Dzień Mężczyzn w ELLE: Kto decyduje o tym, co jest męskie? Posłuchajcie podcastu Trendologia
Jeśli przyjrzycie się strojom na portretach arystokratów minionych stuleci, to zauważycie, że w pewnym momencie męska odzież z kolorowej i opływającej w przepych stała się stonowana i powściągliwa. Czemu ideał męskości przestał się kojarzyć z obwieszonym klejnotami szlachcicem na wysokich obcasach i kto zdecydował, że monochromatyczny garnitur stanie się uniformem połowy populacji? Przypominamy odcinek podcastu, w którym Karolina Liczbińska podejmuje temat burzliwych dziejów mody męskiej.
- Karolina Liczbińska, ELLE
To pytanie padło po raz pierwszy prawie sto lat temu, a zadał je brytyjski psycholog John Flugel w swojej książce z 1930 roku "Psychology of Clothes" . Flugel nadał temu zjawisku miano The Great Male Renunciation. Ta tajemnicza, bardzo podniośle brzmiąca nazwa opisywała stopniową rezygnację z indywidualności i teoretyzowała, dlaczego mężczyźni porzucili ekstrawaganckie stroje, zamiast tego zakuwając się w czarno-białe garnitury.
W tym odcinku poznacie fascynujący, tragiczny życiorys mężczyzny, który był dla mody męskiej tym, kim Robespierre dla Rewolucji Francuskiej – i jednocześnie pierwszym celebrytą, który posłużył też Oscarowi Wilde jako inspiracja do stworzenia "Doriana Graya". Poznacie też opinie na temat mody męskiej młodych projektantów Tomasza Armady oraz Kamila Wesołowskiego, którzy w swojej twórczości obalają stereotypy i wykraczają poza granice ról płciowych.
A$AP Rocky i Harry Styles nie boją się sięgnąć po sznur pereł albo jedwabną apaszkę; Barry Keoghan i Jacob Elordi coraz częściej eksperymentują z biżuterią i zapożyczeniami z damskiej szafy. Czy jest szansa, że mężczyźni na dobre przekonają się do zabawy swoim wyglądem? A może to tylko przelotny trend? Dowiedzcie się z "Trendologii".
Karolina Liczbińska jest dziennikarką i entuzjastką historii mody. W latach 2016-2019 mieszkała w Londynie, gdzie ukończyła z wyróżnieniem dziennikarstwo mody na uczelni London College of Fashion. Współpracowała z włoskim magazynem Lampoon, LOVE Magazine, Sunday Times Style, BRICKS i Glamour.