Co kilka miesięcy wybucha wrzawa o to, że w modelingu panuje rasizm. Co prawda na okładkach i wybiegach pojawiają się nie tylko białe modelki, ale statystycznie jest ich więcej niż Azjatek, Afroamerykanek czy innych nacji. Są raczej traktowane jako element poprawności politycznej, by nikt nie mógł zarzucić firmie dyskryminacji. Dziś prezentujemy przełomowe momenty w historii mody i modelingu. Pojawienie się pierwszych ciemnoskórych modelek, kontrowersyjnych sesji i oskarżeń o dyskryminację. Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty - czytaj dalej >>>
Rok: 1892 - 2012 Magazyn Vogue powstał w 1892 roku. W ciągu ponad 118 lat i 1416 okładek, tylko na 14 pojawiły się modelki, które nie były białe. To mniej niż 1%. W brytyjskim wydaniu, które powstało w 1927 roku uhornorowane okładką zostały\" Beverly Peele, Naomi Campbell i Jourdan Dunn, przy czym wyłącznie Naomi miała samodzielne zdjęcia. Od 2008 roku na okładce brytyjskiego Vogue'a nie pojawiła się ani jedna ciemnoskóra modelka. Kto był pierwszą ciemnoskórą modelką na okładce Vogue'a? - czytaj dalej! >>
Pierwsza ciemnoskóra modelka pojawiła się na okładce Vogue'a wcześniej niż donoszą historyczne raporty. Nie była nią Beverly Johnson sfotografowana w 1974 roku przez legendarnego Francesco Scavullo, a Donyale Luna. Dlaczego okładka bryjskiego Vogue’a z marca 1966 roku jest pomijana? Bo Donyale na zdjęciu David Bailey’a ma zakrytą twarz. Od tego momentu musiało minąć aż siedem lat, by na okładce „biblii mody” pojawiła się ciemnoskóra modelka pokazująca swoją twarz. Pierwsza ciemnoskóra modelka usłyszała, że jest \"za czarna\" - czytaj dalej! >>
Naomi Sims nie została uznaną modelką, tylko dlatego, że była ładna. Ciężko zapracowała na swój sukces. Po tym, jak kilka z nowojorskich agencji modelek odrzuciło ją ze względu na zbyt ciemny kolor skóry, Naomi postanowiła spróbować sił u fotografów. W 1967 roku Gosta Petersen umieścił ją na okładce modowego suplementu „Fashions of Times”. Później modelka zgłosiła się do Wilhelminy Coopeer, która właśnie otworzyła swoją agencję modelek. Początkowo słynna bookerka odmówiła współpracy, ale w listopadzie 1968 roku została podpisana pierwsza umowa z czarnoskórą modelką. Beverly Johnson zadebiutowała w ELLE- czytaj dalej!
Iman przyjechała do Ameryki na prośbę fotografa Petera Bearda, który odkrył ją w 1975 roku podczas wyprawy po Afryce. Zrobił jej kilka zdjęć, które zwróciły uwagę Wilheminy Cooper, właścicielki nowojorskiej agencji modelek. Ogromnym zaskoczeniem było to, że pochodząca z Somalii Iman mówiła w pięciu językach. Znała arabski, somalijski, angielski, włoski i francuski. Rok po odkryciu Iman „zdobyła” swoją pierwszą okładkę Vogue’a. Mimo to i ona odczuła piętno nietolerancji ze względu na kolor skóry. W 2009 w wywiadzie dla Parade.com wyznała, że miała wątpliwą przyjemność doświadczyć zjawiska, mającego na celu bojkot czarnoskórych modelek w branży mody. \"Reprezentowałam społeczność ludzi, których wartość umniejszana jest tylko i wyłącznie ze względu na kolor ich skóry. Słyszałam głosy „Cóż, ta osoba nie odpowiada ideałowi piękna.” Brak racjonalnego wytłumaczenia definicji piękna sprowadzał się do niewolniczego traktowania wszystkich kobiet, które nie były białe. W przeświadczeniu „białych” redaktorów, wybór czarnej modelki ma sprawić, iż poczuje się wyróżniona, poczuje się kimś lepszym, niż jest. Dokucza mi swoisty niesmak w każdej chwili, kiedy pomyślę o niesprawiedliwej „polityce piękna” forsowanej przez gigantów branży mody.\" - powiedziałą Iman.
Między 1991 a 2006 trwała niepisana wojna pomiędzy dwiema pięknościami modelingu - Naomi Campbell i Tyrą Banks, która rozpoczęła się zanim one się poznały. Zasady rywalizacji ustalili profesjonaliści z branży, którzy wrzucili je do jednego worka „czarnych modelek”. Tyra była nazywana \"nową Naomi\", mimo że różni je przede wszystkim odcień skóry. To spowodowało walkę o miejsce na podium. Campbell czuła się zagrożona, a Banks zepchnięta na boczny tor. W 2006 roku Banks opowiedziała o niepisanej zasadzie w branży – \"było 10 topmodelek, ale tylko jedna z nich mogła być czarna i Naomi była właśnie nią\". Alek Wek wzięła udział w kontrowersyjnej sesji - czytaj dalej! >>
W 1997 roku Alek Wek, brytyjska modelka pochodząca z Sudanu Południowego została wyróżniona propozycją udziału w kalendarzu Lavazza, jednak jej zdjęcie było jawnie rasistowskie. Ciemnoskóra piękność pozowała siedząc w białej filiżance jakby była espresso. Sesję i atmosferę na planie modelka opisała w swojej książce \"Alek: My Life from Sudanese Refugee to International Supermodel\". Porusza w niej temat dyskryminacji i wykorzystywania wizerunku ludzi rasy czarnej do działań marketingowych podając przykłady kawy, czy popularnego ryżu. Pierwszy ciemnoskóry mężczyzna na okładce Vogue - czytaj dalej! >>
W 2008 na kwietniowej okładce Vogue'a pojwił się nietypowy duet. Koszykarz LeBron James i najlepsza modelka świata Gisele Bundchen. Sesja miała podkreślić ich aututy - modelka urzekała urodą, a on porażał siłą. Udało się to, ale razem wypadli jak \"Piękna i bestia\". Zdjęcie od razu zostało skrytykowane i porównane do okładek książki i plakatów filmowych \"King Kong\". LeBron był pierwszym czarnoskórym mężczyzną, który pojawił się na okładce Vogue'a i został przedstawiony stereotypowo. Naomi Campbell walczy z dyskryminacją - czytaj dalej! >>
Między 2007 a 2009 Naomi Campbell udzielała licznych wywiadów, w których krytykowała branżę o dyskryminację i rasizm twierdząc, że ciemnoskóre modelki mają trudniej niż ich koleżanki rasy białej. Według „czarnej pantery” modelingu kryzys sprawił, że ciemnoskóre modelki przestały być zatrudniane. Supermodelka zarzucała branży zaprzepaszczenie lat pracy nad problemem dyskryminacji i walka z równouprawnieniem. Szum medialny jaki wywołała faktycznie poskutkował, przede wszystkim tym, że Naomi dostała więcej zleceń. Nowy trend: ciemnoskóre modelki można zastąpić białymi - czytaj dalej!>>
Sesja z październikowego numeru Vogue Paris w 2009 roku przeszła do historii. Lara Stone została wystylizowana na ciemnoskórą modelkę. Oburzające było przede wszystkim to, że numer był w całości poświęcony supermodelkom wśród których nie znalazła się żadna reprezentantka z ciemnym kolorem skóry. Zdjęcia zrobił Steven Klein a stylizacją zajęła się Carine Roitfeld, ówczesna redaktor naczelna francuskiej edycji Vogue'a. O sesji głośno było przede wszystkim w USA. Pojawiły się głosy o dyskryminacji i rasizmie. Białe jest lepsze? - czytaj dalej! >>
W połowie 2010 poruszenie wywołała sesja „Let’s Get Lost” Interview. Daria Werbowy pozostała z gronem ciemnoskórych modeli i modelek, którzy według krytyków zostali sprowadzeni do roli tła i rekwizytów. Zdjęciom Mikaela Janssona zarzucono rasistowski komunikat, że białe jest lepsze i powinno być w centrum uwagi. Karl i jego udział w historii rasizmy w modzie - czytaj dalej!>>
W 2010 z okazji 60-lecia wydawnictwa, Stern Fotografie wypuściło urodzinowy numer z sześcioma różnymi okładkami autorstwa Karla Lagerfelda. Gwiazdą sesji była Claudia Schiffer, która wcieliła się w kilka ról. Dwie z nich wywołały oburzenie – Azjatka i Afroamerykanka. Pojawiły się głosy, że etniczne modelki są niepotrzebne, bo z łatwością mogą je zastąpić białe koleżanki. Mimo że zdjęcia zostały wykonane 2 lata wcześniej dla Dom Perignon, to dopiero po pulikacji w Stern Fotografie zyskały rozgłos. Niespodzianka z okazji 25lecia ELLE - czytaj dalej!>>
W natłoku wszechobecnych sesji z rasistowkim podtekstem bardzo entuzjastycznie została przyjęta okładka październikowego ELLE. Jedną z 25 gwiazd jubileuszowej edycji została pulchna Gabby (Gabourey) Sidibe, amerykańska aktorka nominowana do Oscara za swoją debiutancką rolę w filmie \"Precious\" (\"Hej, skarbie\"). Nie odbyło się oczywiście bez krytyki. Redakcji ELLE zarzucono, że zdjęcia pozostałe gwiazdy, które wzięły udział w urodzinowej sesji (m.in. Lauren Conrad, Amanda Seyfried i Megan Fox) były inaczej wykadrowane - pokazując ciała. Pojawiły się również sugestie, że cera Gabby została rozjaśniona. Mimo to redakcja ELLE została pochwalona za odwagę. Alessandra Ambrosio i jej niewolnicy - czytaj dalej! >>
Pod koniec 2010 roku zawrzało z powodu sesji zdjęciowej w Numero Tokyo wykonanej przez Matthiasa Vriens-McGratha. Seksowna Alessandra Ambrosio pozowała w asyście dwóch półnagich modeli. Modelka Victoria’s Secret zagrała w nim dominującą kobietę, a Rob Evans i TaeJahn Taylor wcielili się w jej niewolników. Zdania na temat tej sesji były podzielone. Niektórzy twierdzili, że nie można się w niej dopatrywać uprzedzeń rasowych, inni wręcz przeciwnie. Niewolnicze kolczyki Vogue.it - czytaj dalej! >>
Nawet największym zdarzają się wpadki. W maju 2011 roku na internetowej stronie Vogue.it został umieszczony artykuł o dużych kolczykach inspirowanych Afrykańskim stylem. Etniczne inspiracje pojawiają się często i nie byłoby w tym niczego oburzającego, gdyby nie tytuł – „niewolnicze kolczyki” i sugestię, że te ozdoby przywieźli z ojczyzny pierwsi afrykańscy niewolnicy. John Galliano i rasistowskie obelgi! - czytaj dalej >>
W 2011 roku w rasistowską aferę wplątał się John Galliano, co poskutkowało usunięciem go ze stanowiska w domu mody Dior. Nie uratował go talent ani grono prawników. Projektant został oskarżony i skazany za rasistowskie oraz antysemickie obelgi, które wygłosił w październiku 2010 i lutym 2011 w paryskiej kawiarni La Perla. Pulchna i ciemnoskóra aktorka na okłace ELLE - czytaj więcej!
W listopadzie 2012 na jednej z okładek ELLE królowała amerykańska aktorka Octavia Spencer. Było to wydanie poświęcone kobietom w Hollywood, dlatego wybrano najlepsze przedstawicielki aktorskiego zawodu. W gronie wyróżnionych poza Octavią znalazły się też Sarah Jessica Parker, Emma Watson i Elle Fanning, ale to gwiazda \"The Help\" (\"Służące\") wzbudziła największe zainteresowanie. Nawet krytycy nie mogli polemizować z wyborem redakcji. W końcu Octavia zdobyła Oscara. Powtórka z rozrywki - czytaj dalej! >>
Po publikacji sesji „African Queen” zrealizowanej dla magazynu Numero czytelnicy domagali się przeprosin. Oburzenie wywołała stylizacja 16-letniej Ondrii Hardin, która została pomalowana na ciemny brąz. Rasistowski (?) edytorial w Numéro Autor zdjęć Sebastian Kim wyjaśnił, że jego zamiarem było przywołanie wielkich osobowości lat 60. - Talithy Getty, Veruschki i Marrisy Berenson. Mimo to powinien pamiętać o szumie medialnym, jaki wywołała sesją z ciemnoskórą Larą Stone. Chyba że właśnie o to mu chodziło. Magazyn wydał oficjalne oświadczenie, ale winę za skandal przerzuca na \"wolność artystyczną fotografa\". Kogo z branży oskarżąją o rasizm? - czytaj dalej!>>
W marcu swoje trzy grosze do dyskusji o dyskryminacji dodał znany dyrektor castingów James Scully, który współpracuje m.in. z Tomem Fordem, Stellą McCartey i Caroliną Herrerą. Scully skrytykował wybór modelek do pokazu Dior, w którym wzięły udział tylko i wyłącznie białe modelki. Christian Dior jesień-zima 2013/14 \"Obecność w pokazie tylko białych dziewczyn jest tak oczywista, że wydaje się nie być przypadkowa. Oglądam pokaz i mam z tym problem - niemalże nie potrafię skupić się na ubraniach (...) Natalie Portman narzekała, że Galliano był rasistą, ale według mnie Raf Simons wysyła podobny komunikat. Nie widzę żadnej różnicy.\" - James Scully Castingowiec dodał jeszcze, że Raf Simons nie jest jedynym rasistą w branży. Skrytykował on m.in. marki Saint Laurent, Louis Vuitton i Chanel twierdząc, że kilka modelek o egzotycznej urodzie to wyłącznie przykrywka. Jego opinię potwierdził John Pfeiffer, który pracował m.in. z Victoria’s Secret, Versace czy Donną Karan. \"Różnorodność jest niezwykle ważna, ale jeśli w pokazie występuje tylko jedna ciemnoskóra dziewczyna i jedna Azjatka to oczywiste, że mamy do czynienia z tokenizmem.\" - powiedział. John Pfeiffer. Podsumowanie nowojorskiego Fashion Week - czytaj dalej! >>
Redakcja Jezebel podsumowała pokazy kolekcji na jesień/zimę 2013/14 i okazało się, że podczas nowojorskiego tygodnia mody tylko 6% modelek stanowiły kobiety o ciemnej skórze. Oznacza to 2% spadek w stosunku do roku ubiegłego. Pokazanych zostało 151 kolekcji, podczas których zaprezentowano 4479 stylizacji. 82,9% z nich (3706 sylwetek) zaprezentowały kobiety o białej skórze. Azjatki -9,1%, czarnoskóre modelki -6%, latynoski niemające białej cery – 2% a inne 0,3%. Aż 13 firm – Araks, Assembly, Belstaff, Calvin Klein, Elizabeth & James, Gregory Parkinson, J Brand, Jenni Kayne, Juicy Couture, Louise Goldin, Lyn Devon, Threeasfour, and Whit nie zatrudniło do pokazu ani jednej dziewczyny z ciemną skórą. Przy czym dla Araks, Calvin Klein, Elizabeth & James i Louise Goldin była to powtórka z ubiegłego sezonu. Oznacza to, że w 2013 roku aż 9% firm postawiło wyłącznie na białe modelki. Jourdan Dunn i Chanel Iman o dyskryminacji - czytaj więcej! >>
W 2013 roku branżę mody oskarżyła i rasizm modelka Chanel Iman. W wywiadzie, którego 22latka udzieliła magazynowi \"Sunday Times Magazine\" powiedziała, że czarnoskórym dziewczynom jest trudniej dostać zlecenie niż białym koleżankom. Dodała, że kilkakrotnie się spotkała z odpowiedzią, że jej nie potrzebują, bo już mają jedną czarną modelkę. Z identycznymi sytuacjami spotykała się Jourdan Dunn. Jak widać, niewiele się zmieniło od czasów Tyry Banks.
"}},{"@type":"Content","@id":"/v5/.well-known/genid/3831468957d0565ea293","type":"inline-gallery","data":{"images":[{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty8-3a1726c.jpeg","width":800,"height":590,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Naomi Sims fot. East News
","aspectRatio":0.7375},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty9-08abf29.jpeg","width":800,"height":538,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
David Bowie i Iman fot. EAST NEWS
","aspectRatio":0.6725},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty10-ad362a8.jpeg","width":612,"height":459,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Naomi Campbell fot. Peter Lindbergh
","aspectRatio":0.75},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty7-40da0b3.jpeg","width":450,"height":556,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Alek Wek fot. kalendarz Lavazza
","aspectRatio":1.2355555555555555},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty4-f813142.jpeg","width":1077,"height":699,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Vogue kwiecień 2008 fot. Annie Leibovitz
","aspectRatio":0.649025069637883},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty-4351973.jpeg","width":600,"height":414,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","aspectRatio":0.69},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty2-1e80f02.jpeg","width":560,"height":375,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Vogue Paris październik 2009 fot. Steven Klein
","aspectRatio":0.6696428571428571},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty1-f17b197.jpeg","width":679,"height":453,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Interview maj 2010 fot. Mikael Jansson
","aspectRatio":0.6671575846833578},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty3-c46ff80.jpeg","width":543,"height":496,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Stern Fotografie fot. Karl Lagerfeld
","aspectRatio":0.9134438305709024},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/numero-tokyo-styczen-luty-2011-fot-matthias-vriens-mcgrath-8921440.jpeg","width":800,"height":523,"title":"Numero Tokyo styczeń/luty 2011 fot. Matthias Vriens-McGrath","description":"
Numero Tokyo styczeń/luty 2011 fot. Matthias Vriens-McGrath
","aspectRatio":0.65375},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty-19ce5c9.png","width":729,"height":649,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Slave earrings - Vogue it
","aspectRatio":0.8902606310013718},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty6-f5d5a07.jpeg","width":800,"height":534,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
John Galliano fot. East News
","aspectRatio":0.6675},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty11-9172131.jpeg","width":614,"height":395,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Vogue 1968 i Vogue 1975
","aspectRatio":0.6433224755700325},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty12-4b40816.jpeg","width":451,"height":600,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Jourdan Dunn fot. Dan Smith
","aspectRatio":1.3303769401330376},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty13-f55d574.jpeg","width":1021,"height":568,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
pokaz Dior jesień/zima 2013/14 fot. Imaxtree
","aspectRatio":0.5563173359451518},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty15-31c41c0.jpeg","width":1159,"height":773,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
","aspectRatio":0.6669542709232097},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty14-0177caa.jpeg","width":800,"height":540,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Chanel Iman i Jourdan Dunn Vogue US lipiec 2008 fot. Norman Jean Roy
","aspectRatio":0.675},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty16-44f935c.jpeg","width":1548,"height":984,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Beverly Johnson Elle France fot. ebay
","aspectRatio":0.6356589147286822},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty17-381bf45.jpeg","width":565,"height":748,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Gabourey Sidbie ELLE październik 2010 fot. Carter Smith
","aspectRatio":1.3238938053097344},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty18-0588d31.jpeg","width":570,"height":781,"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"
Octavia Spencer ELLE listopad 2012 fot. Alexi Lubomirski
","aspectRatio":1.3701754385964913}]}},{"@type":"Content","@id":"/v5/.well-known/genid/32e653280622a3d3985e","type":"html","data":{"value":""}}]],"promo":null,"userRatings":{"total":0,"isHalfStar":false},"isSaveable":false,"sponsor":null,"relatedItems":null,"plantOverview":null,"openWebSettings":null,"breadcrumbs":[{"label":"Strona główna","url":"https://www.elle.pl:443"},{"label":"Moda","url":"https://www.elle.pl/moda/"},{"label":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty"}],"seoMetadata":{"title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","description":"Historia rasizmu w modzie sięga początków Vogue'a i choć wiele osób twierdzi, że nie ma dyskryminacji w modelingu liczby mówią same za siebie.","metaTitle":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","metaDescription":"Historia rasizmu w modzie sięga początków Vogue'a i choć wiele osób twierdzi, że nie ma dyskryminacji w modelingu liczby mówią same za siebie.","image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/d38b3e425845700ef546","crop":[0,0,1243,828],"aspectRatio":0.6661290322580645,"height":978,"width":1243,"alt":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty5-69b5dcf.jpeg","sourceName":null},"type":"article","robots":"","canonicalUrl":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/"},"speedCurveLux":{"label":"article","data":{"layout-variant":"headline"}},"pageUrl":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/","canonicalUrl":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/","permutiveModel":{"category":["moda"],"subcategory":["article"],"channel":"moda","title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","article":{"id":"38585","description":"Historia rasizmu w modzie sięga początków Vogue'a i choć wiele osób twierdzi, że nie ma dyskryminacji w modelingu liczby mówią same za siebie.","type":"article","author":"ELLE","tags":["alessandra ambrosio","alexi lubomirski","carine roitfeld","chanel iman","claudia schiffer","daria werbowy","dior","elle france","gisele bundchen","john galliano","jourdan dunn","karl lagerfeld","Modelki","naomi campbel","octavia spencer","Ondrii Hardin","raf simons","sesje","tyra banks","victoria's secret","vogue"]}},"socialShare":{"platforms":["facebook","whatsapp","email"],"emailSubject":"","emailBody":"","twitterHandle":"","fbAuthorizeCode":"","title":"Rasizm%20w%20modzie%20-%20fakty%2C%20mity%20i%20prze%C5%82omowe%20momenty","tweet":"Rasizm%20w%20modzie%20-%20fakty%2C%20mity%20i%20prze%C5%82omowe%20momenty","disabled":false,"imageUrl":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty5-69b5dcf.jpeg","url":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/"},"schema":{"@context":"https://schema.org","@id":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/#Article","@type":"Article","description":"Historia rasizmu w modzie sięga początków Vogue'a i choć wiele osób twierdzi, że nie ma dyskryminacji w modelingu liczby mówią same za siebie.","image":{"@type":"ImageObject","height":574,"width":768,"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty5-69b5dcf.jpeg?resize=768,574"},"mainEntityOfPage":{"@type":"WebPage","@id":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/"},"name":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","url":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/","author":[{"@type":"Person","name":"ELLE","url":"https://www.elle.pl/author/elle"}],"dateModified":"2024-11-29T13:43:41+01:00","datePublished":"2013-04-13T15:00:00+02:00","headline":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","keywords":"alessandra ambrosio, alexi lubomirski, carine roitfeld, chanel iman, claudia schiffer, daria werbowy, dior, elle france, gisele bundchen, john galliano, jourdan dunn, karl lagerfeld, Modelki, naomi campbel, octavia spencer, Ondrii Hardin, raf simons, sesje, tyra banks, victoria's secret, vogue","publisher":{"@type":"Organization","name":"Elle.pl","url":"https://www.elle.pl","logo":{"@type":"ImageObject","height":95,"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2025/01/cropped-elle-big-ceeeb75-ea93bd3.png?resize=265,95","width":265}},"speakable":{"@type":"SpeakableSpecification","xpath":["/html/head/title","/html/head/meta[@name=\"description\"]/@content"]}},"targeting":{"gtm":{"cat":["moda"],"channel":"moda","format":"gallery","pageid":"38585","primary_cat":"moda","subcat":"article","author":"ELLE","publish_date":"2013-04-13T13:00:00+00:00","template":"article","taxonomies":{"posttag":["alessandra-ambrosio","alexi-lubomirski","carine-roitfeld","chanel-iman","claudia-schiffer","daria-werbowy","dior","elle-france","gisele-bundchen","john-galliano","jourdan-dunn","karl-lagerfeld","modelki","naomi-campbel","octavia-spencer","ondrii-hardin","raf-simons","sesje","tyra-banks","victorias-secret","vogue"]}},"dfp":{"configuration":"UAT","cat":["moda"],"channel":"moda","format":"gallery","pageid":"38585","primary_cat":"moda","subcat":"article","posttag":["alessandra-ambrosio","alexi-lubomirski","carine-roitfeld","chanel-iman","claudia-schiffer","daria-werbowy","dior","elle-france","gisele-bundchen","john-galliano","jourdan-dunn","karl-lagerfeld","modelki","naomi-campbel","octavia-spencer","ondrii-hardin","raf-simons","sesje","tyra-banks","victorias-secret","vogue"]},"piano":[{"key":"premiumContent","value":false},{"key":"primaryCategory","value":"moda"},{"key":"postType","value":"article"},{"key":"categories","value":["moda"]},{"key":"tags","value":["alessandra-ambrosio","alexi-lubomirski","carine-roitfeld","chanel-iman","claudia-schiffer","daria-werbowy","dior","elle-france","gisele-bundchen","john-galliano","jourdan-dunn","karl-lagerfeld","modelki","naomi-campbel","octavia-spencer","ondrii-hardin","raf-simons","sesje","tyra-banks","victorias-secret","vogue"]}]},"postPreview":null,"affiliateMessage":null,"image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/d38b3e425845700ef546","crop":[0,0,1243,828],"aspectRatio":0.6661290322580645,"height":978,"width":1243,"alt":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty5-69b5dcf.jpeg","sourceName":null},"ediplayer":null,"onnetworkplayer":null,"greenVideo":null,"hideComments":false,"suppression":{"@type":"Suppression","@id":"/v5/.well-known/genid/8766a52e37b0546b34ca","disableAboveFooter":false,"disableAdsOnPictures":false,"disableAllAds":false,"disableBelowHeader":false,"disableBurdaffiInText":false,"disableBurdaffiWidgets":false,"disableEdiplayerAds":false,"disableEdiplayerAutoplay":false,"disableEdiplayerInjection":false,"disableEdiplayerPlaylist":false,"disableInTextAds":false,"disableRtbAds":false,"hidePromoLogoInHeader":false},"layout":"headline","taxonomies":[{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/0407fdc4851a9c5df1d4","display":"Kategorie","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/d878adcacf83192e4b15","slug":"moda","display":"Moda","taxonomy":"category"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/510810c49de7b17060a0","display":"Tagi","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/8fff120e8c3cb1ce25ef","slug":"alessandra-ambrosio","display":"alessandra ambrosio","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/a2a569cc5ecf064e4dc4","slug":"alexi-lubomirski","display":"alexi lubomirski","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/ce2e5cecb9699b087072","slug":"carine-roitfeld","display":"carine roitfeld","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/49707ecc5afab7a03a0a","slug":"chanel-iman","display":"chanel iman","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/74edb4eca08ecbacaeda","slug":"claudia-schiffer","display":"claudia schiffer","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/ad209eb901cc7ee0375c","slug":"daria-werbowy","display":"daria werbowy","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/138ac425d6bafb892a95","slug":"dior","display":"dior","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/5f044b510aabc3d63dd0","slug":"elle-france","display":"elle france","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/8de25a4d30199cd7cd99","slug":"gisele-bundchen","display":"gisele bundchen","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/9f596789cad4b1e9b94a","slug":"john-galliano","display":"john galliano","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/4a347a27e3a5226a85e3","slug":"jourdan-dunn","display":"jourdan dunn","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/e1a15fa3f8b8bad35d10","slug":"karl-lagerfeld","display":"karl lagerfeld","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/7a31d287480ab698e6a8","slug":"modelki","display":"Modelki","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/a2666abdbdd9ca8bb5ea","slug":"naomi-campbel","display":"naomi campbel","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/810e94a5e51b9112128c","slug":"octavia-spencer","display":"octavia spencer","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/cc8b1fe82b35af2a2272","slug":"ondrii-hardin","display":"Ondrii Hardin","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/d859f2073ce5ddf3c976","slug":"raf-simons","display":"raf simons","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/abda08f5146de4063151","slug":"sesje","display":"sesje","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/940ed60c103541dfd1c7","slug":"tyra-banks","display":"tyra banks","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/c7c4c3dced3a3d7ba603","slug":"victorias-secret","display":"victoria's secret","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/a4b57f382accebf768c0","slug":"vogue","display":"vogue","taxonomy":"post_tag"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/14aa57c22d2f2e0aa2c8","display":"Formaty","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/0026dcfc6d2e15876b67","slug":"post-format-gallery","display":"Galeria","taxonomy":"post_format"}]}],"table":null,"postFormat":"gallery","showHeroImageOverlayIcon":false,"gemius":{"id":"ba1LAIbkEGO2uneneI1GGuVDnDQpacwFNxIck7ZWyIn.S7","url":"pro.hit.gemius.pl/gemius.js","parameters":{"content_identifier":"1159974","content_title":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","content_type":"article","publication_date":"2013-04-13T13:00:00+00:00","player":1}},"c2cVars":{"contentId":38585,"contentName":"Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty","contentType":"ContentGallery","contentUrl":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/","pageType":"Content","siteCategory":"Elle.pl/Moda","siteCategoryId":null,"siteCategoryName":"Moda","website":"elle-pl"},"relatedEdiPlayer":{"postType":"article","playerType":"related","breadcrumbs":["Moda"],"keywords":["alessandra ambrosio","alexi lubomirski","carine roitfeld","chanel iman","claudia schiffer","daria werbowy","dior","elle france","gisele bundchen","john galliano","jourdan dunn","karl lagerfeld","Modelki","naomi campbel","octavia spencer","Ondrii Hardin","raf simons","sesje","tyra banks","victoria's secret","vogue"],"disablePlaylist":false,"disableAds":false,"disableAutoplay":false,"isAdult":false},"sponsorTracking":null,"postMeta":{"client":"elle-pl","schemaId":"https://www.elle.pl/moda/rasizm-w-modzie-fakty-mity-i-przelomowe-momenty/#Article","entity":"post","source":"search-api","clientId":"38585"},"promoPostTeaser":null,"currentPage":1,"pockets":{"aboveFooter":[],"articleContentBottom":[],"articleMeta":[],"articleActions":[{"componentId":"savePostButton","props":{}}],"articleBelowContent":[{"componentId":"burdaffi_legal_notice_id","props":{"data":null,"widgetArea":"articleBelowContent"}}],"articleFooter":[{"componentId":"tagCloud","props":{"data":{"taxonomies":["post_tag"]},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"0dc3cc7c5d6b10e1a61c2b8d70bc2e3e","wrapperCssClass":"ecomm-boxd"},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"dynamicRelatedContent","props":{"data":{"title":"Polecane","limit":16,"showCardLabels":true,"layout":"horizontal","hideOnMobile":false,"smallCardTitles":false,"categories":[],"type":[],"contentType":[],"aspectRatioOverride":"square","hidePublishDateOnCards":true,"hideAuthorNameOnCards":false,"displayCarousel":false},"widgetArea":"articleFooter"}}],"articleSidebar":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"or","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":1,"numberOfCardsToShowInViewport":1,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"elle-pl","entity":"offer","clientId":"777900"}}]},"widgetArea":"articleSidebar"}},{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"ee64d3f94965706d680811ea3f66856a","wrapperCssClass":"ecomm-narrow"},"widgetArea":"articleSidebar"}}],"pageBottom":[{"componentId":"text","props":{"data":{"title":"Legal notice","text":"
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
\r\n
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.\r\n
Jest XXI wiek, wydaje nam się, że jesteśmy tolerancyjni i nie ma ani rasizmu ani podziałów klasowych. Jesteśmy dumni z siebie, że żyjemy w czasach bez uprzedzeń i jeśli porównamy teraźniejszość z czasami apartheidu faktycznie wiele się zmieniło, ale nie jest do końca prawdą to, że wszyscy mogą wszystko. Nadal szykanowane są osoby ze względu na wygląd. Niezależnie czy to się tyczy rozmiaru, czy koloru skóry. Najbardziej jest to widoczne w branży mody. Co kilka miesięcy wybucha wrzawa o to, że w modelingu panuje rasizm. Co prawda na okładkach i wybiegach pojawiają się nie tylko białe modelki, ale statystycznie jest ich więcej niż Azjatek, Afroamerykanek czy innych nacji. Są raczej traktowane jako element poprawności politycznej, by nikt nie mógł zarzucić firmie dyskryminacji. Dziś prezentujemy przełomowe momenty w historii mody i modelingu. Pojawienie się pierwszych ciemnoskórych modelek, kontrowersyjnych sesji i oskarżeń o dyskryminację. Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty - czytaj dalej >>>
Reklama
Rok: 1892 - 2012 Magazyn Vogue powstał w 1892 roku. W ciągu ponad 118 lat i 1416 okładek, tylko na 14 pojawiły się modelki, które nie były białe. To mniej niż 1%. W brytyjskim wydaniu, które powstało w 1927 roku uhornorowane okładką zostały" Beverly Peele, Naomi Campbell i Jourdan Dunn, przy czym wyłącznie Naomi miała samodzielne zdjęcia. Od 2008 roku na okładce brytyjskiego Vogue'a nie pojawiła się ani jedna ciemnoskóra modelka. Kto był pierwszą ciemnoskórą modelką na okładce Vogue'a? - czytaj dalej! >>
Pierwsza ciemnoskóra modelka pojawiła się na okładce Vogue'a wcześniej niż donoszą historyczne raporty. Nie była nią Beverly Johnson sfotografowana w 1974 roku przez legendarnego Francesco Scavullo, a Donyale Luna. Dlaczego okładka bryjskiego Vogue’a z marca 1966 roku jest pomijana? Bo Donyale na zdjęciu David Bailey’a ma zakrytą twarz. Od tego momentu musiało minąć aż siedem lat, by na okładce „biblii mody” pojawiła się ciemnoskóra modelka pokazująca swoją twarz. Pierwsza ciemnoskóra modelka usłyszała, że jest "za czarna" - czytaj dalej! >>
Naomi Sims nie została uznaną modelką, tylko dlatego, że była ładna. Ciężko zapracowała na swój sukces. Po tym, jak kilka z nowojorskich agencji modelek odrzuciło ją ze względu na zbyt ciemny kolor skóry, Naomi postanowiła spróbować sił u fotografów. W 1967 roku Gosta Petersen umieścił ją na okładce modowego suplementu „Fashions of Times”. Później modelka zgłosiła się do Wilhelminy Coopeer, która właśnie otworzyła swoją agencję modelek. Początkowo słynna bookerka odmówiła współpracy, ale w listopadzie 1968 roku została podpisana pierwsza umowa z czarnoskórą modelką. Beverly Johnson zadebiutowała w ELLE- czytaj dalej!
Iman przyjechała do Ameryki na prośbę fotografa Petera Bearda, który odkrył ją w 1975 roku podczas wyprawy po Afryce. Zrobił jej kilka zdjęć, które zwróciły uwagę Wilheminy Cooper, właścicielki nowojorskiej agencji modelek. Ogromnym zaskoczeniem było to, że pochodząca z Somalii Iman mówiła w pięciu językach. Znała arabski, somalijski, angielski, włoski i francuski. Rok po odkryciu Iman „zdobyła” swoją pierwszą okładkę Vogue’a. Mimo to i ona odczuła piętno nietolerancji ze względu na kolor skóry. W 2009 w wywiadzie dla Parade.com wyznała, że miała wątpliwą przyjemność doświadczyć zjawiska, mającego na celu bojkot czarnoskórych modelek w branży mody. "Reprezentowałam społeczność ludzi, których wartość umniejszana jest tylko i wyłącznie ze względu na kolor ich skóry. Słyszałam głosy „Cóż, ta osoba nie odpowiada ideałowi piękna.” Brak racjonalnego wytłumaczenia definicji piękna sprowadzał się do niewolniczego traktowania wszystkich kobiet, które nie były białe. W przeświadczeniu „białych” redaktorów, wybór czarnej modelki ma sprawić, iż poczuje się wyróżniona, poczuje się kimś lepszym, niż jest. Dokucza mi swoisty niesmak w każdej chwili, kiedy pomyślę o niesprawiedliwej „polityce piękna” forsowanej przez gigantów branży mody." - powiedziałą Iman.
Między 1991 a 2006 trwała niepisana wojna pomiędzy dwiema pięknościami modelingu - Naomi Campbell i Tyrą Banks, która rozpoczęła się zanim one się poznały. Zasady rywalizacji ustalili profesjonaliści z branży, którzy wrzucili je do jednego worka „czarnych modelek”. Tyra była nazywana "nową Naomi", mimo że różni je przede wszystkim odcień skóry. To spowodowało walkę o miejsce na podium. Campbell czuła się zagrożona, a Banks zepchnięta na boczny tor. W 2006 roku Banks opowiedziała o niepisanej zasadzie w branży – "było 10 topmodelek, ale tylko jedna z nich mogła być czarna i Naomi była właśnie nią". Alek Wek wzięła udział w kontrowersyjnej sesji - czytaj dalej! >>
W 1997 roku Alek Wek, brytyjska modelka pochodząca z Sudanu Południowego została wyróżniona propozycją udziału w kalendarzu Lavazza, jednak jej zdjęcie było jawnie rasistowskie. Ciemnoskóra piękność pozowała siedząc w białej filiżance jakby była espresso. Sesję i atmosferę na planie modelka opisała w swojej książce "Alek: My Life from Sudanese Refugee to International Supermodel". Porusza w niej temat dyskryminacji i wykorzystywania wizerunku ludzi rasy czarnej do działań marketingowych podając przykłady kawy, czy popularnego ryżu.
W 2008 na kwietniowej okładce Vogue'a pojwił się nietypowy duet. Koszykarz LeBron James i najlepsza modelka świata Gisele Bundchen. Sesja miała podkreślić ich aututy - modelka urzekała urodą, a on porażał siłą. Udało się to, ale razem wypadli jak "Piękna i bestia". Zdjęcie od razu zostało skrytykowane i porównane do okładek książki i plakatów filmowych "King Kong". LeBron był pierwszym czarnoskórym mężczyzną, który pojawił się na okładce Vogue'a i został przedstawiony stereotypowo. Naomi Campbell walczy z dyskryminacją - czytaj dalej! >>
Między 2007 a 2009 Naomi Campbell udzielała licznych wywiadów, w których krytykowała branżę o dyskryminację i rasizm twierdząc, że ciemnoskóre modelki mają trudniej niż ich koleżanki rasy białej. Według „czarnej pantery” modelingu kryzys sprawił, że ciemnoskóre modelki przestały być zatrudniane. Supermodelka zarzucała branży zaprzepaszczenie lat pracy nad problemem dyskryminacji i walka z równouprawnieniem. Szum medialny jaki wywołała faktycznie poskutkował, przede wszystkim tym, że Naomi dostała więcej zleceń. Nowy trend: ciemnoskóre modelki można zastąpić białymi - czytaj dalej!>>
Sesja z październikowego numeru Vogue Paris w 2009 roku przeszła do historii. Lara Stone została wystylizowana na ciemnoskórą modelkę. Oburzające było przede wszystkim to, że numer był w całości poświęcony supermodelkom wśród których nie znalazła się żadna reprezentantka z ciemnym kolorem skóry. Zdjęcia zrobił Steven Klein a stylizacją zajęła się Carine Roitfeld, ówczesna redaktor naczelna francuskiej edycji Vogue'a. O sesji głośno było przede wszystkim w USA. Pojawiły się głosy o dyskryminacji i rasizmie. Białe jest lepsze? - czytaj dalej! >>
W połowie 2010 poruszenie wywołała sesja „Let’s Get Lost” Interview. Daria Werbowy pozostała z gronem ciemnoskórych modeli i modelek, którzy według krytyków zostali sprowadzeni do roli tła i rekwizytów. Zdjęciom Mikaela Janssona zarzucono rasistowski komunikat, że białe jest lepsze i powinno być w centrum uwagi. Karl i jego udział w historii rasizmy w modzie - czytaj dalej!>>
W 2010 z okazji 60-lecia wydawnictwa, Stern Fotografie wypuściło urodzinowy numer z sześcioma różnymi okładkami autorstwa Karla Lagerfelda. Gwiazdą sesji była Claudia Schiffer, która wcieliła się w kilka ról. Dwie z nich wywołały oburzenie – Azjatka i Afroamerykanka. Pojawiły się głosy, że etniczne modelki są niepotrzebne, bo z łatwością mogą je zastąpić białe koleżanki. Mimo że zdjęcia zostały wykonane 2 lata wcześniej dla Dom Perignon, to dopiero po pulikacji w Stern Fotografie zyskały rozgłos.
W natłoku wszechobecnych sesji z rasistowkim podtekstem bardzo entuzjastycznie została przyjęta okładka październikowego ELLE. Jedną z 25 gwiazd jubileuszowej edycji została pulchna Gabby (Gabourey) Sidibe, amerykańska aktorka nominowana do Oscara za swoją debiutancką rolę w filmie "Precious" ("Hej, skarbie"). Nie odbyło się oczywiście bez krytyki. Redakcji ELLE zarzucono, że zdjęcia pozostałe gwiazdy, które wzięły udział w urodzinowej sesji (m.in. Lauren Conrad, Amanda Seyfried i Megan Fox) były inaczej wykadrowane - pokazując ciała. Pojawiły się również sugestie, że cera Gabby została rozjaśniona. Mimo to redakcja ELLE została pochwalona za odwagę. Alessandra Ambrosio i jej niewolnicy - czytaj dalej! >>
Pod koniec 2010 roku zawrzało z powodu sesji zdjęciowej w Numero Tokyo wykonanej przez Matthiasa Vriens-McGratha. Seksowna Alessandra Ambrosio pozowała w asyście dwóch półnagich modeli. Modelka Victoria’s Secret zagrała w nim dominującą kobietę, a Rob Evans i TaeJahn Taylor wcielili się w jej niewolników. Zdania na temat tej sesji były podzielone. Niektórzy twierdzili, że nie można się w niej dopatrywać uprzedzeń rasowych, inni wręcz przeciwnie. Niewolnicze kolczyki Vogue.it - czytaj dalej! >>
Nawet największym zdarzają się wpadki. W maju 2011 roku na internetowej stronie Vogue.it został umieszczony artykuł o dużych kolczykach inspirowanych Afrykańskim stylem. Etniczne inspiracje pojawiają się często i nie byłoby w tym niczego oburzającego, gdyby nie tytuł – „niewolnicze kolczyki” i sugestię, że te ozdoby przywieźli z ojczyzny pierwsi afrykańscy niewolnicy. John Galliano i rasistowskie obelgi! - czytaj dalej >>
W 2011 roku w rasistowską aferę wplątał się John Galliano, co poskutkowało usunięciem go ze stanowiska w domu mody Dior. Nie uratował go talent ani grono prawników. Projektant został oskarżony i skazany za rasistowskie oraz antysemickie obelgi, które wygłosił w październiku 2010 i lutym 2011 w paryskiej kawiarni La Perla. Pulchna i ciemnoskóra aktorka na okłace ELLE - czytaj więcej!
W listopadzie 2012 na jednej z okładek ELLE królowała amerykańska aktorka Octavia Spencer. Było to wydanie poświęcone kobietom w Hollywood, dlatego wybrano najlepsze przedstawicielki aktorskiego zawodu. W gronie wyróżnionych poza Octavią znalazły się też Sarah Jessica Parker, Emma Watson i Elle Fanning, ale to gwiazda "The Help" ("Służące") wzbudziła największe zainteresowanie. Nawet krytycy nie mogli polemizować z wyborem redakcji. W końcu Octavia zdobyła Oscara.
Po publikacji sesji „African Queen” zrealizowanej dla magazynu Numero czytelnicy domagali się przeprosin. Oburzenie wywołała stylizacja 16-letniej Ondrii Hardin, która została pomalowana na ciemny brąz. Rasistowski (?) edytorial w Numéro Autor zdjęć Sebastian Kim wyjaśnił, że jego zamiarem było przywołanie wielkich osobowości lat 60. - Talithy Getty, Veruschki i Marrisy Berenson. Mimo to powinien pamiętać o szumie medialnym, jaki wywołała sesją z ciemnoskórą Larą Stone. Chyba że właśnie o to mu chodziło. Magazyn wydał oficjalne oświadczenie, ale winę za skandal przerzuca na "wolność artystyczną fotografa". Kogo z branży oskarżąją o rasizm? - czytaj dalej!>>
W marcu swoje trzy grosze do dyskusji o dyskryminacji dodał znany dyrektor castingów James Scully, który współpracuje m.in. z Tomem Fordem, Stellą McCartey i Caroliną Herrerą. Scully skrytykował wybór modelek do pokazu Dior, w którym wzięły udział tylko i wyłącznie białe modelki. Christian Dior jesień-zima 2013/14 "Obecność w pokazie tylko białych dziewczyn jest tak oczywista, że wydaje się nie być przypadkowa. Oglądam pokaz i mam z tym problem - niemalże nie potrafię skupić się na ubraniach (...) Natalie Portman narzekała, że Galliano był rasistą, ale według mnie Raf Simons wysyła podobny komunikat. Nie widzę żadnej różnicy." - James Scully Castingowiec dodał jeszcze, że Raf Simons nie jest jedynym rasistą w branży. Skrytykował on m.in. marki Saint Laurent, Louis Vuitton i Chanel twierdząc, że kilka modelek o egzotycznej urodzie to wyłącznie przykrywka. Jego opinię potwierdził John Pfeiffer, który pracował m.in. z Victoria’s Secret, Versace czy Donną Karan. "Różnorodność jest niezwykle ważna, ale jeśli w pokazie występuje tylko jedna ciemnoskóra dziewczyna i jedna Azjatka to oczywiste, że mamy do czynienia z tokenizmem." - powiedział. John Pfeiffer. Podsumowanie nowojorskiego Fashion Week - czytaj dalej! >>
Redakcja Jezebel podsumowała pokazy kolekcji na jesień/zimę 2013/14 i okazało się, że podczas nowojorskiego tygodnia mody tylko 6% modelek stanowiły kobiety o ciemnej skórze. Oznacza to 2% spadek w stosunku do roku ubiegłego. Pokazanych zostało 151 kolekcji, podczas których zaprezentowano 4479 stylizacji. 82,9% z nich (3706 sylwetek) zaprezentowały kobiety o białej skórze. Azjatki -9,1%, czarnoskóre modelki -6%, latynoski niemające białej cery – 2% a inne 0,3%.
Aż 13 firm – Araks, Assembly, Belstaff, Calvin Klein, Elizabeth & James, Gregory Parkinson, J Brand, Jenni Kayne, Juicy Couture, Louise Goldin, Lyn Devon, Threeasfour, and Whit nie zatrudniło do pokazu ani jednej dziewczyny z ciemną skórą. Przy czym dla Araks, Calvin Klein, Elizabeth & James i Louise Goldin była to powtórka z ubiegłego sezonu. Oznacza to, że w 2013 roku aż 9% firm postawiło wyłącznie na białe modelki. Jourdan Dunn i Chanel Iman o dyskryminacji - czytaj więcej! >>
Reklama
W 2013 roku branżę mody oskarżyła i rasizm modelka Chanel Iman. W wywiadzie, którego 22latka udzieliła magazynowi "Sunday Times Magazine" powiedziała, że czarnoskórym dziewczynom jest trudniej dostać zlecenie niż białym koleżankom. Dodała, że kilkakrotnie się spotkała z odpowiedzią, że jej nie potrzebują, bo już mają jedną czarną modelkę. Z identycznymi sytuacjami spotykała się Jourdan Dunn. Jak widać, niewiele się zmieniło od czasów Tyry Banks.
1 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Naomi Sims fot. East News
2 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
David Bowie i Iman fot. EAST NEWS
3 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Naomi Campbell fot. Peter Lindbergh
4 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Alek Wek fot. kalendarz Lavazza
5 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Vogue kwiecień 2008 fot. Annie Leibovitz
6 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
7 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Vogue Paris październik 2009 fot. Steven Klein
8 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Interview maj 2010 fot. Mikael Jansson
9 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Stern Fotografie fot. Karl Lagerfeld
10 z 20
Numero Tokyo styczeń/luty 2011 fot. Matthias Vriens-McGrath
Numero Tokyo styczeń/luty 2011 fot. Matthias Vriens-McGrath
11 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Slave earrings - Vogue it
12 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
John Galliano fot. East News
13 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Vogue 1968 i Vogue 1975
14 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Jourdan Dunn fot. Dan Smith
15 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
pokaz Dior jesień/zima 2013/14 fot. Imaxtree
16 z 20
Rasizm w modzie - fakty, mity i przełomowe momenty
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.