Sukces Polskiego Pawilonu na Biennale w Wenecji: Ceramika Paradyż partnerem wyjątkowego projektu
Podczas La Biennale di Venezia, czyli jednej z najważniejszych imprez artystycznych na świecie, ogromne zainteresowanie wszystkich uczestników wzbudził Polski Pawilon... Dowiedz się więcej!
- Paradyż
W tym artykule:
Ceramika Paradyż i magiczny świat sztuki
Ceramika Paradyż to polska, rodzinna firma i wizytówka polskiego przemysłu na świecie. Konsekwentnie, na rozmaite sposoby, wspiera świat sztuki, m.in. angażując się w liczne projekty artystyczne czy społeczne, a także zawierając interesujące współprace z instytucjami kultury i najzdolniejszymi twórcami. Producent płytek i spieków kwarcowych zajmuje się promocją sztuki już od 35 lat. Tworzy i dostarcza swoje innowacyjne produkty klientom w ponad 50 krajach. Nic więc dziwnego, że najnowsze kolekcje tej marki zawsze są jakościowe i spójne z najgorętszymi trendami w designie. Marka ma na swoim koncie współprace z wybitnymi projektantami, m.in. Gosią Baczyńską czy Anną Orską. Przyznajemy, że nie możemy się doczekać, czym jeszcze nas zaskoczy.
Innowacyjne podejście marki Ceramika Paradyż było już wielokrotnie doceniane nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami. Podczas tegorocznej edycji festiwalu Biennale di Venezia, Ceramika Paradyż jest Partnerem Pawilonu Polskiego, docierając dzięki temu do szerszej, międzynarodowej publiczności.
Dowiedz się więcej, odwiedzając strony www.paradyz.com oraz www.sklep.paradyz.com.
Rozmowa z Martą Czyż, kuratorką Pawilonu Polskiego
Tematem przewodnim tegorocznego Biennale jest hasło "Obcokrajowcy są wszędzie". W rozmowie z Martą Czyż, kuratorką Pawilonu Polskiego, padło wiele ważnych słów.
Marta Czyż jest kuratorką wystawy "Repeat after me II". Dowiedz się, jakie były jej motywacje, inspiracje, wyzwania, a także - jak wyglądała współpraca z ukraińskim kolektywem Open Group.
Co takiego kuratorka chciała osiągnąć poprzez prezentację Polskiego Pawilonu na Biennale w Wenecji?
(...) spełniłam swoje marzenie realizacji wystawy na najważniejszej imprezie artystycznej na świecie, La Biennale di Venezia. Aby to osiągnąć, konieczne było posiadanie pomysłu na pawilon, który pokaże pracę zdolną przyciągnąć uwagę. Dla mnie oznaczało to zaproponowanie uniwersalnego i ważnego komunikatu, przedstawionego w adekwatnej do tego formule. Dziś czuję, że zapraszając ukraiński kolektyw Open Group (w którego skład wchodzą Yuriy Biley, Pavlo Kovach i Anton Varga) z projektem "Repeat after me II", udało mi się to osiągnąć - zdradziła Marta Czyż.
Na pytanie, skąd wziął się pomysł, aby zaprosić do współpracy kolektyw Open Group, odpowiedziała:
Od lat fascynuję się współczesną sztuką ukraińską, a z kolektywem Open Group współpracuję od 2020 roku. Uważnie śledzę wszystkie ich prace, napisałam o nich sporo tekstów i wywiadów. Ich projekty opierają się często na jednym, prostym pomyśle, który staje się polem do szerokiej interpretacji na wielu poziomach. Podejście artystów do definicji dzieła, a także jego reprezentacji i autorstwa, wymyka się klasycznemu podejściu. Równocześnie w tych pozornie prostych pracach wybrzmiewa mocny, artystyczny gest, forma komunikatu, który wpisując się w konceptualne praktyki wydaje się zrozumiały dla wszystkich, często będąc nadzwyczaj przejmującym. Tak właśnie było z pracą "Repeat after me II".
Odbiór międzynarodowej publiczności, osób z branży oraz krytyków na Polski Pawilon i instalację wideo był bardzo dobry – zauważyli go wszyscy. Artykuły o tej instalacji pojawiały się w większości opiniotwórczych mediów. A jak Marta Czyż wypowiedziała się o współpracy z marką komercyjną, jaką jest Ceramika Paradyż?
(...) nie wszystkie marki pasują do danego projektu lub przedsięwzięcia. Ceramika Paradyż jest szczerze zainteresowana i pokrewna działalności artystycznej, konsekwentnie budując swój wizerunek mecenasa sztuki. A, jak wiadomo, mecenasi od czasów renesansu byli bardzo ważni dla wspierania i rozwoju sztuki. To zobowiązujące zadanie.
And last but not least – jakie były główne motywy poruszone przez artystów z Open Group na wystawie? Jak odnieść je do tematu przewodniego tegorocznego Biennale?
(...) Pierwsza kwestia dotyczy określenia tego, kim jest obcokrajowiec. W przypadku naszego Pawilonu mówimy o cywilnych osobach uchodźczych, które musiały opuścić swoje domy z przymusu, gdyż ich dom przestał istnieć, przestał być bezpiecznym miejscem. Na wystawie prezentowane są dwie prace video. Pierwsza pochodzi z 2022 roku. O swoich doświadczeniach wojennych, dzieląc się z nami zapamiętanymi dźwiękami broni i sygnałów ostrzegawczych, opowiadają nam osoby uchodźcze wewnętrzne, które przeniosły się z zachodniej do wschodniej Ukrainy. Na drugim filmie, z 2024 roku, bohaterami są osoby z Ukrainy przebywające w różnych europejskich miastach oraz w Nowym Jorku (...) Uchodźczość, podobnie jak bycie obcokrajowcem, nie ma dzisiaj jednej lokalizacji. Obcokrajowcy są pojęciem bardziej pojemnym. Często opuszczamy swój kraj z własnej woli, z bardzo różnych pobudek. Uchodźcy opuszczają swój dom z przymusu. Tak naprawdę nie chcą tego robić. Szukają miejsca na świecie, w którym będą mogli żyć bezpiecznie, choć często nie na własnych warunkach, podporządkowując się zasadom, które w nowy sposób organizują im życie (...) Praca "Repeat after me II" to głos wszystkich uchodźców na całym świecie, w której bohaterowie opowiadają o wojnie uniwersalnymi dźwiękami broni wybrzmiewającej dzisiaj w różnych częściach świata.
Tę wyjątkową wystawę można zwiedzać do 24 listopada 2024 roku.
Ceramika Paradyż jest laureatem prestiżowych nagród w dziedzinie designu i gospodarki (Dobry Wzór 2023, ADC Award 2022, Bronze A’Design 2020, IF Design 2017, Red Dot 2016, Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP oraz Dorocznej Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Jest także wieloletnim Mecenasem Łódź Design Festival, największego wydarzenia poświęconego wzornictwu w tej części Europy oraz współinicjatorem akcji na rzecz poprawy jakości i estetyki w przestrzeni miejskiej.
Materiał promocyjny marki Ceramika Paradyż.