Ekologiczna transformacja branży fashion (i nie tylko) – dlaczego jest nieunikniona?
W obliczu globalnych wyzwań związanych ze zgubnym wpływem działalności człowieka na środowisko naturalne i idącymi za tym zmianami klimatycznymi, zrównoważona moda staje się czymś więcej niż tylko trendem. Jakie korzyści niesie za sobą sustainable fashion? Czy jest to przyszłość branży?
W tym artykule:
Okazją do dyskusji na temat tych zmian była 4. edycja konferencji ELLE About Fashion, która odbyła się 8 czerwca w hotelu Verte w Warszawie. Wydarzenie podzielono na trzy bloki tematyczne: emotions, education oraz experience, a każdy z nich składał się z serii wartościowych wykładów, wywiadów i debat prowadzonych przez redakcję ELLE Polska. Swoją wiedzą i doświadczeniami podzielili się najlepsi specjaliści z branży fashion i nie tylko. Wśród nich była Kasia Zajączkowska, autorka książki i podcastu „Odpowiedzialna moda”. Ekoedukatorka opowiedziała o środowiskowych i społecznych kosztach fast fashion, a także uzasadniła, dlaczego ekologiczna transformacja i zrównoważony rozwój to jedyna (i opłacalna) ścieżka rozwoju dla biznesu.
Na fali zmian
Troska o środowisko naturalne to trend, który – miejmy nadzieję – przerodzi się w nasz styl życia. Przyszłość planety z pewnością nie jest obojętna marce Dafi, partnerowi 4. edycji ELLE About Fashion. By zwrócić uwagę na problem zaśmiecenia rzek, ponownie zaangażowała się ona w akcję „Operacja Czysta Rzeka”, w tym roku współorganizując niezwykły konkurs dla projektantów mody. Na czym polegało zadanie uczestników? Na stworzeniu trzech kreacji. Był tylko jeden haczyk – wszystkie miały powstać wyłącznie przy wykorzystaniu… odpadów.
– Dafi jest sponsorem strategicznym „Operacji Czysta Rzeka”, która jest jedną z największych tego typu akcji w Polsce. Współorganizowany przez nas konkurs zwraca uwagę na problem zaśmiecenia rzek i jest dowodem na to, że odpady mogą zostać przetworzone w coś pięknego – podkreślają przedstawicielki marki.
Rzeczywiście, twórcy udowodnili, że ich wyobraźnia nie zna granic, a moda może iść w parze z ekologią. Spośród trójki finalistów wybrano jednego zwycięzcę – został nim Maciej Nodzeński, absolwent Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru SAPU. Kreator nadał drugie życie przedmiotom, które niestety często „pływają” w rzekach, takim jak worki na śmieci, folia PCV czy plastikowe butelki. Projekty jego autorstwa można było zobaczyć podczas tegorocznej konferencji ELLE About Fashion. Laureatowi gratulujemy kreatywności i talentu, a marce Dafi – świetnej inicjatywy.
– Minikolekcja przedstawia stan zanieczyszczonych rzek. Dotyka problemu nadmiernego konsumpcjonizmu, często opatrzonego kolorowym, przyjemnym dla oka obrazem – mówi o swoich projektach zwycięzca konkursu.
Małe kroki do wielkich zmian
Według Dafi ani moda, ani żadna inna branża nie powinna iść na kompromis w kwestii zróżnicowanego rozwoju. Kierunek, w którym podąża polski lider w dziedzinie filtracji wody, to odpowiedź na zmiany klimatyczne i rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów. W filozofię marki od początku jest wpisana troska o środowisko naturalne. Zamiast dokładać mu zmartwień, działa na rzecz ekologii.
Kolejnym krokiem na tej drodze jest wprowadzenie do oferty saturatora PushAir, czyli urządzenia służącego do domowego przygotowywania wody gazowanej. Ale nie tylko. Jego możliwości poznaliśmy na 4. edycji konferencji ELLE About Fashion, delektując się wyśmienitymi moktajlami serwowanymi tego dnia przez przedstawicieli Dafi. Niewielkich rozmiarów urządzenie zmienia zwykłą wodę kranową (najlepiej przefiltrowaną) w orzeźwiający napój, którego smak możemy podkręcić dowolnymi dodatkami takimi jak owoce czy syropy. Gazowanie wody trwa kilka sekund, a o poziomie nasycenia decydujemy sami (how cool is that?). Zgodnie z ideą less waste, inwestując w saturator, znacząco zmniejszymy ilość plastikowych butelek w obiegu. Wreszcie, jego koszt szybko się zwróci, ponieważ przygotowywanie własnych napojów jest tańsze niż ich regularne kupowanie. Ekologia i oszczędność pieniędzy w jednym.
– Dzięki saturatorowi PushAir nie generujemy plastiku. Zamiast tego mamy jedno urządzenie, którego nie musimy podłączać do prądu. Nie wymaga ono ani ładowania, ani baterii – zwracają uwagę przedstawicielki marki Dafi.
Dokonując codziennych wyborów, wpływamy na przyszłość planety, a nawet największa zmiana zaczyna się od małych kroków. Decyzja o niewspieraniu fast fashion czy rezygnacja z plastikowych butelek również do takich należą.
Materiał promocyjny marki Dafi