Te 9 prostych zasad w modzie pozwoli Ci kupować ubrania, które są inwestycją na dłużej. Zobacz czy masz je już w swojej garderobie
Moda jako inwestycja? Tak! Dobra lokata kapitału to nie tylko mieszkanie, złoto czy kryptowaluta. Przykład? Torebka 2.55 Chanel w średni rozmiarze, która w 1990 roku kosztowała niecałe trzy tysiące złotych, a dziś jej wartość to prawie 40 tysięcy. Na zakupach najpierw rozsądek, potem przyjemność. Zobaczcie nasze rady na modowe inwestycje:
- Angelika Warlikowska
1. Stwórz kolekcję kapsułową
Paleta barw w szafie kapsułowej jest stonowana, dzięki temu wszystko do siebie pasuje. Podstawowe kolory? Tutaj to: czerń, biel, beż. W małych dawkach możesz dodawać mocne barwy, np. czerwień, zieleń, błękit, i wzory. Pamiętaj, że uniwersalne kolory stanowią podstawę garderoby, które warto mieć, co nie wyklucza łączenia ich z odważniejszymi barwami.
2. Trendy tracą termin
Trendy przemijają wraz ze zmianą pór roku, a razem z nimi ich przydatność (i wartość!). Klasyka nie wychodzi z mody. Widzimy ją na pokazach co kwartał, dlatego zamiast trzech trendowych marynarek słabej jakości kup jedną dobrą gatunkowo. Gdy w twojej szafie pojawi się dobrze ułożona kolekcja kapsułowa, odkryjesz, jak mało rzeczy trzeba, by ubierać się dobrze.
3. Obszerna biała koszula
Taką koszulę z bawełny dobrej jakości możesz wkładać latem i zimą, do spodni i spódnicy, solo lub warstwowo. Miej mniej, noś więcej!
4. Ponadczasowe dodatki
Kupuj ponadczasowe akcesoria. Klasyczne baletki będą aktualne dłużej niż mokasyny na gigaplatformie. A gładka i prosta skórzana torebka to przyjaciółka wielu stylizacji.
5. Kupuj rzeczy z tradycją.
Dżinsy Levi’s 501 kończą w tym roku 150 lat. Ceny modeli vintage są niemal na równi z nowymi.
3. Logo? Nie, dziękuję
Jak podaje „Financial Times” podczas recesji wielkie logo na akcesoriach i ubraniach idą w odstawkę. Moda, która jest najbardziej luksusowa (i najwięcej zyskuje na wartości), nie krzyczy, lecz szepcze. Zatem warto zaopatrzyć się w ubrania, które są w nurtcie jednego z najbardziej pożądanych trendów -"dyskrytnym luksusie"
4. Korzystna Kooperacja
Kupowanie limitowanych serii ubrań czy dodatków (np. przy okazji współpracy marki z gwiazdą/projektantem), trzymanie ich kilka lat w szafie i odsprzedawanie to najłatwiejszy sposób na zarobienie na modzie. Taka praktyka nie różni się od kolekcjonowania dzieł sztuki. W 2023 roku warto upolować coś ze współpracy Tiffany’ego z Fendi i Nike. Pamiętaj, żeby zawsze zachowywać paragony i metki, jeżeli w przyszłości zakładasz możliwość sprzedaży.
5. Jakość ponad ilość
Jakość i jeszcze raz jakość. Warto mieć w swojej garderobie ubrania z szlachetnych tkanin! Dlaczego rzeczy w sklepach vintage wyglądają doskonale mimo upływu czasu? Bo są wykonane z materiałów dobrej jakości. Tani T-shirt z kiepskiej bawełny wyrzucisz po sezonie. Droższy, ale porządniejszy wystarczy ci na lata. Kupując nowe ubrania, sprawdzaj skład: len, jedwab, wełna, kaszmir, miękka skóra zasługują na uwagę.
6. Chcesz zarobić na torebce? Zainwestuj w kultowe modele
Od Chanel, Hermèsa czy Louisa Vuittona. Ich ceny w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosły o 20 proc., a w 2023 roku przewiduje się, że poszybują o kolejne 15 proc. „Birkin i Kelly Hermèsa, na które w butikach jest lista oczekujących, na portalach z modą z drugiej ręki osiągają zawrotne ceny. Fuksjowa Birkin w rozmiarze 25, mimo ceny wyższej niż w butiku, sprzedała się u nas w 10 minut” – mówią założycielki portalu z używanymi luksusowymi rzeczami dreambig.pl.
7. Cenny metal
Inwestuj w kruszce. Słynni jubilerzy jak cartier oferują tzw. haute joaillerie, czyli biżuterię piękną i cenną jak dzieło sztuki.
8.Gorączka vintage
Trwa moda na vintage, a podsycające ją zainteresowanie generacji Z powoduje, że nie ma szans, by szybko minęła. Rzeczy z archiwalnych kolekcji domów mody szukaj w second-handach czy na aukcjach. Odsprzedawaj z zyskiem.
9. Czas to pieniądz
Dobry zegarek zawsze był traktowany także jako lokata kapitału. Teraz, gdy niemal każdy może sprawdzić godzinę w smartfonie, czasomierze stały się jawną oznaką prestiżu albo czysto modowym gadżetem. Wartość zegarków najsłynniejszych marek (najczęściej szwajcarskich), np. Longines, wzrasta z każdym rokiem.