W tym artykule:

  1. Orange Warsaw Festival: odwiedź wyjątkową strefę
  2. O kampanii społecznej "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych"
  3. Szkolenie, które umożliwi ci szybką reakcję

Orange Warsaw Festival: odwiedź wyjątkową strefę

Molestowanie seksualne to jeden z najczęściej wymienianych problemów, z jakim (niestety nadal) mierzą się w dzisiejszych czasach kobiety. Tego typu sytuacje mają miejsce wszędzie, zarówno w przestrzeni miejskiej, w transporcie publicznym, barach, restauracjach jak i na wydarzeniach masowych. Dlatego też, dla wzrostu świadomości problemu, niezbędna jest obecność z kampanią właśnie tam, gdzie niepożądane sytuacje mogą mieć miejsce.

W dniach 7-8 czerwca, podczas Orange Warsaw Festival, powstanie strefa "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych", w której festiwalowiczki i festiwalowicze będą mieli możliwość przejścia krótkiego szkolenia z METODOLOGII 5D opracowanej przez międzynarodową organizację Right To Be.

Materiały prasowe

Szkolenie (wykonywane na własnym telefonie!) pozwoli na poznanie technik reagowania na niebezpieczne sytuacje zarówno w momencie ich doświadczania, jak i w sytuacji, kiedy jesteśmy ich świadkami. Każda z osób, która odwiedzi strefę, w trakcie warsztatu realizowanego online, będzie mogła podłączyć telefon do szybkich ładowarek, aby swobodnie korzystać z jego funkcji przez resztę dnia.

Po szkoleniu festiwalowicze zaproszeni zostaną do strefy fotograficznej, gdzie wykonają zdjęcie z literą D na dłoni, co jest znakiem rozpoznawczym społeczności wspierającej kampanię. Fotografie wyświetlone zostaną w wirtualnej galerii pomiędzy portretami ambasadorek kampanii, m.in. Julii Wieniawy, Andie MacDowell czy Evy Longorii.

Materiały prasowe

Ponadto w strefie możliwe będzie stworzenie inspirujących tatuaży, personalizacja telefonu, odebranie wakacyjnego wachlarza czy podzielenie się z innymi swoimi empowermentowym przekazem wpisanym na zjawiskowym totemie ustawionym przed strefą.

Na zainteresowanych tematyką badań na temat molestowania w przestrzeni publicznej jak i rozbudowanymi rozwiązaniami radzenia sobie z tym problemem, będą też czekali przedstawiciele Feminoteki, którzy wspierają kampanię L’Oréal Paris.

Strefa Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych znajdować się będzie w alejce głównej przy wejściu na Warsaw Stage.

O kampanii społecznej "Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych"

Kampania powstała w oparciu o badania Ipsos przeprowadzone w 2021 roku, z których wynikało, iż 84%* kobiet w naszym kraju doświadczyło molestowania w przestrzeni publicznej. W 2023 roku na zlecenie L’Oréal Paris, instytut Ipsos ponownie sprawdził, czy temat ten jest niezmiennie jednym z najważniejszych problemów, z jakimi mierzą się kobiety w dzisiejszych czasach. Jak wskazują ich wyniki, kształtowanie świadomości publicznej w temacie molestowania oraz jak reagować na jego przejawy, to tematy, którymi po prostu trzeba się jak najszybciej zająć.

Czy wiesz, że aż 77% kobiet w Polsce doświadczyło molestowania w miejscach publicznych**?

Z najnowszych badań wynika też, że problem w znaczący sposób dotyka kobiety poniżej 35 roku życia. W tej grupie aż 85%** kobiet deklaruje, że doświadczyło molestowania seksualnego w miejscach publicznych przynajmniej(!) raz. Przejawy molestowania, z którymi borykają się kobiety w Polsce, są często niejednoznacznie klasyfikowane jako formy przemocy. A przemoc to przecież nie tylko napaść fizyczna... Żeby o niej mówić, nie musi nawet dojść do przekroczenia granic intymności fizycznej. Nie musi dojść do dotyku. Może to być gest, może być to słowo. Badania Ipsos** pokazują również, że świadomość problemu wzrasta, ale nadal niezbędna jest edukacja na temat tego, czym jest molestowanie, a przede wszystkim – jak zachować się, będąc jego świadkiem.

Materiały prasowe

Szkolenie, które umożliwi ci szybką reakcję

Celem kampanii jest edukacja i uświadamianie problemu. Ale nie tylko. To także przygotowanie kobiet i mężczyzn do przeciwstawiania się molestowaniu kobiet w przestrzeni publicznej oraz próba nauczenia ludzi skutecznej reakcji – zarówno wtedy, gdy takiego molestowania doświadczają, ale też kiedy są jego świadkami.

Do tegorocznej odsłony kampanii dołączyła fundacja Feminoteka, będąca jedyną w Polsce organizacją pozarządową, która profesjonalnie i kompleksowo wspiera kobiety po przemocy seksualnej, udzielając im pomocy prawnej, psychologicznej, terapeutycznej, socjalnej, finansowej i medycznej. W ramach projektu Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych kilkanaście edukatorek z tej organizacji przeprowadzać będzie szkolenia z metodologii 5D, czyli sprawdzonych zachowań, jakie możemy zastosować w momencie doświadczania molestowania lub będąc jego świadkiem.

Materiały prasowe

Materiał promocyjny marki L’Oréal Paris.