Reklama

„Epoka (nie)dostępności”, przygotowana we współpracy z Fundacją Avalon, to ekspozycja, która porusza temat codziennych barier, z jakimi mierzy się ponad 5 milionów Polaków z niepełnosprawnościami.

Reklama

Dostępność w interesie nas wszystkich

Wysoki chodnik, brak windy czy nieczytelne napisy? Dla wielu to tylko drobne niedogodności, ale dla ponad 5 milionów Polaków z niepełnosprawnościami takie sytuacje są codzienną rzeczywistością. Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Krakowie to głos w sprawie wszechobecnych barier — architektonicznych, informacyjnych czy zawodowych. Jak podkreślają organizatorzy, wystawa jest również przypomnieniem, że brak dostępności może dotknąć każdego z nas. Wystarczy spacer z dziecięcym wózkiem czy tymczasowa kontuzja.

Wystawa „Epoka (nie)dostępności” już otwarta

Oficjalne otwarcie wystawy miało miejsce 30 stycznia. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Muzeum Narodowego w Krakowie, Fundacji Avalon oraz bohaterowie kampanii społecznej „Epoka Dostępności”. Ekspozycję, która potrwa do 30 marca, można oglądać w salach „XX+XXI Galerii Sztuki Polskiej”, a dwa dodatkowe obiekty znajdują się na placu przed Gmachem Głównym muzeum.

Wystawa składa się z 11 obiektów, które symbolizują codzienne bariery w takich obszarach jak architektura, komunikacja, design czy życie zawodowe. Ciekawym elementem ekspozycji są obiekty zaprojektowane podczas warsztatów realizowanych w ramach UNIfestu — Festiwalu Projektowania Uniwersalnego, podczas którego projektanci wspólnie z konsultantami z niepełnosprawnościami tworzyli projekty odzwierciedlające problemy tytułowej „Epoki (nie)dostępności”.

Helena Szczuka-Kalensky, kierowniczka działu komunikacji i promocji Fundacji Avalon, podczas otwarcia podkreślała wagę tego projektu: „Chcemy odesłać bariery do muzeum i sami odsyłamy do muzeum, które jest w dużej mierze naprawdę dostępne. Każdy z 11 eksponatów towarzyszy opowieść człowieka, który otworzył przed nami drzwi do swojego życia. Mam nadzieję, że te historie wywołają refleksję nad własnymi postawami”.

Głos zabrał również Tomasz Ostrowski, zastępca dyrektora ds. strategii i komunikacji Muzeum Narodowego w Krakowie, zaznaczając, że muzea mają rolę nie tylko w opiece nad wspólnym dziedzictwem, ale też w nagłaśnianiu ważnych kwestii społecznych: „Muzeum Narodowe w Krakowie, kierując się społeczną wrażliwością, aktywnie angażuje się w inicjatywy wspierające integrację i budowanie wspólnoty”.

Reklama

Kampania na rzecz zmian

Wystawa jest elementem kampanii społecznej „Epoka Dostępności” Fundacji Avalon, współfinansowanej ze środków PFRON.

Reklama
Reklama
Reklama