Łódź Young Fashion 2023. Złotą Nitkę wygrała kolekcja "Return of the Witch" Tomasza Umbrasa
Zwycięzcą prestiżowego konkursu modowego "Złota Nitka", współorganizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi, został Tomasz Umbras. Wydarzenie było siódmą edycją Łódź Young Fashion, platformy, która wypromowała wielu początkujących projektantów mody.
Złota Nitka, organizowana już po raz trzydziesty pierwszy, jest najbardziej prestiżowym konkursem dla młodych projektantów w Polsce. Biorą w nim udział zarówno doświadczeni profesjonaliści, jak i młode talenty (urodzeni po 1988 roku). Ważniejsze od samego wykształcenia i dotychczasowych osiągnięć jest świeże spojrzenie na światowe trendy i śmiałość samoekspresji. Minione edycje Złotej Nitki wyłoniły takie talenty jak Łukasz Jemioł, duet Paprocki & Brzozowski, Mikołaj Żurek, Adrian Krupa czy objawienie ubiegłorocznej edycji, Maurycy Zylber.
"Return of the Witch": zwycięska kolekcja Tomasza Umbrasa
Tomasz Umbras, laureat tegorocznej Złotej Nitki, zainspirował się w swojej kolekcji surrealistyczną stroną natury. Umbras eksploruje alternatywny wymiar, łącząc świat zwierząt i ludzi. Bezszwowe, rzeźbiarskie projekty wykonane metodą filcowania na mokro surowej wełny tworzą fuzję futurystycznej i kosmicznej estetyki, a wzory czerpią inspirację zarówno z przeszłości, jak i przyszłości.
Niekonwencjonalne źródło inspiracji projektanta, zaczerpnięte z nowoczesnej metody leczenia ran oparzeniowych za pomocą łusek, kojarzy się z hybrydą człowieka i zwierzęcia. Umbras opisuje to jako próbę stworzenia zupełnie nowego gatunku, podkreślając symboliczne znaczenie czarownicy reprezentującej wyobcowanie i odrzucenie.
Finaliści Złotej Nitki 2023
Nie była to jednak jedyna świetna kolekcja zaprezentowana w tym roku. Wielu z finalistów, którzy rywalizowali o nagrodę w wysokości 30 000 złotych, przedstawiło projekty, których kreatywność godna była londyńskiego tygodnia mody.
Wykorzystując w większości tkaniny z odzysku, Dominik Żyża zainspirował się sztuką Władysława Hasiora: "W kolekcji chciałem zawrzeć cechy charakterystyczne dla polskiego rzeźbiarza. Przeplatają się w niej motywy ludowości, religijności, straszności oraz elementy polskiego designu typowe dla epoki, w której tworzył".
Nawiązując do postrzegania osób otyłych przez społeczeństwo, Julia Burak wystawiła porywające show, które łączyło memiczną ścieżkę dźwiękową, charyzmatyczne modelki i kampowe (w najlepszym sensie tego słowa) projekty. Jej pokaz - rozrywkowy przerywnik - orzeźwił widownię jak shot espresso.
Sielankowa, romantyczna kolekcja Natalii Kowalskiej idealnie wpisała się w trendowy zeitgeist, nawiązując do estetyki coquette i cottagecore. Projekty, które stworzyła z autorskich dzianin wykonanych na maszynach komputerowych, firanek zakupionych w secondhandach oraz żakardów tapicerskich, zacierały granice między dorosłością a dzieciństwem.
(Więcej o kolekcjach pozostałych finalistów Złotej Nitki oraz dyplomantów Instytutu Ubioru ASP w Łodzi znajdziecie w galerii.)
W gronie jurorów Złotej Nitki 2023 zasiedli m.in. Hanna Zdanowska, Prezydent Miasta Łodzi; dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska, dziekan Wydziału Sztuk Projektowych łódzkiej ASP; Marcin Świderek, szef działu mody ELLE; Karolina Limbach, stylistka ELLE; projektanci: Dawid Tomaszewski, Tomasz Ossoliński, Robert Kupisz oraz Rafał Michalak i Ilona Majer z duetu MMC; Aleksandra Szol, dyrektor marketingu i e-commerce w Modivo oraz Maurycy Zylber, laureat Złotej Nitki 2022.
Finałowa gala konkursu Złota Nitka była nie tylko pokazem konkursowym, ale także zakończeniem siódmej edycji Łódź Young Fashion. Partnerem głównym wydarzenia, organizowanego przez Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Design, było Miasto Łódź, a partnerem merytorycznym - Łódzkie Centrum Wydarzeń. Wybiegową ekstrawagancję uzupełniły dwa pokazy gości specjalnych: MMC Studio, które zaprezentowało swoją najnowszą kolekcję kapsułową oraz Dawida Tomaszewskiego, który zaskoczył łódzką publiczność niebanalnymi połączeniami kolorów i faktur inspirowanymi sztuką, architekturą, podróżami, naturą i muzyką.
1 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Alicja Bogusz za pośrednictwem ubrań porusza tematykę traumy i dysocjacji w zestawieniu z filmem “Requiem dla snu”. W kolekcji taki efekt uzyskany został za pomocą kontrastów w wykorzystanych formach, materiałach czy powierzchniach. Zestawione zostały grube, eco skóry, lateksy, sztuczne futro, fakturalne dzianiny czy jeans z eterycznymi elementami, reprezentowanymi przez tiule i szyfony.
2 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Gabriel Data, który wygrał Nagrodę Rektora, tak opisuje swoją kolekcję: Inspiracją do zbadania problemu jak i stworzenia kolekcji ubiorów na ten temat, były moje własne historie, obserwacje jak i te zasłyszane od znajomych. Skala szkodliwości przekonań jaki mityczny „prawdziwy mężczyzna” powinien być, a jaki nie z każdym kolejnym źródłem na tym temat poraża co raz bardziej. Moim projektem staram się dotrzeć do tych, którzy bagatelizują ten problem, lub nigdy o nim nie słyszeli. Punkt wyjścia to „10 przykazań dla chłopców”, które opracowałem na podstawie zakazów jakie słyszą chłopcy w dzieciństwie.
3 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Olimpia Patrzałek odwołuje się do pojęć symbolicznych, jednak bardzo wyraźnie kieruje interpretację odbiorcy ku relacjom damsko męskim. Kreśli świat kobiety skrzywdzonej, pełnej dumy, chęci zemsty, świadomej siły uwodzenia jaką posiada tkwiącej jednocześnie w zaburzonym postrzeganiu samej siebie. Dobrane zestawienia materiałów oraz biżuteryjne hafty (imitujące lepką ciecz rosiczki) dają poczucie kontrastów i zaprzeczeń - podobnych anomalii do tej, jaką okazuje się być rosiczka w królestwie roślin.
4 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Inspiracją do stworzenia kolekcji “Necrosis, mój pamiętnik” było szeroko pojęte zjawisko rozpadu, zaobserwowane w moim otoczeniu. Kolekcja została zrealizowana m.in. z materiałów z drugiego obiegu, resztek dzianin i końcówek przędz. Asortymenty “rozpadające się w oczach” mają szansę faktycznie rozpaść się w rzeczywistości - mówi projektantka Marta Mortka.
5 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Niku Wolak tak mówi o swojej kolekcji: Barbie, w mojej interpretacji, wykracza poza kwestię wyglądu i podważa przypisywane jej stereotypy. W tym pozornie błahym temacie tkwi niewykorzystany potencjał, który daje możliwość skomentowania współczesnej kultury - dzięki lalce Barbie dostrzegłam w jaki sposób oczekiwania społeczne i stereotypy wpływają na naszą tożsamość i ekspresję osobistą.
6 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Kolekcja Angeliki Sieńko opowiada o tym, jak technologia, medycyna i biologia łączą się, tworząc harmonijną wizję przyszłości, w której ich ingerencja w ludzkie ciało stanie się integralną częścią naszego codziennego życia, a ludzka egzystencja będzie celebrowana i ulepszana za pomocą wszystkiego, co nauka może zaoferować. Design kolekcji obuwia i akcesoriów oparty jest na kształtach i liniach, które łączą naturalne formy biologiczne i dokładność struktur technologicznych.
7 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Paweł Konopski zainspirował się ciałem i cielesnością w oparciu o sztukę sakralną. Kolekcja ma charakter artystyczny, zawierający elementy użytkowe i skupia się na aspekcie cielesności. Wykorzystane kroje ekspozują sylwetkę, a użyte siatki bieliźniane odsłaniają ciało. W kolekcji znajdują się asortymenty wykonane metodą upcyklingu, wykorzystujące jeans z „drugiej ręki” oraz dekoracje w postaci haftu maszynowego, sitodruków, autorskich printów i elementów wykonanych techniką druku 3D.
8 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Dominika Rakowicz
9 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Michalina Kowalewska
10 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Filip Kozak
11 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Kolekcja Julii Leszczyńskiej odnosi się do problemów związanych z represyjnym traktowaniem kobiet w państwie Islamskim, dyskusyjną strukturą tenisa opartą na doświadczeniach tenisistki Sereny Williams, a także do mitu społeczeństwa starożytnych Amazonek, używając asymetrycznych krojów odsłaniających biodra i nogi, form nawiązujących do atletycznej budowy ciała oraz drapowań inspirowanych strojem antycznych heroin.
12 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi
Zuzanna Wilczyńska
13 z 13
Gala Dyplomowa Instytutu Ubioru ASP w Łodzi