„Dziewczynki czują silną presję, aby być doskonałymi i wierzą, że dorośli bardziej doceniają twórczość chłopców” – m.in. taki wniosek płynie ze wspomnianego badania. Według Aleksandry Belty-Iwacz może on jednak nieść za sobą pewną zmianę.

„Świadomość tego, że tak jest, że dziewczynki to czują, pokazuje, jak bardzo musimy się tym zająć, jak bardzo musimy zmieniać nie tylko słowa, które kierujemy do dziewczynek, ale w ogóle całą naszą postawę”.

Jak wspomina Ola, aż 2/3 biorących w badaniu dziewczynek stwierdziło, że zdania, które słyszą, nie pozwalają im eksperymentować i mówić o swoich pomysłach i ich realizacji. Ekspertka nie ma wątpliwości, że taki stan rzeczy mogą zmienić niewielkie działania podejmowane na co dzień. Niezwykle istotna jest np. nasza reakcja na sytuacje, w których dzieciom coś nie wychodzi.

„Dziewczynki muszą czuć, że nawet jak popełnią błąd, to nic się nie stanie"

Uczymy się przez całe życie. Każdy z nas ma dziedziny, w których czuje się lepiej i gorzej. To naturalne, dlatego kluczowe jest pokazanie dzieciom, że dużo ważniejsze od efektu końcowego są progres i sam proces nauki.

„Przecież to nie jest tak, że ktoś się rodzi z mocą bycia kreatywnym i odważnym. Pokażmy dziewczynkom, w ogóle dzieciom, nastawienie na rozwój. […] Nie zawsze od razu jest piękny efekt i to jest w porządku” - podkreśla Ola.

mat. własne

LEGO® Play Well 2024 pokazuje nam jednak także pozytywne tendencje. 8 na 10 rodziców czuje, że zabawa jest przestrzenią, w której dzieci mogą się realizować. Nasza ekspertka wskazuje, że to jest właśnie wniosek, na którym powinniśmy się skupić:

„Stwarzajmy dzieciom przestrzeń, w której będą one mogły kombinować, eksperymentować, sprawdzać swoje pomysły. Traktujmy zabawę bardzo poważnie. Dbajmy, żeby był na nią czas w ciągu doby”

W końcu ważne jest nie tylko to, co mówimy dzieciom, ale także czym je otaczamy. Inkluzywne zabawki, czyli np. klocki LEGO®, pomagają najmłodszym poznawać świat bez ograniczeń.

„84% dziewczynek powiedziało nam, że zabawa klockami pozwala im eksperymentować i wypróbowywać swoje pomysły, a 86%, że to jest właśnie to, co pozwala im się docenić za proces, a nie efekt” – podsumowuje Aleksandra Belta-Iwacz.

A jak nasze postawy wpływają na postawy dzieci i dlaczego tak ważne jest uczenie ich, że eksperymentowanie jest ważniejsze niż perfekcja? Która z rad zawarta w nowym przewodniku grupy LEGO® „10 kroków do wzmacniania kreatywnej pewności siebie” jest według Oli najbardziej istotna? O tym (i wiele więcej) dowiecie się z naszej rozmowy.

Materiał promocyjny marki LEGO®