych sneakersów zostanie z nami na dłużej. Kto wie - rosnąca popularność butów HOKA może sprawić, że zastąpią one ulubione modele TikToka - jak Adidas Samba lub Onitsuka Tiger (koniecznie w żółtym kolorze). Masywna podeszwa, opływowy kształt - amerykańskie buty sportowe wkraczają poza świat sportu. Będziecie nosić?
1 z 1
Hoka sneakers