Jak Polki ubierały się w 2021 roku? Oto 9 najczęściej wyszukiwanych trendów. Ile z nich masz w swojej szafie?
To tu kupowałyśmy 437 par butów co godzinę. W koszyku często lądowały workery – beżowe lub czarne. Co dziesiąta zamówiona sukienka była biała, a ponad 26 tysięcy z nich miało wzór w kropki lub grochy. Popularnością cieszyła się też odzież z drugiej ręki i młode polskie marki. Największa platforma zakupów online nad Wisłą przedstawiła raport „Polska Strojna 2021”, który niczym lustro odbija wizerunek dzisiejszych Polek i Polaków. Co o naszych modowych upodobaniach mówią statystyki zakupów na Allegro?
- Allegro w ELLE
W tym artykule:
- Biały total look
- Crop topy
- Kropki, grochy i groszki
- Neonowe kolory
- Biurowy dress code
- Puchate futerka
- Dzwony
- Bucket hats
- Buty workery
- Pozostałe trendy: drugie życie mody i polskie marki
Kiedy myślisz o latach 50. ubiegłego wieku, przed oczyma widzisz pin-up girls i New Look Diora. Gdy wracasz wspomnieniami do lat 90., przypominasz sobie, jak ponury grunge ustąpił miejsca jeansowym total lookom, cukierkowej biżuterii i spódniczkom mini. A jak za kilkanaście lat będzie się pisać o współczesnych gustach? Czy dzisiejsza moda uliczna pokrywa się z trendami lansowanymi na wybiegach, a może tylko luźno się nimi inspiruje? Nie sposób objąć wzrokiem wszystkich miast i miasteczek w całej Polsce, a co dopiero na świecie. Zamiast przyglądać się jedynie naszej towarzyskiej „bańce”, warto skorzystać z możliwości technologicznych. Tam gdzie nie sięga nasza wyobraźnia, zajrzeć mogą analitycy sklepów internetowych. Ostatnio swoimi spostrzeżeniami podzieliło się z nami Allegro w raporcie „Polska Strojna 2021”, który okazał się nie tylko cennym źródłem wiedzy, ale też świetną rozrywką. Co ciekawego odkryłyśmy na jego łamach? Już zdradzamy! Oto największe trendy 2021 roku!
Biały total look
Użytkowniczki Allegro wejdą w 2022 rok całe na biało. Biel znalazła się na podium najczęściej wyszukiwanych kolorów na platformie zakupowej. Idąc śladem Olivii Palermo czy Yoyo Cao, najbardziej ceniłyśmy sobie monochromatyczne stylizacje, od stóp do głów skąpane w jasnych barwach. Czy wiesz, że co dziesiąta sukienka dodana do koszyka była uszyta z materiału w tym kolorze?
Crop topy
W 2021 roku postanowiłyśmy odsłaniać więcej skóry. Analitycy Allegro zauważyli wzrost zainteresowania fasonami typu Crop Tops i Baby-Tee. To znak, że reaktywacja stylu rodem z lat 00. trwa w najlepsze, a my dalej chcemy wyglądać jak Christina Aguilera czy serialowa Rachel Green.
Kropki, grochy i groszki
Wzór polka dots to klasyka, która nigdy nie wychodzi z mody. Kojarzymy go ze stylem retro i paryskim szykiem. W tym sezonie wróciły do niego, chociażby Alexa Chung, Camille Charrière i... co najmniej 48 tysięcy Polek. Właśnie tyle sztuk odzieży w groszki kupiono na Allegro w 2021 roku.
Neonowe kolory
Wydaje Ci się, że nad Wisłą kochamy vintage i bezpieczne połączenia kolorystyczne? Tuż poza podium znalazł się trend stojący w opozycji do minimalizmu i klasycznej elegancji. Wyraziste neony święciły triumfy w latach 80., a teraz na nowo powróciły na salony. W 2021 roku wpisałyśmy frazę „neonowy” w wyszukiwarce Allegro aż 35 tysięcy razy!
Biurowy dress code
Jeżeli w 2020 roku zaprzyjaźniłyśmy się z dresami, to w ostatnich 12 miesiącach odnowiłyśmy znajomość z odzieżą biurową. Przynajmniej część z nas wróciła do pracy w siedzibie firm i spotkań biznesowych, które wymagały od nas nieco bardziej formalnego stroju niż welurowe spodnie i polarowa bluza. Nie dziwi więc rosnące zainteresowanie ołówkowymi spódnicami, żakietami i cygaretkami w kant. Względem ubiegłego roku odnotowano 116% wzrost ruchu w tych kategoriach.
Puchate futerka
Być może to efekt mroźnej zimy, która nawiedziła nas na początku 2021 roku, a może zwyczajnie chęć inwestowania w wysokojakościowe materiały. Bez względu na kierujące nami powody nie da się ukryć, że pokochałyśmy ubrania i akcesoria z wełny alpaki. Na przełomie sierpnia i września szukałyśmy produktów z domieszką alpaki 2 razy częściej niż rok wcześniej.
Dzwony
W latach 60. i 70. towarzyszyły zamszowym kurtkom, psychodelicznym wzorom i butom na koturnie. Dwie dekady później wielki comeback zaliczyły w epoce Spice Girls. Dzisiaj szerokie spodnie często przyjmują formę jeansowych fasonów wide leg, zjawiskowych palazzo z lejących materiałów czy kulotów, ale dzwony dalej mają duże grono wielbicielek. W tym roku dodawałyśmy je do koszyka 2 razy częściej niż rok wcześniej.
Bucket hats
Nosiła go główna bohaterka „Emily w Paryżu” i Billie Eilish na czerwonym dywanie Grammy. To dość zaskakujący zwrot akcji, biorąc pod uwagę, że początkowo służył jako nakrycie głowy dla irlandzkich rybaków i farmerów. Po raz pierwszy zwrócił uwagę trendsetterów w latach 60., a później stał się ulubionym dodatkiem społeczności hip-hopowej. W 2021 roku bucket hat uzupełnił garderobę 52 tysięcy Polaków. Na Allegro kupowaliśmy średnio 8 sztuk na godzinę.
Buty workery
Równie imponującą karierę zrobiły buty workery. Niegdyś kojarzone z subkulturą punków, dzisiaj równie chętnie noszone są ze zwiewnymi sukienkami w kwiatowe wzory. Ciężkie buty na platformie wróciły do łask także dzięki glam rockowemu wizerunkowi Måneskin. W ostatnich miesiącach każdego dnia aż 60 osób kupowało buty workery na Allegro. Najczęściej zobaczycie na ulicach modele w kolorze czarnym, beżowym lub białym.
Pozostałe trendy: drugie życie mody i polskie marki
To nie wszystkie trendy, jakie możemy zaobserwować w raporcie Allegro. Jednym z naszych ulubionych jest rosnąca popularność mody z drugiej ręki. Polacy chętnie sięgają po używane ubrania, a przy wyborze kierują się dobrą jakością, stanem przedmiotu oraz atrakcyjną ceną. Z badań przeprowadzonych dla Allegro Lokalnie wynika, że już co czwarta kobieta decyduje się dać odzieży drugie życie.
Nie mogło umknąć naszej uwadze także zainteresowanie rodzimymi markami. Polacy doceniają produkty pochodzące od lokalnych firm. W ramach programu „Allegro Projektownia” wyróżniono brandy, które zachwyciły jury i internautów świetnym wzornictwem i jakością wykorzystywanych materiałów. Nagrody trafiły w ręce założycieli Nashani oraz Ella Baggage.