Robert Kupisz - przełomowe kolekcje
Robert Kupisz to nie tylko koszulka z orłem. Z okazji pokazu kolekcji "Crown" przypominamy sobie te wcześniejsze, najważniejsze w historii marki.
Kto wierzył w karierę Roberta Kupisza jako projektanta odzieży? Dziś trudno powiedzieć i wskazywać palcem, ale Ci, którzy wątpili też siedzą na każdym pokazie w pierwszych rzędach. Kupisz dawno temu byl przede wszystkim fryzjerem i tancerzem, ale w obu profesjach prawdziwym artystą. W branży znał każdego i pracował z każdym - marketingowo był w pełni gotowy, by w 2011 powołać do istnienia własną markę odzieżową.
Pierwsze pokazy Kupisza poruszyły branżę - były jak spektakle podporządkowane motywom przewodnim. Popularność przyniosła mu prezentacja kolekcji "Heroes" będąca hołdem nastoletnim powstańcom warszawskim. Co więcej - wydarzenie było przełomem nie tylko dla projektanta, ale także dla całej branży mody. Warszawskie SOHO stało się najmodniejszym miejscem pokazów, ubrania Kupisza wywołały dyskusję o prawie mody do wykorzystywania symboli narodowych a t-shirt z orłem okazał się pierwszą podrabianą na szeroką skalę rzeczą od polskiego projektanta. Sześć miesięcy po debiucie projektant otworzył butik przy ulicy Mokotowskiej a wraz z rozwojem marki jej sklepy pojawiły się w galeriach handlowych w całym kraju. W 2014 Kupisz otworzył swój butik online a niedawno punkt w czeskiej Pradze.
Czytaj też: Butik Roberta Kupisza w Pradze >>
Jego t-shirty i puchowe kamizelki weszły do kanonu rodzimego streetwearu a Kupisz z każdym pokazem udowadnia, że stać go nie tylko na komercyjny sukces, ale i artystyczny wyraz wysokich lotów.
"Przygotowując kolekcję „Gangsta”, słuchałem amerykańskiego rapu, a przy okazji „Opery” przeczytałem biografie radzieckich tancerzy. Ostatnia kolekcja Kupisza „Tango” na jesień–zimę 2016/2017 początkowo miała być inspirowana niemieckim ekspresjonizmem i filmem „Nosferatu – symfonia grozy” z 1922 roku.
– Szukając muzyki do pokazu, stwierdziłem, że idealne będzie tango, które jest niebezpieczne, są tam skrajne emocje, bardzo dużo się dzieje. Sam wiele lat zajmowałem się tańcem towarzyskim, więc ten temat jest mi bardzo bliski. Podczas turniejów tanecznych fascynowały mnie pary, które przychodziły na próby parkietu z gotowym makijażem i fryzurami, ale w dresowych bluzach narzuconych na kostiumy. Spodobało mi się to połączenie stylu sportowego z błyszczącymi materiałami. W końcu zmieniłem koncepcję i jako motyw przewodni wykorzystałem właśnie tango. Oglądałem filmy „Tango” i „Ostatnie tango w Paryżu”, zainspirowałem się też zdjęciami młodych argentyńskich arystokratek, które kończą szkołę i wchodzą w dorosłe życie. Chciałem, żeby moje modelki wyglądały tak jak one, były dziewczęce, ale i dostojne. Anna Maria Jopek podpowiedziała mi nazwiska genialnych kompozytorów, którzy zajmują się tangiem. Potem w radiu usłyszałem „Piosenkę o zagubionym sercu” Hanny Banaszak i uznałem, że będzie świetna na finał pokazu - mówił w wywiadzie dla ELLE w 2016 roku.
Tuż przed pokazem najnowszej kolekcji "Crown" przyglądamy się najważniejszym wydarzeniom w życiu marki Kupisz. Przypomnijcie to sobie - to naprawdę były mocne momenty w najnowszej historii polskiej mody.
1 z 14
Robert Kupisz / 2011
Pierwsza oficjalna kolekcja Roberta Kupisza jest przeznaczona na sezon wiosna-lato 2011 roku a jej pokaz ma miejscu w marcu w industrialnych przestrzeniach przy Mińskiej 25 w Warszawie. Wydarzenie przykłada się do spopularyzowania tzw. SOHO jako miejsca prezentacji innych kolekcji polskich projektantów. Ubrania są casualowe, nonszalanckie, miejskie i sportowe jednocześnie. Nawiązują stylem do kolekcji marki AllSaints.
2 z 14
Robert Kupisz - koszulka z orłem / kolekcja Heroes
Popularność marce Roberta Kupisza przynosi kolekcja Heroes na jesień-zimę 2012. Pokaz ma miejsce w Muzeum Powstania Warszawskiego i ma być hołdem nastoletnim polskim bohaterom. Heroes powstaje z inspiracji poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Pokaz jest spektaklem oprawionym występem Anny Marii Jopek śpiewającej interpretacje pieśni i piosenek powstańczych, m.in. O mój rozmarynie i Ta ostatnia niedziela. Kolekcja i pokaz są szeroko komentowane w mediach a Robert Kupisz staje się pierwszym podrabianym polskim projektantem. Powielane koszulki z orłem zasypują Allegro i sklepy internetowe. Robert i media uznają to za dowód sukcesu.
3 z 14
Robert Kupisz - Wanted lato 2013
Robert Kupisz znajduje patent na swoje pokazy. Każdy od tej pory będzie podporządkowany wyrazistemu tematowi przewodniemu a kolekcja wypromuje t-shirtowy hit sprzedaży. Latem 2013 inspiruje się estetyką Dzikiego Zachodu, zwłaszcza w jego kinowej wersji. Bezpośrednią inspiracją jest film „Pewnego razu na Dzikim Zachodzie” i kolorystyka surowych pejzaży. Pokazowi towarzyszy muzyka Ennio Morricone.
4 z 14
Robert Kupisz - Gelem
Tytuł pokazu widniejący na zaproszeniu, to początek nieoficjalnego cygańskiego hymnu. Kupisz połączył casual z estetyką cygańską - poszarpanymi falbanami, zamaszystymi spódnicami i lookiem romskich kobiet podciągniętym do wersji glamour. W finale nie zabrakło oczywiście radosnego tańca na wybiegu (z prezentacją nowego it t-shirt). Pokaz przypieczętowuje koncepcję Kupisza - każdy ma być wydarzeniem z tematem przewodnim.
5 z 14
Robert Kupisz - Fair Play, wiosna-lato 2014
Tym razem furorę robi przede wszystkim aranżacja pokazu w hali sportowej Koło i dress code: obuwie sportowe. Publiczność ogląda kolekcję jak na awangardowy w-f: dizajnerskie looki gimnastyczek, zapaśników, szlafroki bokserskie w wydaniu fashion. A w tle trampoliny, piłki, bramki, siatka i oczywiście podium. It t-shirt na nowy sezon ma motyw czaszki.
6 z 14
Robert Kupisz, Iron, jesień-zima 2014
7 z 14
Robert Kupisz - sklep
W 2014 roku Robert Kupisz otwiera swój sklep internetowy. To krok, który zwiększa potencjał e-commerce marki. Wcześniej ubrania Kupisza były dostępne tylko na platformie Mostrami.pl.
8 z 14
Robert Kupisz, Anarchy, wiosna-lato 2015
Gabinet figur Kupisza zdaje się nie kończyć -publiczność znów zastanawia się którą z nich postanowi odkurzyć tym razem (po Cyganach, kowbojach, powstańcach, atletach, pozostali przecież jeszcze astronauci, hipsterzy, bikiniarze). Tym razem wybór Kupisza pada na punkową subkulturę z Jarocina.
Na wybiegu charakterystyczne dla Kupisza nonszalanckie sylwetki uniseks z długimi rozpinanymi bluzami i kultowymi t-shirtami. Orła i czaszkę zastępuje twarz punka jak z ociekającego farbą muralu i przekreślona bomba (tu anarchia podała sobie rękę z pacyfizmem). Pierwszy z motywów to dzieło zaprzyjaźnionego z projektantem grafika i tautażysty miało wyrazić jego autorską wizjęanarchii (ten sam wizerunek pojawił się także na ustawionej scenografii w warszawskim Soho Factory, w którym odbywał się pokaz).
9 z 14
Robert Kupisz, Opera, jesień-zima 2015/2016
10 z 14
Robert Kupisz, Gangsta, wiosna-lato 2016
11 z 14
Robert Kupisz, Tango, jesień-zima 2016/2017
Kolekcja na sezon jesień-zima 2016/2017 jest najbardziej wytworną w karierze Kupisza. A może wytwornie wystylizowaną, bo są w niej dobrze znane nam długie bluzy, kożuchy, bawełniane sukienki w nowej aranżacji. Tym razem inspirowanej ognistym argentyńskim tangiem. Kolekcja doczeka się pięknej kampanii wideo z Edytą Zając i Kupiszem w roli głównej. Za kamerą Piotr Dębski.
12 z 14
Robert Kupisz, Ocean, wiosna-lato 2017
Pokaz tej kolekcji jest też świętem 5-lecia marki. Kupisz zakochuje się w syrenach. Pokaz otwiera modelka w czerwonym dresie z logo QПШ i w górze od bikini pokrytym wzorem marynarskich pasów. Ciąg dalszy to bawełniane bluzki w różnej grubości i długości biało-granatowych pasków i grafik przywodzących na myśl tatuaże, minispódniczki frotte à la ręczniki przewiązane w pasie, asymetrycznie założone chusty, sukienki udrapowane jak plażowe pareo, kombinezony uszyte na wzór szlafroków. Syrenie łuski Kupisz zastępuje cekinami a modelkom plecie spektakularne warkocze.
13 z 14
Robert Kupisz, Krivan, jesień-zima 2017
Kupisz sięga w pokazie po Orawę Wojciecha Kilara, i udowadnia, że stać go na coś więcej niż powierzchownie traktowane leitmotivy. Stoją za tym szerokie horyzonty, emocjonalna wrażliwość i zachwyt lokalnym kolorytem. Nowa kolekcja Krivan rodzi się właśnie z zachwytu Tatrami, postacią Janosika, urlopem w Kościelisku, przyjaźniami zawartymi z rodowitami góralami. Kupisz znów poważne tematy popkulturowo wtłacza w linię sportowych bluz, puchówek, dresowych spodni, zmieniając dekoracje i emblematy. Ale przecież za to jest uwielbiany. Teatr mój widzę ogromny powtarza za Wyspiańskim i z taką samą beztroską jak młodopolscy artyści powierzchownie i lekko zachwyca się folklorem.
14 z 14
Robert Kupisz, Desert Rose, wiosna-lato 2018
Kupisz latem zabiera wszystkich na pustynię, gdzie przechadzają się stylowi hipisi, dziewczyny w stylu boho i muzy orientu. W kolekcji królują kolory khaki i nude a Kupisz daje im tło fatmorgany w postaci scenograficznych dekoracji z puszek sponsora (!). Kupisz na wybieg zaprasza swoich ulubionych modeli: Olę Kowal, Adama Kaszewskiego, Grega Nawrata i Anatola Modzelewskiego.