Reklama

Spis treści:

Reklama
  1. Filmy detektywistyczne w klimacie nordic noir
  2. "Bagno", reż Baltasar Kormákur (2006)
  3. "Pierwszy śnieg", reż. Tomas Alfredson (2017)
  4. "W mroku", reż. Jannik Johansen (2005)
  5. "Zabójcy bażantów", reż. Mikkel Nørgaard (2014)
  6. "Blodsbånd", reż. Marius Holst (2007)

Filmy detektywistyczne w klimacie nordic noir

Skandynawskie filmy detektywistyczne nie bez powodu cieszą się od lat ogromną popularnością. Łączą w sobie elementy thrillera, kryminału i filmów akcji, a mroczny klimat, suspens i tajemnica, które kojarzymy z kinem scandi noir, dodatkowo napawają grozą. To wszystko sprawia, że wciskają w fotel i nie pozwalają oderwać się od ekranu praktycznie do samych napisów końcowych. Oto nasz subiektywny przewodnik po filmach detektywistycznych, które warto dodać do swojej listy „do obejrzenia”.

"Bagno", reż Baltasar Kormákur (2006)

Niebywale zwyczajne, acz makabryczne zabójstwo powoduje, że inspektor kryminalny, samotny wilk, zaczyna grzebać w mrocznych tajemnicach rodzinnych. W tym samym czasie pewien zdesperowany ojciec szuka wyjaśnienia niewytłumaczalnej i śmiertelnej choroby mózgu swojej córki. Te dwa wątki się splatają, obnażając sieć kłamstw, które na przestrzeni 30 lat spajają kilka pokoleń. Skandynawski film detektywistyczny zdobył w 2006 roku cztery nagrody EDDA, czyli Islandzkiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej.

"Bagno"
Mat. prasowe

"Pierwszy śnieg", reż. Tomas Alfredson (2017)

"Pierwszy śnieg” kolejna wciągająca produkcja w nurcie skandynawskiego kina detektywistycznego, oparta na bestsellerowej powieści Jo Nesbø. Film łączy w sobie elementy thrillera z klasycznym kryminałem, przedstawiając historię detektywa Harry'ego Hølma, granego przez Michaela Fassbendera, który zostaje wciągnięty w śledztwo dotyczące seryjnych morderstw w Norwegii. Morderca, którego ofiary znajdują się w okolicach Oslo, pozostawia za sobą mroczny ślad – ciała ofiar są zawsze otoczone przez tajemnicze śnieżne bałwany. Z każdym krokiem Hølm coraz bardziej pogrąża się w mrocznych sekretach, a śnieg, który pokrywa kraj, staje się nie tylko metaforą samotności bohatera, ale także symbolem ukrytych, nieodgadnionych tajemnic.

"W mroku", reż. Jannik Johansen (2005)

Kopenhaski pisarz i dziennikarz Jacob oraz jego przyjaciółka Nina są zaskoczeni, kiedy najdroższa siostra Jacoba - Julie, okaleczona po próbie samobójczej, oświadcza, iż ma zamiar pobrać się z poznanym przez Internet Ankerem. W przeddzień ślubu Julie popełnia samobójstwo w hotelowej łazience i umiera w ramionach narzeczonego. Po uroczystościach pogrzebowych Anker opuszcza Kopenhagę. Jacob, porządkując rzeczy Julie, natyka się na książkę należącą do Ankera, w której znajduje nekrolog identyczny z tym, który mężczyzna wypisał na grobie Julie. Zaintrygowany Jacob decyduje się odszukać miejsce, z którego pochodzi Anker i dociera do małego miasteczka Mørke w środkowej Jutlandii. "W mroku" to doskonały przykład na to, jak skandynawskie kino potrafi zbudować atmosferę niepokoju poprzez powolne odkrywanie warstw fabuły i stopniowe wprowadzenie do umysłów postaci.

"W mroku"
Mat. prasowe

Zabójcy bażantów, reż. Mikkel Nørgaard (2014)

„Zabójcy bażantów” to doskonała ekranizacja powieści od mistrza kryminały Jussi Adler-Olsena. Film w reżyserii Mikkela Norgaarda był kasowym przebojem w Danii i do dziś pozostaje jednym z najczęściej polecanych produkcji nordic noir. Dwóch detektywów (jeden charyzmatyczny, ale socjopata, a drugi wesoły, ale mniej zdolny) w Departamencie Q zajmują się nieco przeterminowanymi sprawami. Trafia im się jednak zbrodnia, której rozwiązaniu nie potrafią sie oprzeć (zwłaszcza ten charyzmatyczny). Podejrzanymi są absolwenci prestiżowej szkoły z inetrnatem, dziś członkowie elity duńskiego społeczeństwa. Ofiarą pada ich kolega ze szkoły. A najbardziej pomocna okaże się bezdomna, dawniej ich koleżanka, teraz przyjaciółka prostytutki-narkomanki, nosząca w torebce martwe dziecko.

Reklama

Blodsbånd, reż. Marius Holst (2007)

15-letni Mirush podróżuje z Albanii do Norwegii, aby odnaleźć ojca. Mężczyzna porzucił rodzinę, gdy nastolatek był jeszcze małym chłopcem. Teraz ojciec prowadzi małą restaurację w Oslo i zmaga się z długami wobec albańskiej mafii. . Rozpoczął nowe życie, ma norweską dziewczynę, a pozostawiona rodzina jest dla niego jedynie mglistym wspomnieniem – do czasu, kiedy nie pojawia się Mirush. Chłopiec zaczyna pracować u ojca, ale nie mówi mu, kim jest. Z czasem poznają się nawzajem, ale dla Mirusha spotkanie z ojcem wcale nie jest takie, jak sobie wymarzył. Jest zmuszony dokonać wyboru, który będzie miał ogromne konsekwencje dla nich obu.

blodsband
Mat. prasowe
Reklama
Reklama
Reklama