Kratka Burberry – stuletnia historia i ewolucja symbolu brytyjskiego stylu
Kratka Burberry to znak rozpoznawczy marki, która niezaprzeczalnie zapisała się na kartach historii mody. Jest symbolem brytyjskiego stylu i luksusu. Przywodzi na myśl zarówno klasykę, jak i nowoczesność. Od narodzin legendy, przez jej wzloty i upadki, aż po współczesne reinterpretacje – poznaj dzieje ikonicznej kraty, nieodłącznego elementu każdej kolekcji domu mody Burberry.
- Paulina Wiśniewska
W tym artykule:
- Kratka – znak rozpoznawczy marki Burberry
- Historia kratki Burberry
- Narodziny legendy
- Wzloty i upadki kultowej kraty
- Odwrót złej passy
- Kratka Burberry współcześnie
Kratka – znak rozpoznawczy marki Burberry
Kratka Burberry to jeden z najbardziej ikonicznych motywów w historii mody. Patrząc na słynną kratkę, od razu wiesz, że masz do czynienia z produktem brytyjskiej marki, a motyw ten jest obecny dosłownie wszędzie. Kratę Burberry w klasycznej wersji nosiła brytyjska królowa Elżbieta II. Beyoncé miała ją na sobie podczas On The Run II tour. Gustowała w niej Mariah Carey. Kultowa krata często pojawia się w klasycznych stylizacjach brytyjskiej rodziny królewskiej, a w nowoczesnej wersji jej fankami są między innymi Billie Eilish i Bella Hadid. Klasyczny motyw doczekał się wielu interpretacji. The rainbow check, czyli tęczowa odsłona kraty, została wprowadzona w 2018 roku, aby celebrować społeczność LGBTQ+. Sprawdźmy jednak, jak rozpoczęła się jej historia.
Historia kratki Burberry
Kratka Burberry ma stuletnią historię. Po raz pierwszy zastosowano ją w płaszczach przeciwdeszczowych w latach dwudziestych XX wieku. Przez ten czas nieśmiało wyglądała na światło dzienne z poszewki powiewającego na wietrze trencza. Dopiero w latach 60. XX wieku, przez zupełny przypadek, została wyciągnięta na pierwszy plan. Pod koniec tej dekady słynna krata stała się charakterystyczną cechą projektów Burberry, z której marka słynie do dziś. Właśnie w tym okresie, dzięki sprytnemu zabiegowi merchandiserki paryskiego butiku marki, klienci zaczęli pytać konkretnie o kratkę Burberry, co rozpoczęło ewolucję domu mody.
Zobacz też: Jak nosić ubrania w grochy, żeby nie wyglądać babcino?
Narodziny legendy
Kratka Burberry, która dziś nieodłącznie kojarzy się z brytyjską marką, zyskała na znaczeniu dokładnie w 1967 roku. Właśnie w tym roku Jacquelline Dillemman przygotowywała paryski butik na przyjęcie brytyjskiego ambasadora Sir Patricka Reilly. W przebłysku inspiracji odwróciła płaszcze z manekinów na wystawie na lewą stronę, a poszewkę w kratę z ponadczasowego trencza, wykorzystała jako pokrowiec dla walizki i parasolki. Tym samym zapoczątkowała trend na akcesoria w kratę Burberry.
Wzloty i upadki kultowej kraty
Na początku XXI wieku krata Burberry zaliczyła wizerunkowe faux-pas. Motyw, który dotychczas cieszył się popularnością wśród arystokracji i klasy wyższej, został utożsamiony z brytyjską subkulturą klasy robotniczej, Chav. Ubrania i akcesoria w kratę noszone przez Chav miały niewiele wspólnego z oryginalnymi projektami marki, zarówno jeśli chodzi o wzornictwo, jak i jakość użytych materiałów. W połowie lat zerowych można było je kupić na każdej high street, przez co krata Burberry straciła na prestiżu i znaczeniu. Ubrania z tym printem zaczęła nosić niepokorna młodzież klasy robotniczej, jak również cieszące się złą sławą gwiazdy brytyjskich tabloidów.
Sprawdź też: Jak modnie łączyć ze sobą wzory?
Odwrót złej passy
Marka szybko zareagowała, ograniczając produkcję ubrań wykorzystujących kratę, jednakże zła passa ciągnęła się za marką aż do połowy drugiej dekady XXI wieku. Gdy kierownictwo nad marką przejął Christopher Bailey, zadecydował, że aby przywrócić marce jej status, należy zrezygnować z kultowej kraty. Przez pewien czas pojawiała się wyłącznie na poszewce trencza. Dzięki temu zabiegowi i innym strategiom marketingowym, po wielu latach marka odzyskała reputację luksusowego domu mody.
Kratka Burberry współcześnie
Choć pod kreatywnym kierownictwem Riccardo Tisciego marka Burberry przeszła rebranding, krata Burberry nadal pozostaje symbolem domu mody – udoskonalonym, przerobionym i zrekonstruowanym we współczesnych kolekcjach. Dziś motyw kratki Burberry znajdziemy wszędzie – na ubraniach, dodatkach i akcesoriach damskich i męskich, a także przedmiotach użytku codziennego i kolekcjonerskich, takich jak termofor z miękkim pokrowcem w kratę Burberry, czy mały, pluszowy miś, którego cena wynosi ponad 2200 złotych. Bez względu na wcielenie, krata Burberry zawsze będzie wyznacznikiem kunsztu i luksusowego brytyjskiego stylu.
Pod kreatywnym przywództwem Daniela Lee kratka Burberry znów przewija się przez współczesne kolekcje marki w zaskakującej odsłonie. Pojawia się w różnych wersjach kolorystycznych, zachowując jednak swoją niepowtarzalną tożsamość. Mimo wzlotów i upadków, jej historia jest pełna przełomowych momentów i kreatywnych reinterpretacji, które przyczyniły się do powstania legendy.
1 z 12
Kratka Burberry
OFF24 - Pre-Fall Women
2 z 12
Kratka Burberry
SS23 - Ready to Wear
3 z 12
Kratka Burberry
FW22 - Ready to Wear
4 z 12
Kratka Burberry
OFF22 - Resort Women
5 z 12
Kratka Burberry
FW21 - Ready to Wear
6 z 12
Kratka Burberry
OFF21 - Resort Women
7 z 12
Kratka Burberry
FW20 - Ready to Wear
8 z 12
Kratka Burberry
FW19 - Ready to Wear
9 z 12
Kratka Burberry
FW19 - Ready to Wear
10 z 12
Kratka Burberry
SS19 - Ready to Wear
11 z 12
Kratka Burberry
SS18 - Ready to Wear
12 z 12
Kratka Burberry
FW17 - Ready to Wear