Savage x Fenty Rihanny jest gorsza niż Shein, podaje raport. Firma zdobyła zawstydzający wynik w rankingu odpowiedzialnych marek
W ciągu siedmiu lat, odkąd Rihanna zrobiła sobie przerwę od muzyki, jej biznesy nabrały rozpędu, plasując ją wśród miliarderów. Dzięki jej wtargnięciu do świata mody, zwłaszcza za sprawą cieszącej się popularnością marki Savage X Fenty (SXF), udało jej się zdetronizować Victoria's Secret i wyznaczyć nowe standardy inkluzywności bielizny.
SXF rzuca wyzwanie konwenansom, prezentując na swoich wybiegach i w kampaniach marketingowych modelki w różnym wieku, różnej płci, o różnych sprawnościach, rozmiarach i rasach. Marka z powodzeniem zredefiniowała pojęcie seksapilu, sprawiając, że ekskluzywne "Aniołki" Victoria's Secret stały się przestarzałym konceptem. Z przychodami szacowanymi na 150 milionów dolarów w 2020 roku i obecną wyceną na oszałamiającą kwotę 3 miliardów dolarów, SXF to niewątpliwie marka, z którą trzeba się liczyć.
Jednak niedawne rewelacje nadszarpnęły dotychczasowy doskonały wizerunek marki. Według raportu Remake's 2022 Fashion Accountability Report, Savage X Fenty uzyskało żałosne cztery punkty na 150, plasując się wśród najgorszych firm pod względem transparentności i odpowiedzialności. Ocena Remake ujawnia wyraźny kontrast między zewnętrznym zaangażowaniem SXF w feminizm i inkluzywność a wewnętrznymi praktykami. Raport wskazuje na brak przejrzystości w zakresie ujawniania informacji społecznych i środowiskowych, brak odniesienia do emisji dwutlenku węgla i celów redukcyjnych oraz brak kodeksu postępowania dostawców w celu zapewnienia zgodności z międzynarodowymi standardami pracy.
Chociaż raport pojawił się już w lutym, fani Rihanny dopiero teraz odkrywają te niepokojące fakty i nie mogą pogodzić się z niespójnością między wartościami promowanymi przez markę a jej rzeczywistymi praktykami. Pomimo niskiego wyniku, SXF zdobył kilka punktów za różnorodność zarządu, zgodnie z głoszoną przez siebie celebracją nieustraszoności i inkluzywności.
Na obronę Rihanny można dodać, że jej działalność filantropijna realizowana w ramach Clara and Lionel Foundation stawia na pierwszym miejscu sprawiedliwość klimatyczną, zobowiązując się do przekazania 15 milionów dolarów organizacjom stojącym na czele walki ze skutkami zmian klimatycznych. W wywiadzie udzielonym na początku ubiegłego roku Rihanna zadeklarowała zaangażowanie w zrównoważony rozwój, zwłaszcza z myślą o zbliżającym się macierzyństwie.
Chociaż podjęto pewne kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju w innych obszarach jej biznesu, jak choćby reklamowanie się Fenty Skin jako marki "dbającej o Ziemię", bez konkretnych informacji na temat redukcji emisji, zużycia chemikaliów i celów w zakresie redukcji odpadów jest to ewidentny "greenwashing". Rihanna musi stawić czoła wyzwaniu dostosowania swoich praktyk biznesowych do wartości, które wygłasza.