Dziewczyny wchodzą do gry. Gaming z kobiecej perspektywy
Powiedzieć, że gaming dziś jest rozrywką dla milionów ludzi, to zdecydowanie za mało. Gry to coś więcej niż tylko hobby – to sposób na życie. To forma sztuki i ekspresji, która może przynieść radość, ekscytację i satysfakcję, niezależnie od szerokości geograficznej. To również sposób nauki, eksploracji i poszerzania horyzontów, które mogą stanowić inspiracje lub wyzwania oraz wzbogacać nasze umysły i serca. Gaming to także narzędzie socjalizacji, komunikacji i współpracy – łącząca, wspierająca i wzmacniająca relacje z tymi, którzy podzielają naszą pasję. To w końcu zajawka pobudzająca wyobraźnię. Przenosi nas do innych światów, pozwalając graczom wcielić się w dowolną rolę – celtyckiej wojowniczki, detektywa o zdolnościach telepatycznych, archeolożki i poszukiwaczki przygód czy czternastowiecznej nastolatki walczącej z plagą szczurów lub… niebieskiego pieska, który jest dziewczynką – to tylko kilka z tysięcy możliwości.
Przybierający na sile trend kobiecych postaci, głównych bohaterek gier, nie jest przypadkiem. Według międzynarodowej pracowni Statista.com w Stanach Zjednoczonych dziewczyny stanowią aż 49 proc. wszystkich graczy*. Z kolei w Polsce według badań IQS i Gameset odsetek kobiet-gamerek wynosi 47 proc. – co oznacza, że w kraju nad Wisłą jest ich aż 8 mln**. Co więcej, w naszym kraju spośród osób deklarujących grę więcej niż cztery razy w tygodniu prym wiodą kobiety, stanowiąc 53 proc. zapalonych graczy***.
Niemniej, droga do tego stanu z pewnością nie była usłana różami. Przez wiele lat pokutował krzywdzący stereotyp o „gamingu jako typowo męskiej domenie”. Kobiety w grach odczuwały – i niekiedy wciąż odczuwają – trudności w odnalezieniu swojego miejsca w tym środowisku. Podskórnie nadal czasami mogą wyczuć, że nie pasują, nie są wystarczająco dobre lub nie są mile widziane. Jednak ich determinacja i niezłomna pasja sprawiły, że kobiecy gaming został niemalże wykuty w ogniu.
By uczcić tę konsekwentną postawę, Xbox wspólnie z ilustratorką Magdą Pankiewicz, stworzył specjalny projekt konsoli Xbox Series S. Odsłona ta celebruje kobiecy styl grania i motywuje dziewczyny do bycia dumnymi z tego, co robią. Projektantka stworzyła limitowaną edycję konsoli z pięknym, kobiecym wzorem. Egzemplarz ten jest nie tylko oszałamiający, ale także potężny – 1 TB pojemności – wykorzystujący najnowsze technologie i funkcje, które poprawiają wrażenia z rozgrywki.
Teraz każda i każdy z Was (bo nikogo nie wykluczamy) może mieć szczęście i stać się posiadaczem jedynego egzemplarza stworzonego przez Magdę. To nie tylko konsola, to manifest. To deklaracja, mówiąca, że jestem graczką, jestem dziewczyną i jestem dumna z obu tych rzeczy. To jednocześnie oświadczenie, które mówi: nie jestem sama, są inne kobiety takie jak ja. Każda kocha gry i wszystkie wspierają się nawzajem. To symbol – jestem sobą, mogę grać w dowolny tytuł i być w tym dobra, nie jestem niewidzialna, mam głos i historię do opowiedzenia.
Co ważne, Magdę najbardziej inspirują właśnie kobiety, które podziwia za to, że żyją w zgodzie ze sobą, sięgają gwiazd i realizują się w różnych obszarach, również tych stereotypowo przypisywanych mężczyznom. W swoich pracach nie unika trudnych tematów i stara się pokazać cały wachlarz kobiecych emocji.
– Jestem bardzo wdzięczna marce Xbox za wspieranie kobiet w grach. Xbox to nie tylko platforma do gier, to społeczność graczy. Społeczność, która wita, szanuje i wspiera kobiecy gaming. Społeczność, która oferuje różne kampanie edukacyjne i inspirujące młode kobiety, aby nie bały się grać w gry – mówi Magda Pankiewicz. – Społeczność, która uznaje i docenia różnorodność i kreatywność kobiet-graczy. Społeczność, której jestem dumna być częścią – mówi Magda Pankiewicz. – W każdej kobiecie kryje się coś zaskakującego i tajemniczego, dlatego tak trudno je rozszyfrować. I właśnie wspomnianą tajemniczość i wielowymiarowość staram się uchwycić w ilustracjach. Uważam, że współcześnie to kobiety są głównym motorem społecznych zmian i bardzo się cieszę, że mogę być częścią tego procesu – dodaje ilustratorka.
Xbox od lat prowadzi działania na rzecz włączania dziewczyn w gaming. W zeszłym roku firma zainaugurowała program mentoringowy Big Sister, którego częścią były indywidualne sesje z liderkami branży gier. W tym roku sesje coachingowe mają formę moderowanych spotkań online na kanale XboxPL w serwisach Twitch i Youtube. Ich gościniami są kobiety kształtujące gaming w Polsce, takie jak Adrianna Bielak, programistka ze studia 11 bit czy Wiktoria Wójcik, współzałożycielka platformy InStreamly.
Obecnie marka kontynuuje swoje zaangażowanie w kobiecy gaming, a jednym z jego przejawów jest organizowany przez nas wspólnie konkurs. Do wygrania jest wspomniana, jedyna w swoim rodzaju konsola Xbox Series S Carbon Black scustomizowana przez Magdę.
KONKURS
1. Wypełnij formularz konkursowy (znajdziesz go na samym dole).
2. Zadanie konkursowe: opisz swoją przygodę gamingową i uargumentuj, dlaczego to ty powinnaś otrzymać unikatową konsolę Xbox Series S Carbon Black oraz prześlij nam link do swojego projektu bezprzewodowego kontrolera Xbox z Xbox Design Lab: https://xboxdesignlab.xbox.com/pl-pl/.
3. Przed udziałem w konkursie zapoznaj się z regulaminem.
Grasz od najmłodszych lat, a przygody w wirtualnych światach potrafisz opowiedzieć z wypiekami na twarzy o każdej porze dnia i nocy? Masz rekordy w każdym tytule, a twój gamerscore sięga niebios? A może w przeszłości pasjonowałaś się rozgrywkami ze znajomymi i tęsknisz za emocjami i świetną atmosferą wspólnej zabawy? Nie czekaj i opisz nam swoją przygodę z gamingiem!
NAGRODY
1 x NAGRODA GŁÓWNA: konsola Xbox Series S
1 x NAGRODA II STOPNIA: bezprzewodowy kontroler Xbox (urządzenie obsługuje technologie Xbox Wireless i Bluetooth®, bezprzewodowo łącząc się z konsolami, w tym z nową konsolą Xbox Series S, a także komputerami, tabletami oraz smartfonami)
*U.S. video gamers by gender 2023 | Statista.
**IQS i Gameset: Kobiety stanowią 47% graczy w Polsce - BRIEF.
***Ibid.