Alessandro Michele rezygnuje z podziału kolekcji na płcie. Gucci MX to nowa kategoria w ofercie marki, które dedykowana jest wszystkim
"Czy moda rzeczywiście potrzebuje płci?" - to pytanie zdaje się stawiać sobie od dłuższego czasu dyrektor kreatywny Gucci, Alessandro Michele, który w swoich kolekcjach dla włoskiego domu mody przemycał regularnie ubrania i dodatki, które nie trzymają się sztywnych zasad. Aż w końcu postanowił uruchomić nową kategorię: Gucci MX, w której całkowicie rezygnuje z podziału na płeć.

Gucci wprowadza kolekcje bez płci
Alessandro Michele wziął się za solidne zmiany w Gucci. Pod koniec maja zapowiadał, że planuje odejść od dotychczasowych terminów, nadprodukcji, sezonów i "nadmiernej wydajności", która jego zdaniem nie ma już racji bytu we współczesnym świecie, a nawet zrezygnować z harmonogramu tygodni mody i pokazywać kolekcje na własnych zasadach dwa razy w roku. Teraz projektant postanowił uruchomić na stronie marki nową kategorię Gucci MX, która jest neutralna płciowo i ma sprawić, że marki luksusowe będą bardziej inkluzywne. Jak czytamy na stronie włoskiego brandu, sekcja "obrała sobie za cel dekonstrukcję narzuconych z góry kategorii binarnych i zastanowienie się, jak te pojęcia odnoszą się do naszych ciał. Świętując autoekspresję w imię równości płci, dom mody przedstawia MX".
Nowa kampania Gucci poruszyła internautów. Pokazuje kwarantannę w niecodzienny sposób>>
W specjalnej zakładce można znaleźć ostatnie kolekcje marki, w tym Pre-Fall 2020 i jesień-zima 2020/2021, które pokazywane są wyłączne na modelach neutralnych płciowo.
Wśród nich są między innymi okulary przeciwsłoneczne, loafersy, torebki na ramię, koszule, sukienki, marynarki, bluzy, szerokie spodnie, swetry, płaszcze i kurki. A co z rozmiarami? Te również są neutralne płciowo i nie ma mowy o "męskim M" czy "damskim L". Tym samym Michele przekonuje nas, że męskość i kobiecość to pojęcia względne, a konstruktywną naturą płci można się swobodnie bawić. Podkreśla też, że już teraz linie podziału na płcie zanikają - ważniejsze jest wyrażanie siebie.
Czy przełomowe podejście Gucci wpłynie na całą branżę i inne marki też pójdą w tę stronę? Niewykluczone. Wszystko okaże się na przestrzeni kolejnych sezonów, które mogą być kluczowe dla przyszłości mody chociażby z powodu pandemii.