Balenciaga zima 2024/2025. Cristobal przewraca się w grobie
Kiedy na studiach pracowałam w uniwersyteckiej bibliotece, wpadła mi w ręce czyjaś praca licencjacka pod tytułem "Czy Demna Gvasalia jest Duchampem naszych czasów?". Był rok 2017 i "hype" na markę Vetements osiągał apogeum. Teraz, 7 lat później, Demna wypuścił na wybieg kolekcję, która celebruje jego charakterystyczną ironiczną estetykę.
"Jak wiecie, lubię poprzez moją pracę kwestionować rzeczy, które mają dla mnie znaczenie, a niektóre z pytań, o których ostatnio myślałem, to: Czym jest luksus?" - powiedział Demna w nagraniu głosowym towarzyszącym notatkom z pokazu.
"Czym jest moda i dlaczego w ogóle ma znaczenie? Dla kogo robię to, co robię? ... Luksus jest z definicji rodzajem niedoboru, czymś, co nie jest nieskończenie dostępne. To, co wydaje się obecnie naprawdę rzadkie i ograniczone, to właściwie sama kreatywność. Wierzę, że kreatywność potajemnie stała się nową formą luksusu".
W teorii trudno nie zgodzić się z jego stwierdzeniem; w praktyce - ubrania, które stworzył natchniony tą myślą, po prostu się nie bronią. Nie chodzi o sam fakt, że nie są przyjemne dla oka - wysoka moda nie musi być komfortowa w odbiorze - ale wiele z nich wygląda jak naprędce wykonane wyzwanie w "Project Runway" albo coś, co wymyśliła Harper Finkle z "Czarodziejów z Waverly Place" (kolaż starych staników tworzący finałową suknię aż prosi się o to porównanie). Tłumaczenia Demny, że to celebracja jego personalnego stylu i zarazem celowa kpina z konceptu "dobrego gustu" nie zmieniają faktu, że top z logo eBay po prostu nie jest projektem na miarę domu Balenciaga, (którego założyciel przewraca się pewnie w grobie).
Jeszcze niedawno (tuż po skandalu z kampanią z wykorzystaniem dzieci) Demna ogłaszał, że rezygnuje z szokujących sztuczek na rzecz "powrotu do moich korzeni i korzeni Balenciagi, czyli tworzenia jakościowych ubrań - nie wizerunku albo szumu". Szkoda, że trzymał się tego tak krótko.
Tak, potrzebujemy kolekcji, które przesuwają granice komfortu; które są intelektualnym wyzwaniem i pobudzają nas do myślenia o modzie w inny sposób.
Całe szczęście, że dostarcza je Jonathan Anderson z Loewe.
1 z 30
Balenciaga
2 z 30
Balenciaga
3 z 30
Balenciaga
4 z 30
Balenciaga
5 z 30
Balenciaga
6 z 30
Balenciaga
7 z 30
Balenciaga
8 z 30
Balenciaga
9 z 30
Balenciaga
10 z 30
Balenciaga
11 z 30
Balenciaga
12 z 30
Balenciaga
13 z 30
Balenciaga
14 z 30
Balenciaga
15 z 30
Balenciaga
16 z 30
Balenciaga
17 z 30
Balenciaga
18 z 30
Balenciaga
19 z 30
Balenciaga
20 z 30
Balenciaga
21 z 30
Balenciaga
22 z 30
Balenciaga
23 z 30
Balenciaga
24 z 30
Balenciaga
25 z 30
Balenciaga
26 z 30
Balenciaga
27 z 30
Balenciaga
28 z 30
Balenciaga
29 z 30
Balenciaga
30 z 30
Balenciaga