Reklama

Jest na świecie marka, która była świadkiem historycznych sportowych rekordów, towarzyszyła pilotom podczas okrążania ziemi i taka, której produkty bezawaryjnie odmierzały czas podczas pierwszych udanych ekspedycji na oba bieguny. Zegarki Longines od początku ich produkcji w szwajcarskim Saint-Imier, zdobywały uznanie liderów wielkich przedsięwzięć, wynalazców a nawet prezydentów. Z czasem ze świata chronometrażu dumnie wkroczyły także na czerwone dywany. Posiadaczem zegarka Longines byli między innymi: Albert Einstein, Frank Sinatra, Humphrey Bogart i J.F. Kennedy. Dziś noszą je zarówno piloci, politycy i biznesmeni, ale też wielkie gwiazdy sportu i kina: Andre Agassi, Stefanie Graff, Kate Winslet i Simon Baker a także najpopularniejsze blogerki (współczesnych ambasadorów marki Longines znajdziecie w naszej galerii).

Reklama

Co pozwoliło Longines zdobyć ich uznanie? O serca sportowców nie musi walczyć, bo od lat mierzy największe rekordy w świecie elitarnych sportów. A gwiazdy? Docieniają doskonały mechanizm, który od wielu lat marka łączy z ultraeleganckim dizajnem. Stylową kopertą i szlachetną bransoletą Longines można zastąpić najlepszą biżuterię. Z dumną przeszłością współczesne zegarki marki łączy piękny emblemat uskrzydlonej klepsydry w logo. Posiadaczy zegarków Longines spaja zaś poczucie przynależności do specyficznej pierwszej ligi. Tej, która spotyka się na prestiżowych wyścigach konnych, turniejach tenisowych i elitarnych klubach towarzyskich na całym świecie.

Les Longines, czyli długie łąki, na których stanęła fabryka

Historię marki datuje się na 1832 rok, kiedy produkcja szwajcarskich zegarków opierała się w dużym stopniu na rzemiośle. W małych i większych miejscowościach działały tzw. comptoirs - małe firmy skupujące części od mieszkańców okolicznych wsi i składające je w gotowe mechanizmy. Jednym z najprężniej działających okazuje się Comptoir Horloge Raiguel Jeune z miasteczka Saint-Imer, w którym łączą siły Henri Raiguel i Auguste Agassiz. Panowie rozwijają biznes dystrybucyjnie. Auguste podróżuje do Stanów Zjednoczonych rozprowadzając zegarki kieszonkowe. Po 20 latach szuka swojego zastępcy i biznes bierze w swoje ręce jego kuzyn - Ernest Francillon, wykształcony ekonomista marzący o przekształceniu firmy w manufakturę z prawdziwego zdarzenia. Co mu się wkrótce udaje. W 1886 roku panowie kupują ziemie niedaleko Saint-Imer nazywane "les longines", czyli "długimi łąkami". Firma zyskuje markę i fabrykę a także logo - aktualną do dziś, uskrzydloną klepsydrę. To pierwszy zegarmistrzowski zarejestrowany znak towarowy. Francillon w 1889 roku zgłasza go do Szwajcarskiego Instytutu Własności Intelektualnej.
Tylko najlepsze produkty się podrabia
Przełom XIX i XX wieku rozpoczyna pasmo sukcesów marki. Fabryka zatrudnia niemal tysiąc osób, powstaje pierwszy chronometr Longines a firma zdobywa w Paryżu najwięcej grand prix w historii zegarmistrzostwa. Właściciele znajdują też niezwykły patent na sławę marki - wyposażają Księcia Abruzji w sprzęt czasomierniczy podczas jego ekspedycji w Arktyce. To daje początek uczestnictwa Longines w legendarnych wyprawach - z mechanizmami marki badacze psimi zaprzęgami podbijają oba bieguny a świat dowiaduje się o niesamowitej dokładności i odporności na temperaturę szwajcarskich chronometrów.

Longines wkrótce wkracza w świat lotnictwa. Pilot Charles Lindbergh narzeka na prezyzję czasomierzy, z którymi udaje mu się samotnie przelecieć przez Atlantyk i projektuje zegarek kątowo-godzinowy, który ma być idealnym rozwiązaniem dla lotnictwa. Projekt trafia do rąk jednego z dyrektorów Longines a następnie bardzo szybko do produkcji. W 1931 roku zostaje ogłoszony krokiem milowym lotnictwa i staje się bestsellerem wśród zegarków dla pilotów. Mechanizm Longines zostaje też zainstalowany na pokładzie Graf Zeppelina - sterowca, którym Hans von Schiller oblatuje świat w 12,5 dnia i na pokładzie samolotu, którym Howard Hughes przebija ten rekord.
Gdy przychodzą takie sukcesy, nie da się ustrzec przed próbą ich powielania. Longines staje się najczęściej podrabianą marką zegarmistrzowską i zyskuje wielką sławę w USA.
Wielkie zwycięstwa
Longines podbija świat wielkiego sportu. Mierzy czas na igrzyskach olimpijskich w Atenach, Oslo, podczas prestiżowych wyścigów konnych i rajdów samochodowych. Marka wprowadza te dyscypliny na etap mierzenia czasu startu i mety najpierw za pomocą stoperów i nici zrywanych przez zawodników, a potem w erę fotokomórek. I dokonuje przełomu. Od tej pory logo Longines obecne jest też na turniejach tenisowych, zawodach gimnastycznych i największych imprezach sportowych na całym świecie.

Przełomowe modele zegarków Longines

Przejrzeliśmy archiwa marki. Oto modele - kamienie milowe, które były przełomowe dla legendy Longines:
1916
Wiszący zegarek w formie skarabeusza, dotąd znany był tylko z archiwalnych opisów. To biżuteryjne odkrycie pokazuje, że estetyka na najwyższym poziomie była ważna dla twórców marki od samego początku jej istnienia.

W latach 1920-1950 Longines oferował wiele modeli małych zegarków na rękę dla kobiet cechujących się wykwintnymi jubilerskimi zdobieniami i wykładanych kamieniami szlachetnymi, często utrzymanych w stylistyce Art Deco. Reedycje niektórych z nich utworzyły kolekcję Les Elégantes z 2002 roku. Te modele stały się synonimem kobiecej elegancji.

Ten zegarek na rękę z 1925 roku, Longines kaliber 5.16, stanowił ślubny i zaręczynowy prezent dla Andrée Savoye, córki Baptiste’a i siostry Maurice’a, dwóch kolejnych Dyrektorów Zarządzających Longines.
Do zbiorów Muzeum Longines przekazał go jej wnuk, Antoine Gabus. Platynową kopertę ozdabiają brylanty i szafiry, a bransoletę wykonano z białego złota.

Second-Setting Watch, częściej nazywany po prostu Weems, od nazwiska pomysłodawcy rozwiązania, Philipa Van Horna Weemsa (1889-1979), oficera US Navy, to z pewnością jeden z najważniejszych elementów historycznej, lotniczej kolekcji Longines. Stworzony w 1927 roku i wprowadzony na rynek w 1928 roku zegarek był częścią podstawowego ekwipunku jednostek amerykańskiego lotnictwa i marynarki wojennej. Zamawiały go także siły zbrojne innych państw. Longines wyprodukował dwie wersje zegarka Weemsa: Second-Setting Watch (1927) oraz New Second-Setting Watch (1936). Oba umożliwiały synchronizację wskazań z radiowym sygnałem czasu z wykorzystaniem ruchomego elementu zegarka (wewnętrznej tarczy lub pierścienia lunety). Marka Longines była jedyną firmą zegarmistrzowską oferującą pierwszą wersję zegarka. Druga wersja - New Second-Setting Watch – była produkowana także przez inne marki, podążające przetartym przez Longines szlakiem. Ich zegarki były dostarczane głównie brytyjskim siłom zbrojnym i możliwe jest, że były przeznaczone wyłącznie do użytku wojskowego, podczas gdy Longines pozycjonował swój model, jako zegarek dla cywili, a w szczególności dla kobiet lotników: „...wobec rosnącego zapotrzebowania na taki zegarek w mniejszym rozmiarze, dopasowanym do szczupłych nadgarstków kobiet pilotów i entuzjastek żeglarstwa. Każda dziewczyna w Stanach Zjednoczonych będzie nosić ten model na ręku.”

1940
Moda na subtelne i wyrafinowane zegarki pojawiła się w latach 40. XX wieku i rozkwitła w latach 50. Kształty modeli były coraz prostsze, bardziej eleganckie i dystyngowane. Zegarki na mężczyzn zachowały skromne rozmiary, a zegarki dla kobiet stały się nawet cieńsze.

1968
Rzadko spotykany model do nurkowania dla kobiet o numerze referencyjnym 7971, wyposażony w kaliber 470.

1970
Ten model z białego złota ochrzczono Cleopatra. Inspiracją dla niego były wschodnie kształty i bransolety w „niewolniczym” stylu. Projekt został nagrodzony Złotą Różą w Baden-Baden w 1975 roku.

1976
Lata 70. XX wieku przyniosły nowe kształty i kolory, na nowo definiując funkcje zegarka. Na zdjęciu biżuteryjny model w profilowanej kopercie, cechujący się elegancją i bardzo kobiecym stylem. W tym czasie zegarki biżuteryjne bardzo często były wyposażone w mechanizmy kwarcowe, których wymiary doskonale odpowiadały tego typu czasomierzom.

1980
Zestaw biżuteryjny kolczyków i zegarka z 18-karatowego złota, z tarczą i bransoletą wykładanymi brylantami.

1997
Zaprezentowana w 1997 roku, legendarna kolekcja Longines DolceVita rozprzestrzenia modę na eleganckie i subtelne modele na całym świecie. To tej kolekcji po raz pierwszy towarzyszył współczesny slogan marki Longines: Elegance is an attitude. W 2015 roku kolekcja została całkowicie odświeżona, aby zachować jej wiodącą i niepodważalną pozycję lidera wśród linii segmentu Elegance w aktualnej ofercie marki.

2014
Kolekcja Longines Elegant zdaje się być kluczem do współczesnego sukcesu marki Longines. Od 2014 roku jej zróżnicowane modele dla mężczyzn i kobiet są podwójnie wierne tożsamości marki Longines: imponują techniczną doskonałością i estetyką odzwierciedlającą klasyczny i subtelnie elegancki, unikalny styl Longines.

Reklama

Kto dziś nosi Longines? Tu Was zaskoczymy, bo nie są to tylko wielkie gwiazdy sportu i kina, ale także it girls, które nazegarek marki często wolą wydać tyle samo, co na torebkę z prestiżowego domu mody. Bo to piękna rzecz na całe życie i początek stylowej kolekcji. Fashionistki budują ją często, rozpoczynając od uniwersalnego modelu La Grande Classique wartego około 5000 złotych lub droższego, nawiązującego do męskiego stylu modelu Heritage.
Współczesnych ambasadorów marki poznacie w naszej galerii >>

Reklama
Reklama
Reklama