Celebryci-projektanci: Kanye West
Kolekcje sygnowane przez piosenkarki/tancerki, raperów czy modelki już nikogo nie dziwią. Coraz więcej celebrytów podejmuje się projektowania mody. Jak im to wychodzi? W naszym nowym cyklu przyglądamy się bliżej sylwetkom gwiazd, które postanowiły zabrać się tworzenie swoich własnych ubrań albo założyły marki odzieżowe. Na pierwszy ogień idzie... Kanye West.
- Agnieszka Noskowska
Pochodzący z Chicago twórca, nigdy nie ukrywał swojej pasji do mody. Była to wyłącznie kwestia czasu, kiedy zacznie tworzyć ubrania na poważnie. Moment ten nadszedł w 2005 roku. Po zdobyciu Grammy, raper wypuścił swoją pierwszą linię nazwaną „Pastelle clothing”. Pod tym szyldem projekty tworzył do 2009 roku. Później artysta zaliczył współpracę z Nike, Louis Vuitton oraz Fendi. W 2011 stworzył linię ubrań „DW Kanye West”. Premierowa kolekcja spotkała się z mieszanymi ocenami, jednak duże grono osób związanych z światem mody wyraziło swoje wsparcie dla rapera. Na pierwszym pokazie pojawili się między innymi: Jeremy Scott, Azzedine Alaïa czy Terry Richardson. Nieznacznie lepiej poszło artyście z drugą kolekcja. Raper szybko porzucił więc ten projekt i rozpoczął swoją najbardziej owocną współpracę - oczywiście z marką Adidas.
Zaczęło się w 2013 od projektu butów, które już w dniu premiery okazały się hitem. Adidas Yezzy Boosts to już ikony. Ich wartość aktualnie sięga od kilku do kilkunastu tysięcy dolarów. W 2015 roku raper ogłosił, że w ramach dalszej współpracy z Adidasem powstanie jego własna kolekcja nazwana Yeezy. Już pierwszy sezon wzbudził zachwyt zarówno fanów, jak i krytyków mody, a z każdą kolejną kolekcją było tylko coraz lepiej.
Estetyka kolekcji Yezzy lawiruje pomiędzy stylem sportowym, normcore i estetyką glamour. Kreacje łączą w sobie prostotę i wygodę, ale nie można pominąć świetnych technicznie materiałów i futurystycznych akcentów. To Kanye odpowiedzialny jest częściowo za modę na nude. Paleta barwna jego pierwszej kolekcji składała się z wyblakłych barw przypominających kolory skóry. Dziewczyny na całym świecie, także za jego sprawą ponownie pokochały obcisłe leginsy i wyciągnęły z szaf oversize'owe kurtki.
Czytaj też: Kontrowersyjna kampania Yeezy #SUPERMOON>>>
West przykłada dużą wagę do prezentacji swoich kolekcji. Pokazy projektanta przypominają perfromance lub spektakle z wykorzystaniem sztuk multimedialnych. Byli już więc modele ustawieni jak żołnierze w scenografii przypominającej muzealny „white cube”, był pokaz wyświetlany na ogromnych telebimach Madioson Square Garden, a nawet show transmitowane przez platformę Tidal. Skala każdego przedsięwzięcia zapiera dech w piersiach. Na koniec dodać można jeszcze, że strategii promocyjnej każdej kolekcji może Kanye'mu pozazdrościć większość domów mody. Kim Kardashian West stale ubrana w projekty męża, jest żywą reklamą jego produktów.
1 z 9
Anna Wintour gratuluje pierwszego pokazu raperowi
2 z 9
Najnowszy model Yeezy 500
3 z 9
Kendall Jenner i Kim Kardashian West po jednym z pokazów Westa
4 z 9
Monochromatyzm - jeden z najsilniej wypromowanych przez Westa trendów
5 z 9
Kim Kardashian West
Żywa reklama każdej kolekcji swojego męża
6 z 9
Yeezy season 4
Przepiękna scenografia czwartej kolekcji rapera.
7 z 9
Pokaz w Madioson Square Garden
8 z 9
Pierwszy pokaz Yeezy
... i scenografia przypominająca muzealne white cube.
9 z 9
yeezy 350
Buty na punkcie których oszalał cały świat.