6 miesięcy przed premierą – Pracę nad kolekcją zaczynam od jednego pomysłu, o którym dyskutuję z naszymi konstruktorami, upinam go na manekinie i modyfikuję. Uwielbiam pracować z tkaniną. Cały zespół z ciekawością czeka na pierwsze szkice i upięcia. Gdy mamy już pierwszy idealny prototyp, kolekcja powstaje bardzo szybko. Ostatnio w kilka dni powstało 26 nowych modeli – mówi dyrektor kreatywna La Manii Joanna Przetakiewicz. To ona jest główną projektantką i dyrektorem kreatywnym. W studiu pracują z nią: Victoria Kapriz, uczestniczka „Project Runway” Liliana Pryma i Ewelina Wydra. Każda z nich ma swoje zadania, które odpowiadają poszczególnym etapom powstawania kolekcji, tworząc na koniec spójną całość. – Nie traktujemy siebie jak konkurencję, tworzymy zespół – podkreśla Liliana. Praca nad nową kolekcją zaczyna się od moodboardu, czyli tablicy inspiracji, którą zawsze tworzy Joanna, zwykle za pomocą specjalnej aplikacji na iPadzie. Potem w atelier, na podstawie zaakceptowanych prototypów i rysunków, konstruktorzy tworzą pierwsze modele, uszyte z tzw. surówki. To czysta, surowa, bardzo plastyczna bawełna w neutralnym kolorze, którą można upinać i przycinać na manekinie. Czasem wystarczy jedno spojrzenie, aby konstruktor wiedział, że trzeba skrócić dół czy zwęzić dekolt. Surówka jest dopracowywana do perfekcji. Jeden projekt musi być przeszyty przez krawcowe nawet kilka razy, aby uzyskał idealną formę. – Śmiejemy się, że połowa sukcesu to zamknięcie etapu surówki. Druga połowa to dobór tkanin, które mogą różnie się zachowywać na danym modelu – mówi Marcel. Następnie rozbudowuje się opcje kolorystyczne i następuje stopniowanie rozmiarów.
4 miesiące przed premierą Szef produkcji zamawia komponenty: tkaniny, cekiny, aplikacje. Na jedną suknię potrzeba od 2,5 do 18 metrów materiału! Najwięcej pochłaniają tzw. projekty wizerunkowe, które trafiają do butików w pojedynczych egzemplarzach. Pracuje się nad nimi równolegle z regularną kolekcją. Powstają z ręcznie haftowanych tkanin, które są używane do specjalnych zamówień i modeli ślubnych. – Sprowadzamy je ze Szwajcarii, z manufaktury Jakoba Schläpfera, która współpracuje z Valentino, Givenchy i Chanel. Z głównym projektantem Martinem Leutholdem znamy się od lat, jeżdżę tam kilka razy w roku. Każda tkanina jest jak dzieło sztuki – od futurystycznych, wykonanych w najnowszych technologiach, po ręcznie zdobione brokatem i cekinami – mówi Joanna.
2 miesiące przed premierą Gdy do atelier zostaną dostarczone materiały, zaczyna się proces produkcji. Nad wszystkim czuwają szefowie działu produkcji i technolodzy, którzy oceniają, czy jakość jest perfekcyjna. – Gotowy projekt przechodzi kilka etapów sprawdzania jakości. Wtedy zaczynamy planować strategię promocji nowej kolekcji. To bardzo złożony proces, bo każdy model musi być odpowiednio wypromowany i zakomunikowany nie tylko w Polsce, lecz także za granicą. Dodatkowo kolekcje są dostępne w sprzedaży przez sześć miesięcy, dlatego działania muszą być rozłożone tak, aby za każdym razem przyciągały klienta na nowo – mówi menedżer do spraw marketingu i PR Karolina Gadzimska. Inspiracją do kolekcji na wiosnę–lato 2015 jest James Nares i jego sztuka w minimalistycznym wydaniu. – Jego unikatowa technika polega na powtarzających się uderzeniach grubym pędzlem. Dzięki temu osiąga niesamowity efekt trójwymiarowości, a jego „fale” zmieniają odcienie w zależności od światła. Chcąc uzyskać efekt gry kolorów, użyliśmy tzw. materiałów double-face. Stąd sukienka, która wydaje się złota, odbijając światło, może być zielona czy różowa. Łączyliśmy te kolory, dobierając różne przędze – opowiada Joanna Przetakiewicz. A jej inspiracje? – W życiu najbardziej inspirują mnie ludzie, których spotykam: Karl Lagerfeld, Jeff Koons, Zaha Hadid. Inspiracją są dla mnie kobiety same w sobie. Największą satysfakcją jest dla mnie widok szczęśliwej klientki. Moda ma dawać radość – podsumowuje Joanna Przetakiewicz. Marta Krupińska
"}},{"@type":"Content","@id":"/v5/.well-known/genid/8bd6376849668fa76f12","type":"inline-gallery","data":{"images":[{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik7-c1fecd3.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik-2842890.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik1-8ff69a6.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik2-d9c23b0.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik3-b261997.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik4-4d46b5b.jpeg","width":1285,"height":1927,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.4996108949416342},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik5-e7c0a9d.jpeg","width":1328,"height":1991,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.4992469879518073},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik6-528ef07.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik8-9d836b2.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/projektantki-ewelina-wydra-i-liliana-pryma-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik-1589bca.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Projektantki Ewelina Wydra i Liliana Pryma. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Projektantki Ewelina Wydra i Liliana Pryma.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik9-5f3b926.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/menedzer-do-spraw-marketingu-i-pr-karolina-gadzimska-i-menedzer-ds-sprzedazy-marcel-gabrusianiec-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik-0785bb3.jpeg","width":2048,"height":1365,"title":"Menedżer do spraw marketingu i PR Karolina Gadzimska i menedżer ds. sprzedaży Marcel Gabrusianiec. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Menedżer do spraw marketingu i PR Karolina Gadzimska i menedżer ds. sprzedaży Marcel Gabrusianiec.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":0.66650390625},{"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/pracownia-la-mania-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik10-f5a1d80.jpeg","width":1365,"height":2048,"title":"Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","description":"
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
","aspectRatio":1.5003663003663004}]}}]],"promo":null,"userRatings":{"total":0,"isHalfStar":false,"commentCount":0},"isSaveable":false,"sponsor":null,"relatedItems":null,"plantOverview":null,"openWebSettings":null,"breadcrumbs":[{"label":"Strona główna","url":"https://www.elle.pl:443"},{"label":"Moda","url":"https://www.elle.pl/moda/"},{"label":"La Mania: w zespole siła"}],"seoMetadata":{"title":"La Mania: w zespole siła","description":"Za promocję polskiej mody za granicą La Mania otrzymała od nas nagrodę ELLE Style Award. Ludzie, wizja, ciężka praca – oto tajemnice sukcesu według dyrektor kreatywnej marki Joanny Przetakiewicz.","metaTitle":"La Mania: w zespole siła","metaDescription":"Za promocję polskiej mody za granicą La Mania otrzymała od nas nagrodę ELLE Style Award. Ludzie, wizja, ciężka praca – oto tajemnice sukcesu według dyrektor kreatywnej marki Joanny Przetakiewicz.","image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/5bc5cc3db87bd484a7bb","crop":[0,0,1365,909],"aspectRatio":0.6661290322580645,"height":1484,"width":1365,"alt":"Joanna Przetakiewicz. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","title":"Joanna Przetakiewicz.\nfot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/joanna-przetakiewicz-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik-c72efac.jpeg","sourceName":null},"type":"article","robots":"","canonicalUrl":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/"},"speedCurveLux":{"label":"article","data":{"layout-variant":"headline"}},"pageUrl":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/","canonicalUrl":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/","permutiveModel":{"category":["moda"],"subcategory":["article"],"channel":"moda","title":"La Mania: w zespole siła","article":{"id":"132700","description":"Za promocję polskiej mody za granicą La Mania otrzymała od nas nagrodę ELLE Style Award. Ludzie, wizja, ciężka praca – oto tajemnice sukcesu według dyrektor kreatywnej marki Joanny Przetakiewicz.","type":"article","author":"ELLE","tags":["joanna przetakiewicz","la mania","magazyn elle"]}},"socialShare":{"platforms":["facebook","whatsapp","email"],"emailSubject":"","emailBody":"","twitterHandle":"","fbAuthorizeCode":"","title":"La%20Mania%3A%20w%20zespole%20si%C5%82a","tweet":"La%20Mania%3A%20w%20zespole%20si%C5%82a","disabled":false,"imageUrl":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/joanna-przetakiewicz-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik-c72efac.jpeg","url":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/"},"schema":{"@context":"https://schema.org","@id":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/#Article","@type":"Article","description":"Za promocję polskiej mody za granicą La Mania otrzymała od nas nagrodę ELLE Style Award. Ludzie, wizja, ciężka praca – oto tajemnice sukcesu według dyrektor kreatywnej marki Joanny Przetakiewicz.","image":[{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/joanna-przetakiewicz-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik-c72efac.jpeg?resize=768,835","width":768,"height":835},{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/joanna-przetakiewicz-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik-c72efac.jpeg?resize=1365,1484","width":1365,"height":1484}],"mainEntityOfPage":{"@type":"WebPage","@id":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/"},"name":"La Mania: w zespole siła","url":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/","author":[{"@type":"Person","name":"ELLE","url":"https://www.elle.pl/author/elle"}],"dateModified":"2024-11-21T05:00:25+01:00","datePublished":"2015-03-17T16:22:04+01:00","headline":"La Mania: w zespole siła","keywords":"joanna przetakiewicz, la mania, magazyn elle","publisher":{"@type":"Organization","name":"Elle.pl","url":"https://www.elle.pl","logo":{"@type":"ImageObject","height":95,"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2025/01/cropped-elle-big-ceeeb75-ea93bd3.png?resize=265,95","width":265}},"speakable":{"@type":"SpeakableSpecification","xpath":["/html/head/title","/html/head/meta[@name=\"description\"]/@content"]}},"targeting":{"gtm":{"cat":["moda"],"channel":"moda","format":"gallery","pageid":"132700","primary_cat":"moda","subcat":"article","author":"ELLE","publish_date":"2015-03-17T15:22:04+00:00","template":"article","taxonomies":{"posttag":["joanna-przetakiewicz","la-mania","magazyn-elle"]}},"dfp":{"configuration":"UAT","cat":["moda"],"channel":"moda","format":"gallery","pageid":"132700","primary_cat":"moda","subcat":"article","posttag":["joanna-przetakiewicz","la-mania","magazyn-elle"]},"piano":[{"key":"premiumContent","value":false},{"key":"primaryCategory","value":"moda"},{"key":"postType","value":"article"},{"key":"categories","value":["moda"]},{"key":"tags","value":["joanna-przetakiewicz","la-mania","magazyn-elle"]}]},"postPreview":null,"affiliateMessage":null,"image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/5bc5cc3db87bd484a7bb","crop":[0,0,1365,909],"aspectRatio":0.6661290322580645,"height":1484,"width":1365,"alt":"Joanna Przetakiewicz. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","title":"Joanna Przetakiewicz.\nfot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2024/11/joanna-przetakiewicz-fot-agnieszka-kulesza-i-lukasz-pik-c72efac.jpeg","sourceName":null},"ediplayer":null,"onnetworkplayer":null,"greenVideo":null,"hideComments":false,"suppression":{"@type":"Suppression","@id":"/v5/.well-known/genid/1a21c03a0c4bfd0e749a","disableAboveFooter":false,"disableAdsOnPictures":false,"disableAllAds":false,"disableBelowHeader":false,"disableBurdaffiInText":false,"disableBurdaffiWidgets":false,"disableEdiplayerAds":false,"disableEdiplayerAutoplay":false,"disableEdiplayerInjection":false,"disableEdiplayerPlaylist":false,"disableInTextAds":false,"disableRtbAds":false,"hidePromoLogoInHeader":false},"layout":"headline","taxonomies":[{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/bceb475bdbf6d7f86fbf","display":"Kategorie","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/0f01aaca14ce41207a5a","slug":"moda","display":"Moda","taxonomy":"category"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/c8844bbcd2cf30ce85b2","display":"Tagi","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/a5e87f09e0d9b1355157","slug":"joanna-przetakiewicz","display":"joanna przetakiewicz","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/89304fd96167a7ee3388","slug":"la-mania","display":"la mania","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/b944e6880cef799f1fc0","slug":"magazyn-elle","display":"magazyn elle","taxonomy":"post_tag"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/7bf24a7702c4b4442abe","display":"Formaty","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/92363c2cc5f62f09a3bc","slug":"post-format-gallery","display":"Galeria","taxonomy":"post_format"}]}],"table":null,"postFormat":"gallery","showHeroImageOverlayIcon":false,"gemius":{"id":"ba1LAIbkEGO2uneneI1GGuVDnDQpacwFNxIck7ZWyIn.S7","url":"pro.hit.gemius.pl/gemius.js","parameters":{"content_identifier":"1171529","content_title":"La Mania: w zespole siła","content_type":"article","publication_date":"2015-03-17T15:22:04+00:00","player":1}},"c2cVars":{"contentId":132700,"contentName":"La Mania: w zespole siła","contentType":"ContentGallery","contentUrl":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/","pageType":"Content","siteCategory":"Elle.pl/Moda","siteCategoryId":null,"siteCategoryName":"Moda","website":"elle-pl"},"relatedEdiPlayer":{"postType":"article","playerType":"related","breadcrumbs":["Moda"],"keywords":["joanna przetakiewicz","la mania","magazyn elle"],"disablePlaylist":false,"disableAds":false,"disableAutoplay":false,"isAdult":false},"sponsorTracking":null,"postMeta":{"client":"elle-pl","schemaId":"https://www.elle.pl/moda/la-mania-w-zespole-sila/#Article","entity":"post","source":"search-api","clientId":"132700"},"recommendedCards":null,"adSettings":{"unitName":"/22760503335/elle.pl/","headerBidder":"none","headerBidderUrl":null,"headerBidderTimeout":1500,"adRefresh":{"enabled":true,"excludedOrderIds":[0],"durationInView":20,"percentageInView":50},"targets":{"configuration":["UAT"]},"lazyLoading":{"enabled":false,"renderMarginPercent":1000,"mobileScaling":0},"stitcher":{"disableAllAdvertising":false},"enableAdvertBeforeBodyOfContent":{"article":true,"recipe":true},"nativeAdvertiser":"none","promoPlacementId":"zzOr6smOqIddCn5FrXR1I.LuwJy6EiL5EZtQt6ge7bL.V7","permutiveConfig":{"permutiveProjectId":"","permutiveApiKey":"","permutiveDomain":""}},"currentPage":1,"pockets":{"aboveFooter":[],"articleContentBottom":[],"articleHeader":[],"articleMeta":[],"articleActions":[{"componentId":"savePostButton","props":{}}],"articleBelowContent":[{"componentId":"tagCloud","props":{"data":{"taxonomies":["post_tag"]},"widgetArea":"articleBelowContent"}},{"componentId":"burdaffi_legal_notice_id","props":{"data":null,"widgetArea":"articleBelowContent"}}],"articleFooter":[{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"0dc3cc7c5d6b10e1a61c2b8d70bc2e3e","wrapperCssClass":"ecomm-boxd"},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"dynamicRelatedContent","props":{"data":{"title":"Polecane","limit":16,"showCardLabels":true,"layout":"horizontal","hideOnMobile":false,"smallCardTitles":false,"categories":[],"type":[],"contentType":[],"aspectRatioOverride":"square","hidePublishDateOnCards":true,"hideAuthorNameOnCards":false,"displayCarousel":false},"widgetArea":"articleFooter"}}],"articleSidebar":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"or","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":1,"numberOfCardsToShowInViewport":1,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"elle-pl","entity":"offer","clientId":"777900"}}]},"widgetArea":"articleSidebar"}},{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"ee64d3f94965706d680811ea3f66856a","wrapperCssClass":"ecomm-narrow"},"widgetArea":"articleSidebar"}}],"pageBottom":[{"componentId":"text","props":{"data":{"title":"Legal notice","text":"
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
\r\n
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.\r\n
Za promocję polskiej mody za granicą La Mania otrzymała od nas nagrodę ELLE Style Award. Ludzie, wizja, ciężka praca – oto tajemnice sukcesu według dyrektor kreatywnej marki Joanny Przetakiewicz.
Siedziba marki La Mania mieści się w willi na Starym Mokotowie. Jest piątkowe popołudnie, ale w atelier wcale nie czuć atmosfery nadchodzącego weekendu. Wszyscy są całkowicie skupieni na pracy. – Pod koniec listopada mamy pokaz kolekcji na wiosnę-lato 2015. Równolegle pracujemy nad kolejnymi projektami. W połowie grudnia zamykamy zimę 2015/2016, a już w styczniu zaczynamy pracę nad wiosną-latem 2016 – mówi menedżer do spraw sprzedaży Marcel Gabrusianiec. Chwila, przecież mamy dopiero jesień 2014... – Działamy na rynku międzynarodowym, organizujemy showroomy w Paryżu i Londynie, dlatego musimy działać zgodnie ze światowym kalendarzem, bo inaczej nie mielibyśmy szans zaistnieć za granicą – tłumaczy Marcel. To też kwestia logistyki. – Zamówienia do butików robimy z rocznym wyprzedzeniem, bo na same tkaniny czekamy około dwóch-trzech miesięcy. Potem następuje etap produkcyjny, który trwa trzy-cztery miesiące, i dopiero wtedy kolekcja trafia do sprzedaży – dodaje.
Reklama
6 miesięcy przed premierą – Pracę nad kolekcją zaczynam od jednego pomysłu, o którym dyskutuję z naszymi konstruktorami, upinam go na manekinie i modyfikuję. Uwielbiam pracować z tkaniną. Cały zespół z ciekawością czeka na pierwsze szkice i upięcia. Gdy mamy już pierwszy idealny prototyp, kolekcja powstaje bardzo szybko. Ostatnio w kilka dni powstało 26 nowych modeli – mówi dyrektor kreatywna La Manii Joanna Przetakiewicz. To ona jest główną projektantką i dyrektorem kreatywnym. W studiu pracują z nią: Victoria Kapriz, uczestniczka „Project Runway” Liliana Pryma i Ewelina Wydra. Każda z nich ma swoje zadania, które odpowiadają poszczególnym etapom powstawania kolekcji, tworząc na koniec spójną całość. – Nie traktujemy siebie jak konkurencję, tworzymy zespół – podkreśla Liliana. Praca nad nową kolekcją zaczyna się od moodboardu, czyli tablicy inspiracji, którą zawsze tworzy Joanna, zwykle za pomocą specjalnej aplikacji na iPadzie. Potem w atelier, na podstawie zaakceptowanych prototypów i rysunków, konstruktorzy tworzą pierwsze modele, uszyte z tzw. surówki. To czysta, surowa, bardzo plastyczna bawełna w neutralnym kolorze, którą można upinać i przycinać na manekinie. Czasem wystarczy jedno spojrzenie, aby konstruktor wiedział, że trzeba skrócić dół czy zwęzić dekolt. Surówka jest dopracowywana do perfekcji. Jeden projekt musi być przeszyty przez krawcowe nawet kilka razy, aby uzyskał idealną formę. – Śmiejemy się, że połowa sukcesu to zamknięcie etapu surówki. Druga połowa to dobór tkanin, które mogą różnie się zachowywać na danym modelu – mówi Marcel. Następnie rozbudowuje się opcje kolorystyczne i następuje stopniowanie rozmiarów.
4 miesiące przed premierą Szef produkcji zamawia komponenty: tkaniny, cekiny, aplikacje. Na jedną suknię potrzeba od 2,5 do 18 metrów materiału! Najwięcej pochłaniają tzw. projekty wizerunkowe, które trafiają do butików w pojedynczych egzemplarzach. Pracuje się nad nimi równolegle z regularną kolekcją. Powstają z ręcznie haftowanych tkanin, które są używane do specjalnych zamówień i modeli ślubnych. – Sprowadzamy je ze Szwajcarii, z manufaktury Jakoba Schläpfera, która współpracuje z Valentino, Givenchy i Chanel. Z głównym projektantem Martinem Leutholdem znamy się od lat, jeżdżę tam kilka razy w roku. Każda tkanina jest jak dzieło sztuki – od futurystycznych, wykonanych w najnowszych technologiach, po ręcznie zdobione brokatem i cekinami – mówi Joanna.
Reklama
2 miesiące przed premierą Gdy do atelier zostaną dostarczone materiały, zaczyna się proces produkcji. Nad wszystkim czuwają szefowie działu produkcji i technolodzy, którzy oceniają, czy jakość jest perfekcyjna. – Gotowy projekt przechodzi kilka etapów sprawdzania jakości. Wtedy zaczynamy planować strategię promocji nowej kolekcji. To bardzo złożony proces, bo każdy model musi być odpowiednio wypromowany i zakomunikowany nie tylko w Polsce, lecz także za granicą. Dodatkowo kolekcje są dostępne w sprzedaży przez sześć miesięcy, dlatego działania muszą być rozłożone tak, aby za każdym razem przyciągały klienta na nowo – mówi menedżer do spraw marketingu i PR Karolina Gadzimska. Inspiracją do kolekcji na wiosnę–lato 2015 jest James Nares i jego sztuka w minimalistycznym wydaniu. – Jego unikatowa technika polega na powtarzających się uderzeniach grubym pędzlem. Dzięki temu osiąga niesamowity efekt trójwymiarowości, a jego „fale” zmieniają odcienie w zależności od światła. Chcąc uzyskać efekt gry kolorów, użyliśmy tzw. materiałów double-face. Stąd sukienka, która wydaje się złota, odbijając światło, może być zielona czy różowa. Łączyliśmy te kolory, dobierając różne przędze – opowiada Joanna Przetakiewicz. A jej inspiracje? – W życiu najbardziej inspirują mnie ludzie, których spotykam: Karl Lagerfeld, Jeff Koons, Zaha Hadid. Inspiracją są dla mnie kobiety same w sobie. Największą satysfakcją jest dla mnie widok szczęśliwej klientki. Moda ma dawać radość – podsumowuje Joanna Przetakiewicz. Marta Krupińska
1 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
2 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
3 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
4 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
5 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
6 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
7 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
8 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
9 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
10 z 13
Projektantki Ewelina Wydra i Liliana Pryma. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Projektantki Ewelina Wydra i Liliana Pryma.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
11 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Pracownia La Mania.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
12 z 13
Menedżer do spraw marketingu i PR Karolina Gadzimska i menedżer ds. sprzedaży Marcel Gabrusianiec. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Menedżer do spraw marketingu i PR Karolina Gadzimska i menedżer ds. sprzedaży Marcel Gabrusianiec.
fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
13 z 13
Pracownia La Mania. fot. Agnieszka Kulesza i Łukasz Pik.
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.