Reklama

Od kilkunastu godzin zamieszczane są zdjęcia z bananami. O co chodzi? To nie jest kolejny "trend", tylko sprzeciw w związku z usunięciem prac Natalii LL i Katarzyny Kozyry. Na publikację zdecydowali się m.in. Magdalena Cielecka, Piotr Krzymowski, Natalia Przybysz, Michał Żebrowski z żoną, marka Acephala, Siksa, Leszek Stanek, Ramona Rey, Andrzej Saramonowicz, czy zespół Kamp!. "Sztuka konsumpcyjna" (1975) Natalii LL oraz "Pojawienie się Lou Salome" (2005) zniknęły w piątek z polecenia nowego dyrektora Muzeum Narodowego, prof. Jerzego Miziołka. Powodem miało być "gorszenie młodzieży". "Mieliśmy szereg rozmaitych skarg. Wielu ludzi pisało do nas mejle. Galerię odwiedza cała masa młodzieży w wieku 13, 12 i mniej lat. Ekspozycja powinna być wyważona" powiedział Gazecie Wyborczej Miziołek. Oprócz "wrzucania" fotografii z bananem na instagramie, wiele osób zaplanowało już "wycieczkę" pod Muzeum Narodowe i publiczne jedzenie bananów. Muzeum Narodowe postanowiło wydać oświadczenie w tej sprawie.

Reklama

Zdjęcia z bananem - o co chodzi? To nie jest "nowy trend na Instagramie" >>

Prace Natalii LL i Katarzyny Kozyry powrócą do Muzeum Narodowego

W oficjalnym piśmie Muzeum Narodowego zawarto informacje dotyczące motywów usunięcia dzieł. Podano również datę do kiedy prace będą znów wisiały, a mianowicie do 6 maja (!), czyli do rozpoczęcia "prac rearanżacyjnych". "Zmiany zachodzące w tejże przestrzeni to realizacja podjętych zobowiązań i nowa, bardziej dynamiczna wizja funkcjonowania instytucji, a nie deprecjonowanie zbiorów MNW czy ich „cenzurowanie”. Dobrze jest mi znane miejsce prac Natalii LL i Katarzyny Kozyry w polskiej sztuce." - możemy przeczytać w oświadczeniu dyrektora Miziołka. Czy to uspokoi nastroje społeczne? Poniżej znajdziecie pełną treść oświadczenia Muzeum Narodowego.

Oświadczenie dyrektora MNW w sprawie rearanżacji Galerii Sztuki XX i XXI Wieku

Muzeum Narodowe w Warszawie posiada w swoich zbiorach bez mała 900 tys. obiektów, podczas gdy na stałej ekspozycji prezentujemy jedynie 0,5% spośród nich. Znana i ceniona jest kolekcja m.in. sztuki XX i XXI wieku, w skład której wchodzi kilkanaście tysięcy prac.

Galeria Sztuki XX i XXI Wieku MNW w obecnym kształcie istnieje od przeszło 6-ciu lat. Mając na uwadze fakt, że ogromna liczba wybitnych dzieł sztuki, zwłaszcza polskiej, znajduje się w magazynach, w jednym z punktów programu funkcjonowania MNW, przedłożonego w listopadzie 2018 roku w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zobowiązałem się do wprowadzenia koncepcji wymiany dzieł eksponowanych w Galerii Sztuki XX i XXI Wieku co pół roku, aby zapoznać publiczność z bogatymi zbiorami sztuki nowoczesnej MNW.

W ścisłej współpracy z pracownikami MNW, zajmującymi się sztuką współczesną, wypracowano koncepcję pokazu pt. Widoczne Niewidoczne. Pokaz malarstwa XX wieku ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Spośród kilku tysięcy dzieł sztuki wyselekcjonowanych zostało prawie 150 obiektów, głównie XX-wiecznego malarstwa polskiego, które w czerwcu br. zostaną udostępnione publiczności w przestrzeni dotychczasowej Galerii.

Zmiany zachodzące w tejże przestrzeni to realizacja podjętych zobowiązań i nowa, bardziej dynamiczna wizja funkcjonowania instytucji, a nie deprecjonowanie zbiorów MNW czy ich „cenzurowanie”. Dobrze jest mi znane miejsce prac Natalii LL i Katarzyny Kozyry w polskiej sztuce. Misją MNW jest prezentowanie różnorodnych kierunków i postaw artystycznych, co w sytuacji bardzo ograniczonych warunków lokalowych powoduje, iż muszą następować kreatywne zmiany. Z respektem należnym każdemu obiektowi muzealnemu zarówno te prace, jak i inne, trafią na pewien czas do magazynu, by ustąpić miejsca innym.

Moja wypowiedź, tak chętnie cytowana w mediach, została opublikowana bez mojej autoryzacji. W sprawie reorganizacji Galerii Sztuki XX i XXI Wieku nie byłem wzywany do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wszystkie decyzje podjąłem osobiście, po konsultacjach ze specjalistami zajmujących się sztuką XX i XXI wieku.

W związku z zaistniałą sytuacją podjąłem decyzję o dalszym eksponowaniu ww. dzieł do dnia rozpoczęcia prac rearanżacyjnych.

Reklama

Prof. dr hab. Jerzy Miziołek

Reklama
Reklama
Reklama