ELLE About Fashion. Jaka przyszłość czeka branżę? Sprawdźcie, co działo się na najważniejszej konferencji modowej w Polsce
Niemal 30 prelegentów, 3 bloki tematyczne, 8 godzin inspirujących rozmów, wykładów i debat. 4. edycja konferencji ELLE About Fashion po raz kolejny udowodniła, że moda to niezwykle złożony temat, który nieustannie balansuje między emocjami a twardą ekonomią.
8 czerwca w warszawskim hotelu Verte zgromadziło się kilkaset miłośników i miłośniczek mody. Czekały na nich inspirujące rozmowy, ale przede wszystkim mnóstwo wiedzy i porad. Podczas tej edycji ELLE About Fashion sporo czasu poświęciliśmy sztucznej inteligencji, zrównoważonemu rozwojowi, ale też różnym generacjom, które modę tworzą – od popularnych „zetek” zaczynając, a na silversach kończąc. Całość podzieliliśmy na trzy bloki tematyczne, bo moda to przecież wypadkowa emocji, edukacji i doświadczeń. Czym jeszcze zaskoczyła 4. edycja ELLE About Fashion?
W świat emocji wprowadziła nas Magda Mołek – ikona, która nie boi się żyć i wyglądać w swoim stylu. Dziennikarka zauważyła, że to, co w modzie porusza najbardziej, to często nie finalny produkt, a historia jego powstania.
O emocjach w kontekście AI opowiedziały Dominika Szot, dyrektor marketingu GRID Esports, Ada Sokół, artystka 3D i projektantka, oraz Agata Serge, uznana fotografka, odpowiedzialna za okładkę marcowego wydania ELLE. Jedną z jej digitalowych wersji Agata wygenerowała właśnie przez AI. Podczas panelu zdradziła, jakie polecenia wydawała sztucznej inteligencji, aby stworzyć coś innowacyjnego, a przy okazji zachować styl i klimat pierwotnego zdjęcia.
Przy okazji rozmowy Michała Zaczyńskiego z Kasia Sokołowską sporo dowiedzieliśmy się o kulisach produkcji i reżyserii pokazów mody.
„Bez spokojnego zarządzania i umiejętności dedykowania zadań, kierowania tym procesem, trudno reżyserować. Z chaosu nic nie powstaje. […] Z jednej strony jest to więc świat artystyczny, spontaniczny i wrażliwy, a z drugiej bardzo poukładany” – tłumaczyła Kasia Sokołowska.
O koncepcji yin i yang w biznesie opowiedziała za to Monika Kapłan – wybitna specjalistka marketingu mody.
Podsumowaniem pierwszego bloku tematycznego była inspirująca rozmowa z twórczyniami polskich marek modowych, które przygodę z biznesem zaczynały 10 lat temu (z tej okazji, tuż po zakończeniu rozmowy, na sali pojawił się piękny urodzinowy tort z logo ELLE!) Swoim doświadczeniem podzieliły się Jagoda Maruda (jagg. jewels), Paulina Pyszkiewicz (LEBRAND), Zosia Chylak (Chylak) oraz Justyna Przygońska i Brygida Handzelewicz-Wacławek (The Odder Side). Choć wszystkie przyznały, że ostatnia dekada przyniosła im całe spektrum emocji i doświadczeń (nie tylko pozytywnych), to na pytanie, czy dzisiaj ponownie zdecydowałyby się na założenie własnych marek, zgodnie przyznały, że tak.
Moduł „Edukacja” rozpoczęliśmy od pochylenia się po raz kolejny nad sztuczną inteligencją. Czy może być ona twórcza? Na to pytania próbowały odpowiedzieć Marta Kalinowska i prof. Aleksandra Przegalińska, która doktoryzowała się w zakresie filozofii sztucznej inteligencji w Instytucie Filozofii UW.
Mnóstwo pozytywnych emocji wywołała rozmowa Marty Tabiś-Szymanek, redaktorki naczelnej ELLE Polska i ELLE.pl, z przedstawicielami generacji X, którzy podbijają świat mody. Lidia Popiel, Bogna Sworowska i Irena Wielocha opowiedziały o swoich doświadczeniach z modelingiem po 50., a Marcin Cejrowski, współwłaściciel agencji Selective Stars, zdradził za to, jak udało mu się namówić dwie pierwsze panie do powrotu przed obiektyw aparatu.
„Mam nadzieję, że nie będzie to tylko trend, a kamień milowy, który zmieni nasze podejście do starzenia się” – podsumowała rozmowę o silversach w branży modowej Bogna Sworowska.
O modzie żerującej na kompleksach, zrównoważonym rozwoju, który paradoksalnie wspiera biznes i pytaniach, które zarówno marki, jak i klienci powinni sobie zadać w kontekście przyszłości nie tylko mody, ale świata w ogóle opowiedziała Katarzyna Zajączkowska, autorka książki i podcastu Odpowiedzialna moda.
Drugi moduł zakończyła rozmowa, którą można określić jako „wspomnień czar”. Karolina Limbach, stylistka i szefowa działu wideo ELLE, spotkała się z osobami, które swoją karierę zawodową zaczynały w ELLE. Karla Gruszecka, Zuzia Kuczyńska, Ewelina Gralak i Malwina Konopacka zdradziły, jak wspominają pracę w jednym z najważniejszych magazynów modowych na świecie i jak to doświadczenie wpłynęło na ich całe życie.
Niezwykle mocne otwarcie miał trzeci, ostatni moduł 4. edycji ELLE About Fashion. O odwadze w działaniu opowiedziała sama Joanna Przetakiewicz- Rooijens. Jaką radę zgromadzonym dała założycielka Ery Nowych Kobiet, największego i najdynamiczniej rozwijającego się ruchu społecznego w Polsce, aktywistka, businesswoman i radczyni prawna?
„Zawsze priorytezujcie swoje plemię, swoje grono, swoje przyjaciółki. Przynależność do grupy jest najsilniejszym faktorem szczęścia” - Joanna Przetakiewicz- Rooijens.
Jak być widzialnym i słyszalnym w świecie mediów pytał Marcin Świderek, dziennikarz, wicenaczelny i szef działu mody magazynu ELLE, gościa specjalnego konferencji, Hanana Besovica, komentatora mody, który kilka lat temu stał się sensacją Instagrama.
Naszą konferencję zakończyliśmy panelem MY WAY. Sposoby na bycie sobą w social mediach (i nie tylko) zdradziły przedstawicielki generacji Z – Karolina Sobańska i Helena Englert. O porozumieniu ponad podziałami opowiedział za to prof. Tomasz Sobierajski, socjolog i trener komunikacji interpersonalnej, który gorzko podsumował debatę, która toczy się od jakiegoś czasu w mediach na temat podejścia do pracy różnych pokoleń.
„To nie zetki mają problem z etyką pracy, to my (milenialsi, pokolenie X) mamy z nią problem” - prof. Tomasz Sobierajski.
4. edycję ELLE About Fashion od początku wspierali nasi partnerzy, którzy przygotowali dla uczestników nie tylko upominki, ale także ciekawe atrakcje.
Marka NEO MAKE UP zaprezentowała profesjonalne kosmetyki do makijażu oraz zaprosiła gości konferencji na warsztaty tworzenia szminek. W strefie NEONAIL można było za to skorzystać z bezpłatnej usługi masażu dłoni lub stylizacji paznokci.
Pyszne moktajle serwowało Dafi – profesjonalni barmani przygotowywali je z pomocą nowego urządzenia marki, saturatora PushAir.
Dafi od dawna pracuje na rzecz planety i zrównoważonego rozwoju. Tworzenie produktów, które ograniczają zużycie plastiku to niejedyne działania, które w tym temacie podejmuje. Marka jest także sponsorem strategicznym „Operacji Czysta Rzeka” oraz współorganizuje wyjątkowy konkurs dla projektantów mody. Podczas konferencji mogliśmy podziwiać nagrodzone w nim prace, które… powstały wyłączenie z odpadów „pływających” w rzekach.
ELLE About Fashion wsparło także Obsessive, o którego rebrandingu było ostatnio głośno w świecie mody. Trudno o markę, która lepiej oddaje tematykę tegorocznej konferencji. Bieliźniany brand od lat wzbudza emocje, ale także edukuje i zachęca do doświadczania.