Polska moda: okiem eksperta
Jako najwniejsze cechy projektantów wymieniają: zapał do pracy, kreatywność i umiejętność obserwacji. Troje słynnych wykładowców z polskich szkół artystycznych odpowiedziało na nurtujace nas pytania.
1 z 2
Polska moda: okiem eksperta
Małgorzata Czudak: projektantka, obecnie prowadzi Pracownię Projektowania Ubioru na łódzkiej ASP.
Jakie cechy powinni mieć młodzi projektanci, żeby mieli szansę zaistnieć? Jaka jest najważniejsza cecha dobrego projektanta?
Na pewno powinni mieć zapał do pracy i odrobinę pokory wobec tego zawodu. Bo to nie tylko okładki magazynów mody. Pokora z elementem przebojowości. Najważniejsza cecha? Wiedza! Która później uzupełni doświadczenie, a także otwarty umysł i oczy.
Czego brakuje w młodej polskiej modzie?
Wiedzy i praktyki! Nie można kreować mody, szyjąc szarą dresówkę na domowej maszynie.
Czy młodzi polscy projektanci mają szansę zaistnieć na świecie? Jakie działania powinni podjąć, żeby zdobyć zagraniczne rynki?
Na Zachodzie moda to biznes, za którym stoją ogromne pieniądze. My tych pieniędzy nie mamy. Mogą zaistnieć jednorazowo, ale tylko się pokazują. Jeżeli chce się zaistnieć i sprzedawać rzeczy, to trzeba mieć
przygotowany biznesplan i inwestora, który pomoże przetrwać trudniejsze momenty.
2 z 2
Polska moda: okiem eksperta
Michał Szulc: dyrektor kreatywny marki Michał Szulc, wykładowca na ASP w Łodzi.
Jakie cechy powinni mieć młodzi projektanci, żeby mieli szansę zaistnieć? Jaka jest najważniejsza cecha dobrego projektanta?
Moim zdaniem najistotniejsza jest kreatywność. Bez niej młody projektant, choćby przygotowany najlepiej, z najnowocześniejszym zapleczem technicznym, nie odniesie sukcesu.
Czego brakuje w młodej polskiej modzie?
Eksperymentu i dowcipu, wciąż za mało mamy zabawy i jaskrawego, przerysowanego projektowania.
Czy młodzi polscy projektanci mają szansę zaistnieć na świecie? Jakie działania powinni podjąć, żeby zdobyć zagraniczne rynki?
Oczywiście! Należy zdawać sobie sprawę z ogromnej konkurencji, która jest na zachodzie Europy. I tu wracamy do najważniejszej kwestii, kreatywności. Będąc twórczym, odniesiemy sukces bez względu na szerokość geograficzną.