Modelki 60+
Moda uwielbia kontrowersje. Nikogo już nie szokują wychudzone modelki, 6-latki wystylizowane na dorosłe kobiety, androginiczni modele. Coraz głośniej robi się o modelkach 60+
Alber Elbaz, dyrektor kreatywny domu mody Lanvin, twierdzi, że „kocha kobiety w każdym wieku, nie tylko piękne modelki”. Dlatego do swojej kampanii reklamowej w sezonie jesień/zima 2013, sfotografowanej przez Stevena Meisela, zaprosił zwykłe kobiety, również te po 60. Jedną z nich była 82-letnia Jacquie Murdock, która latami marzyła, aby zostać profesjonalna modelką. Niestety, jak sama mówi, uprzedzenia rasowe zniweczyły jej plany. Dzisiaj Jacquie ma dziesięcioro wnucząt. Jednak wciąż śmieje się, że któregoś dnia mówiąc o starych ludziach, zapomniała, że nelży do tego grona. Podobno w trakcie sesji zdjęciowej, Alber Elbaz podchodził do niej mówiąc jak bardzo ją uwielbia. Świeżo upieczona modelka obiecuje, że nie wybiera się na emeryturę, aktualnie pisze swoją autobiografię.
Zobacz wideo unikalnej kampanii Lanvin jesień/zima 2013 >>
„Patrzę, jak współczesne kobiety cenzurują swój wiek – nikomu już nie wolno się starzeć, nikomu nie wolno mieć zmarszczek i niedoskonałości. Pomyślałem sobie: zmieńmy to, pokażmy, że moda może świetnie wyglądać na 81-latce i 17-latce. Tak jak na Tziporah, która nie nosi rozmiaru 36 i wciąż wygląda przepięknie” tłumaczy dalej Elbaz. Mowa o Tziporah Salomon, lat 62, która wyznaje, że aż do 40. roku życia nie zdawała sobie sprawy ze swojej urody. Obecnie jest osobistą stylistką mieszkająca w Nowym Jorku. O swoim udziale w kampanii Lanvin mówi: „Czuję się niezwykle zaszczycona i podekscytowana. Cieszę, że jestem bogatsza o to doświadczenie. Jakie to paradoksalne, że swój życiowy przełom jako modelka mam dopiero po 60-tce?!”
Zobacz jakie inne marki angażują dojrzałe modelki >>
Na szczęście nie tylko Lanvin składa hołd dojrzałym, pięknym kobietom. Isabella Rossellini, 60-letnia modelka, aktorka i malarka została twarzą kampanii jesień/zima 2012 marki Bulgari. Sesja, w której Rossellini reklamuje swoją autorską torebkę jest ukłonem w stronę klasycznej, ponadczasowej elegancji. Ponadto jej zdjęcia często pojawia się w prestiżowych międzynarodowych magazynach modowych, m.in. Elle, Vanity Fair, Maire Claire i Harper’s Bazaar. Artystka, świadoma swojej urody, odważnie mówi o zerwaniu wieloletniego kontraktu z marką Lancôme w 1996 roku po tym, jak stwierdzono, że jest „za stara”.
Zobacz jak 61-latka reklamuje młodzieżową markę >>
American Apparel, marka znana z kontrowersyjnych sesji, w 2012 roku zaprosiła do udziału w kampanii reklamowej Jacky O’Shaughnessy. Fantastyczna figura, długie srebrne włosy, onieśmielający uśmiech – 61-latka wygląda zniewalająco reklamując ponadczasowe ubrania. Jej historia brzmi jak spełnienie marzeń większości nastolatek: Jacky przyznaje, że została zauważona podczas lunchu w restauracji. To jej pierwsze kroki w modelingu i pierwsze doświadczenia z marką American Apparel. Jednak modelka wyznaje, że jest to dla niej niezwykłe odkrycie: „To piękne ubrania, niedrogie i do tego leżą fantastycznie. Perfekcyjnie pasują do mojego stylu życia”.
Zobacz starsze pani reklamujące okulary przeciwsłoneczne >>
fot. mat. prasowe Karen Walker
Karen Walker, doceniana projektantka z Nowej Zelandii, do swojej ostatniej kampanii reklamowej zaangażowała modelki w wieku od 65 do 92 lat. W sesji utrzymanej w stylu retro dominują czerwone usta, mocna biżuteria i akcesoria – pierścionki, kolczyki, bransoletki i kolorowe pióra. Graficzne desenie stanowią doskonałe tło dla wyrazistych, dużych przeciwsłonecznych okularów projektu Karen. Posągowa uroda Ilony Royce Smithkin, Joyce Carpati i Lynn Dell dodaje zdjęciom niewymuszonej elegancji i szyku. Kampania jest przykładem na to, że moda służy wszystkim kobietom nawet tym w zaawansowanym wieku. Niektóre elementy garderoby są uniwersalne i ponadczasowe.
Zobacz kontrowersyjną sesję Toma Forda >>
fot. Tom Ford/ skan Vogue Paris
W grudniu 2010 na łamach Vogue Paris ukazała się niezwykła sesja „Forever Love” zrealizowana przez Toma Forda. Były dyrektor kreatywny Gucci, po raz kolejny zaskoczył wszystkich swoja inwencją, a sesja szybko trafiła na usta wszystkich. Czym Ford zszokował tym razem? Otóż zamiast wyretuszowanych modelek, na zdjęciach pojawili się 70-letni małżonkowie, Clarissa i Doug. Może nie byłoby wokół tych fotografii tyle szumu, gdyby nie fakt, że zdjęcia są intymne, epatują pożądaniem, pasją i seksualnością.
fot. Tom Ford/ skan Vogue Paris
Tom Ford tłumaczy, że „jest już zmęczony kultem młodości”, czemu dowodzi pokazując bez cenzury zmarszczki i siwe włosy. Zdania na temat sesji były podzielone – z jednej strony mówiło się, że jest ona niczym więcej, jak „geriatrycznym porno”. Z drugiej, że Ford genialnie zaprezentował dojrzałość – jako piękną i elegancką.
Zobacz topmodelkę 60+ >>
Nie tylko „zwyczajni ludzie” powyżej 60. roku życia inspirują możnych świata mody. Carmen Dell’Orefice, rocznik 1931, to legenda modelingu i ikona stylu. Zadebiutowała na okładce amerykańskiego Vogue’a w 1946 roku, mając zaledwie 15 lat na okładce amerykańskiego Vogue’a. Później przyszedł czas na inne prestiżowe magazyny i udział w licznych kampaniach reklamowych. Zdumiewająco piękna i posągowa do dzisiaj pojawia się na wybiegach, a dla wielu projektantów jest jedną z ulubionych modelek. Jej klasę i urodę docenili m.in. Christian Dior, Jean-Paul Gaultier, Donna Karan, Thierry Mugler i Hermès. W 1998 roku zagrała w filmie Woody’ego Allena „Celebrity”. Carmen jest najdłużej pracującą modelką, ale wciąż pozostaje aktywna i nie wybiera się na emeryturę.
Zobacz jak nowojorski bloger prezentuje styl kobiet 60+ >>
fot. advancedstyle.blogspot.com
Przemierzając ocean blogów modowych, można znaleźć niezwykłe perełki. Jedną z nich jest advancedstyle.blogspot.com. Jego autor, Ari Seth Cohen od 5 lat fotografuje stylowe mieszkanki Nowego Jorku. Kolejny Sartorialist? Nie do końca. Na swoim blogu, Cohen publikuje zdjęcia kobiet w wieku od 60 do 90 lat. Autor przyznaje, że dorastając w bliskiej relacji ze swoja babcią nauczył się doceniać klasę seniorów, którzy żyją pełnią życia. Damy, które pojawiają się na jego stronie prezentują pełen wachlarz stylów – niektóre wybierają klasyczna elegancję, inne stawiają na aktualne trendy, a część wygląda jak barwne ptaki i zadziwia ekstrawagancją. W 2012 roku światło dzienne ujrzała książka Cohena, która jest hołdem dla dojrzałych osób, dla ich animuszu, odwagi i stylu, które rozwijają się razem z wiekiem.
fot. advancedstyle.blogspot.com
Wzmożone zainteresowanie modelkami 60+ może być spowodowane faktem, że społeczeństwo nieubłaganie się starzeje, a przemysł modowy stara się odpowiedzieć na potrzeby rynku. Może to też być wynik przesytu kultem młodości, o którym wspomina Tom Ford i Alber Elbaz. Niewątpliwie jest to doskonała okazja, żeby świeżym i łaskawym okiem spojrzeć na dojrzałe pokolenie. Nie trzeba szukać daleko, może się bowiem okazać, że wasze babcie i dziadkowie stanowią niewyczerpane źródło inspiracji!
Iga Budzikowska
1 z 13
Modelki 60+
materiały prasowe
2 z 13
Modelki 60+
3 z 13
Modelki 60+
materiały prasowe
4 z 13
Modelki 60+
materiały prasowe
5 z 13
Modelki 60+
materiały prasowe
6 z 13
Modelki 60+
materiały prasowe
7 z 13
Modelki 60+
materiały prasowe
8 z 13
Modelki 60+
materiały prasowe
9 z 13
Modelki 60+
Imaxtree.com
10 z 13
Modelki 60+
advancedstyle.blogspot.com
11 z 13
Modelki 60+
advancedstyle.blogspot.com
12 z 13
Modelki 60+
advancedstyle.blogspot.com
13 z 13
Modelki 60+