Ella Soccorsi, ARKET Head of Design: "Emocjonalna trwałość ubrania. To jest dla nas sedno dobrego dizajnu" [WYWIAD EXCLUSIVE]
W Polsce otwiera się dziś pierwszy sklep ARKET. To skandynawska marka siostra H&M i COS, w której znajdziecie ubrania damskie, męskie i dziecięce o ponadczasowym sznycie i naprawdę dobrej jakości. W warszawskim ARKET w centrum handlowym Westfield Arkadia jest też strefa dla domu. Przy okazji otwarcia ARKET w Polsce rozmawiałam z Ellą Soccorsi, szefową globalnego zespołu projektowego marki. Czy Polska pokocha ARKET? Sprawdźcie, co ma na ten temat do powiedzenia Ella.
Weronika Płocha: Które doświadczenia zawodowe miały największy wpływ na Twój styl i podejście do projektowania?
Ella Soccorsi: Myślę, że to, czego nauczyłam się w trakcie mojej kariery zawodowej, to jak ważne jest posiadanie wizji i robienie rzeczy, które mają sens. Oczywiście, zrównoważony rozwój staje się coraz bardziej istotny. W H&M dużo pracowałam z nowymi materiałami i innowacjami, testując nowe pomysły i modele biznesowe – prawie jak w laboratorium. Moja pasja do innowacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w naszej branży rosła przez lata. Dobrze było zacząć tutaj i wiedzieć, że to jest punkt wyjścia do wszystkiego.
Jak udaje Ci się równoważyć nowoczesny design z ponadczasową estetyką, która charakteryzuje ARKET?
Nasze kolekcje opierają się na podstawowych elementach, które stanowią fundamenty garderoby naszych klientów. Chcemy oferować idealną bazę, projektując z myślą o długowieczności, jakości i pięknie w codziennym życiu.
Jakie trendy uważasz za najważniejsze w nadchodzących sezonach?
Zawsze istnieje kilka trendów jednocześnie, a te, które były najbardziej istotne dla ARKET, to ogromne skupienie na podstawowych elementach – takich jak idealny sweter, dopasowany płaszcz, dżinsy itd. Widzimy tutaj, że również ważne są sylwetki i rzeźbiarskie kształty – takie jak oversize, petite, kształty kokonu, spodnie o szerokich nogawkach czy obcisłe spodnie, które będą istotne w połączeniu z podstawowymi elementami w przyszłości. Kolor khaki, razem z bardziej klasycznymi jesiennymi odcieniami, takimi jak szary melanż, czerń, burgund i granat, również są ważne. Na sezon jesienny istotne są także detale, takie jak ciemnobrązowy zamsz, puszyste dzianiny i skóra.
Z jakimi wyzwaniami wiążę się tworzenie ubrań, które są zarówno funkcjonalne, jak i stylowe?
Funkcjonalność jest związana z potrzebami i podejściem naszych klientów. Wszystko zaczyna się od naszego klienta, jego stylu życia i tego, czego będzie chciał lub potrzebował. Funkcjonalny design dla ARKET często wiąże się z tym, co nazywamy podstawowymi elementami, rdzeniem naszej oferty. Ten rdzeń to coś, co naszym zdaniem wywołuje emocjonalną trwałość, i to jest największa część naszego biznesu, którą klient może znaleźć raz po raz przez wiele sezonów. Projekty są regularnie nieznacznie aktualizowane, aby dostosować się do specyficznych potrzeb i stylów życia.
Skąd czerpiesz inspirację do swoich projektów? Czy są jakieś konkretne źródła, które szczególnie Cię inspirują?
Jesteśmy zespołem kreatywnych ludzi, którzy pracują blisko ze sobą przy kolekcjach, a dzielenie się inspiracją jest kluczowe w naszej codziennej pracy. Wielu ludzi, którzy tutaj pracują, to pasjonaci. Zanurzasz się w procesie i naprawdę angażujesz w produkt. Nawet jeśli jest to prosty produkt, pracujemy nad nim do perfekcji. Dla mnie nie ma problemu ze znalezieniem inspiracji w dość minimalistycznej estetyce. Ważne jest tutaj zwracanie uwagi na dobrze przemyślane detale – nawet jeśli nie ma ich wiele. Chcemy tworzyć ubrania, które są emocjonalnie trwałe. To samo dotyczy naszych kawiarni, poziom pracy nad szczegółami, jakie wkładamy w dobór składników, jest równie ważny jak dobór włókien, których używamy do naszych codziennych produktów z dzianiny – czy kwestia tego, jak ciężka powinna być idealna koszulka. Jeśli interesujesz się procesami, klientem i używaniem produktu, to także jest inspiracja. Zawsze jest jakaś historia do opowiedzenia wokół produktu – dla nas proces jest historią.
Jak ARKET definiuje zrównoważony rozwój i jak wpływa on na proces projektowania?
Zrównoważony rozwój przenika nasze wartości i procesy jak stała, przewodnia gwiazda. Projektujemy produkty, które mają być używane i kochane przez długi czas, aby móc oferować lepszy wybór dla większej liczby osób. Ważne jest tutaj zwracanie uwagi na dobrze przemyślane detale – nawet jeśli nie ma ich wiele. Chcemy tworzyć ubrania emocjonalnie trwałe, mając na uwadze długowieczność i jakość przez cały proces projektowania. Od wagi włókien koszulki, po rozmieszczenie i wybór guzików.
Jak moda może ewoluować w kontekście postępującej digitalizacji i zmian społecznych?
Ponieważ moda stale ewoluuje i zmienia się wraz z bieżącymi trendami, zbudowała również odporność, która pozwala jej zawsze pozostawać aktualną i angażującą. Moda często bierze udział we wczesnych fazach nowych er cyfrowych lub zmian społecznych jako czynnik zakłócający, co nigdy się nie zmieni.
Czy kolekcje dostępne w Polsce różnią się od tych w innych krajach? Jeśli tak, to w jaki sposób zostały dostosowane do lokalnych potrzeb?
Nasze kolekcje i ogólna oferta ARKET są mniej więcej takie same we wszystkich naszych rynkach. W Polsce będziemy mogli zaprosić lokalnych klientów do takiego samego doświadczenia z marką, jakie mają nasi klienci w Londynie, Sztokholmie i Seulu.
Jak myślisz — czy polscy klienci pokochają ARKET?
Myślę, że nasza ogromna ekscytacja otwarciem w Warszawie i przytłaczająco pozytywny feedback, który otrzymaliśmy do tej pory, sprawiają, że istnieje duża szansa na romans (śmiech).