Napędzani przez sztukę, czyli o Audi i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie słów kilka
Nowe technologie przeniknęły już do każdej dziedziny życia. Nikogo chyba nie dziwi ich obecność w galeriach i muzeach. Współpraca Audi i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie udowadnia, że te światy mogą nie tylko koegzystować w harmonii, ale też wzajemnie się przenikać i uzupełniać.
W tym artykule:
Gra światła i cienia, bieli i czerni, zabawa geometrią, zaawansowany projekt, szlachetna prostota, konstrukcyjna lekkość zamknięta w solidnej bryle – te określenia opisują nie tylko gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ale też samochody Audi. Nic więc dziwnego, że nowo otwarta instytucja kultury połączyła siły ze słynną marką motoryzacyjną. Inaugurację trzyletniej współpracy przypieczętowała wyjątkowa sesja zdjęciowa i nagranie wideo z udziałem architekta MSN Thomasa Phifera, w którym opowiada o pięknie podróżowania w przestrzeni – na co pozwala zarówno architektura, jak i jazda samochodem.
Audi partnerem strategicznym MSN
Audi wspiera ideę „Muzeum Otwartego”, zakładającą dostępność sztuki i kultury dla jak największej liczby odbiorców. Dzięki kooperacji Muzeum z marką Audi wstęp na niemal wszystkie wydarzenia odbywające się na parterze budynku będzie przez najbliższe lata bezpłatny (podobnie było w przypadku wydarzeń otwarcia). Długofalowe, bo trzyletnie, zaangażowanie Audi we współpracę z MSN pozwoli na realizację w Muzeum wielu międzynarodowych projektów m.in. łączących nowe technologie, design i sztuki wizualne i na zbudowanie przestrzeni pełnej unikalnych doświadczeń dostępnych dla szerokiej publiczności.
Synergia architektury, sztuki i nowych technologii
Partnerstwo pomiędzy Audi a MSN jest próbą dialogu pomiędzy sztuką, architekturą, designem i nowymi technologiami.
Po pierwsze, dla wszystkich tych dziedzin kluczowy jest interdyscyplinarny dialog. Muzeum zajmuje się badaniem i upowszechnianiem współczesnych zjawisk w sztuce i w obszarach jej pokrewnych, a projektantom marki Audi architektura, design, sztuka oraz badanie granic możliwości nowych technologii towarzyszą w codziennej pracy.
Po drugie, zarówno gmach MSN, jak i pojazdy Audi są prostymi i czystymi formami. „Chcieliśmy budynku, który byłby silny, który tworzyłby wrażenie trwałości i solidności (...) Muzeum stopniowo materializowało się jako budynek na wskroś betonowy. Mam na myśli to, że fasada jest gruba i nośna; słupy i belki są masywne i ciężkie. W efekcie w środku i na zewnątrz jest to budynek wykazujący materialną integralność” – mówi architekt MSN Thomas Phifer. To samo zamiłowanie do solidnego rzemiosła, przejrzystości i funkcjonalności można zauważyć w designie samochodów Audi. Każdy ich element jest podporządkowany komfortowi użytkowania, bo – jak wyjaśnia Phifer – „doskonały detal to taki, który szanuje naturę materiału” .
Po trzecie, wspólnym mianownikiem Audi i MSN jest uważne śledzenie zjawisk współczesnego świata i próba poszukiwania odpowiedzi na generowane wyzwania. Marka kładzie nacisk na ciągły postęp i zrównoważony rozwój. Z kolei Muzeum bacznie przygląda się rzeczywistości i wchodzi z nią w twórczy dialog. „Pasja do tworzenia innowacji, poszukiwania nowatorskich rozwiązań oraz ponadczasowego designu to wartości, które od wielu lat są fundamentem naszej działalności i doskonale wpisują się w partnerstwo z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie” – potwierdza Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce.
Po czwarte, i w wizycie w muzeum, i w jeździe samochodem chodzi o doświadczenie. O odczuwanie przestrzeni wszystkimi zmysłami. Budynek Muzeum został pomyślany jako tło dla sztuki i spotkań (zgodnie z filozofią, że architektura w ogóle jest tłem dla ludzkiej działalności), a pojazdy Audi zachwycają możliwościami technicznymi i formą, ale nie są w tym ostentacyjne. Nie muszą nic udowadniać, bo dobry design obroni się sam. „Technologia stopniowo usuwa to, co nas rozprasza. Potęguje radość i piękno podróżowania w przestrzeni. Projektowanie jest katalizatorem, który rozbudza zmysły” – tłumaczy Thomas Phifer.
Po piąte w końcu, w obu kluczową rolę odgrywa światło. „Podstawowym materiałem w tym projekcie jest światło. Zawieramy je w tej białej betonowej bryle” – mówi architekt o MSN. Sztuka i ludzie „stają się bardziej obecni w tej białej przestrzeni, która jest pojemnikiem na światło”. Jak podkreśla Phifer, „w każdej ciemnej przestrzeni potrzebujesz odrobiny światła, aby dostrzec głębię mroku (…) Pragniesz poruszać się między jasnością, półcieniem i cieniem, wzmacniając obecność światła w swoim życiu”. Modele Audi są natomiast projektowane tak, żeby każdy ich detal nie tylko przyciągał wzrok, ale wyglądał inaczej w zależności od tego, jak pada na niego światło. A jednocześnie wyróżniają się najwyższą jakością, trwałością, funkcjonalnością i rzemieślniczym kunsztem – tak jak każdy element budynku MSN.
Współpraca Audi i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to to szansa na prezentację artystycznych projektów eksplorujących różne dziedziny sztuki. Te dwa odległe światy łączą się, by wspierać idee dostępności kultury i sztuki.
Materiał promocyjny marki Audi