Miuccia Prada: projektantka i bizneswoman, która stoi za sukcesem Prady
W 2014 znalazła się na liście 100 najbardziej wpływowych kobiet świata Forbesa, zajmując 75 miejsce. Jej majątek wyceniany jest na ponad 6 miliardów dolarów. Maria Bianchi, znana w branży modowej jako Miuccia Prada, początkowo z branżą mody nie chciała mieć nic do czynienia. Dziś to za jej zasługą dom mody Prada plasuje się na szczycie luksusowych marek.
Miuccia Prada: historia najmłodszej wnuczki Prady
Urodziła się pod koniec lat 40. w Mediolanie jako Maria Bianchi. Jest córką Luigia Bianchi i Luisy Prady oraz najmłodszą wnuczką Mario Prady, projektanta i właściciela zakładu skórzanego sygnowanego własnym nazwiskiem.
Maria Bianchi ukończyła liceum, a następnie studiowała dwa kierunki: politologię na Uniwersytecie Mediolańskim oraz aktorstwo w Teatrze Piccolo. W 1978 obroniła doktorat z nauk politycznych. Przez pięć lat pracowała również w teatrze jako mimka.
W latach 80. Maria Bianchi została adoptowana przez swoją ciotkę. To wtedy przyjęła nazwisko Prada, a imię – Miuccia jako zdrobnienie od Marii. W 1978 r. poznała swojego przyszłego męża Patrizio Bertelli, który stanie się dla niej również partnerem biznesowym. Wspólnie rozwiną dziedzictwo zakładu odziedziczonego po dziadku, na początku skupiając się na linii akcesoriów i torebek. Charakterystyczne trójkątne logo, które po dziś dzień zdobi projekty domu mody Prada.
Kultowy projekt Miucci Prady: nylonowa torebka, która podbiła rynek
Tożsamość polityczna i wcześniejsza przynależność do partii komunistycznej przełożyły się na kierunek, w którym Miuccia poprowadziła dom mody Prada. Chciała, aby moda – zamiast być tylko ozdobą człowieka – była również nośnikiem przekazu i sposobem wyrażania poglądów.
Kiedy zaczynałam, wszyscy nienawidzili tego, co robiłam, poza kilkoma mądrymi ludźmi. Dla feministki mówienie o modzie w latach 70. uznawane było za niestosowne. Ale tak bardzo to kochałam, że to zrobiłam – wspomina po latach Muccia. Początkowe projekty obuwia i akcesoriów Miucci nie odniosły spektakularnego sukcesu. Dopiero w 1985 r. za sprawą linii nylonowych plecaków i torebek wykonanych – nie ze skóry – ale z nylonu, czyli materiału wykorzystywanego przez armię, nazwisko Miucci Prady obiegło cały świat. Włoszka przełamała konwencję kobiecości i szyku w stylu glamour. Jej projekty podbiły rynek i zyskały określenie "ugly chic".
Dom mody rozpoczął ekspansję na pozostałe rynki, podbijając Europę i Stany Zjednoczone butikami stacjonarnymi. Pierwszy flagowy sklep otworzył się w Mediolanie przy Via della Spiga. Już wtedy marka zaczęła stosować wyróżniający odcień zielonego, zwanego później Prada green, jako swój wyróżnik i element charakterystyczny budujący branding.
Pierwsza kolekcja ready to wear Miucci Prady
Pod koniec lat 80. mąż i biznesowy doradca Miucci zaproponował rozszerzenie oferty Prady o ubrania, a konkretnie o kolekcje ready to wear, czyli taką, którą można dostać w butikach stacjonarnych.
Za pomocą swojej pierwszej kolekcji Miuccia chciała przeformatować ówczesne myślenie o kobiecości. Kiedy w latach 80. królowała przerysowana i mocna sylwetka, odważne kroje i wyraziste kolory Prada wróciła do swoich korzeni, czyli do szkolnych mundurków, które sama Miuccia nosiła jako nastolatka. Minimalistyczne i eleganckie ubrania z obniżoną talią zdobyły serca kobiet, a Miuccia jeszcze mocniej ugruntowała swoją pozycję w światowej modzie. W późniejszych projektach Prada utrzymuje kobiecy i dziewczęcy charakter, nie bojąc się jednocześnie wprowadzać nowe formy, bawić z konwencją, wchodzić w kolaboracje lub czerpać inspiracje ze sztuki, architektury i filmu.
Miuccia i jej filozofia dla domu mody Prada
Miuccia Prada wspólnie z Patrizio Bertelli w zaledwie parę dekad przeobrazili luksusowy sklep ze skórzanym obuwiem i akcesoriami w światowej sławy dom mody. Ocenia się, że za sukcesem Prady stoją dwa duże filary: biznesowe zacięcie, którym wyróżnia się ten duet, oraz filozofia marki, która czerpie z poglądów politycznych samej Miucci.
Feministka i była aktywistka wykorzystuje modę do komentowania rzeczywistości i zachęcania do zmian. DNA marki Prada to zrównoważony rozwój, kreatywność, świadoma kobiecość, utylitarność. Miuccia w kolekcjach na nowo definiowała kobiecą sylwetkę, przypominając kobietom, aby nie bały się przekraczać norm społecznych i konwencji.
Miuccia Prada i jej modowe dziedzictwo
Marka Prada jest częścią Prada Group, którą zarządza Miuccia Prada i Patrizio Bertelli. Do Prada Group należą takie marki jak Miu Miu, Church's, Marchesi. Małżeństwo zasiada również w radzie Fondazione Prada, fundacji wspierającej młodych artystów, projektantów i twórców.