Reklama

Oto sześć ekspozycji, które warto wpisać do kalendarza.

Reklama

Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a

Królikarnia, Warszawa | 9 maja – 26 października 2025

Mika Mickun Kobieta siedząca na cokole, 1939 ceramika szkliwiona / fot. Piotr Ligier / MNW

Antoine Bourdelle, uczeń Auguste’a Rodina, był jednym z najważniejszych rzeźbiarzy i pedagogów przełomu XIX i XX wieku. Jego pracownia w Paryżu przyciągała młode artystki z Polski, które we własnym kraju mierzyły się z barierami edukacyjnymi - w Warszawie kobiety mogły studiować w Szkole Sztuk Pięknych dopiero od 1904 roku, a w Krakowie od 1920.

Wystawa w Królikarni to pierwsza tak kompleksowa próba ukazania wpływu Bourdelle’a na twórczość polskich rzeźbiarek. Ekspozycja obejmuje prace m.in. Jadwigi Bohdanowicz, Luny Drexler i Olgi Niewskiej, które zdobyły w Paryżu artystyczne szlify i wprowadzały nowatorskie idee w Polsce. Niewska, znana z rzeźb portretowych, stworzyła m.in. słynną podobiznę marszałka Józefa Piłsudskiego, a Bohdanowicz eksperymentowała z formą w duchu secesji. Ekspozycję wzbogacą fotografie archiwalne i dokumenty.

Czarny karnawał. James Ensor i Witold Wojtkiewicz

Muzeum Narodowe, Warszawa | 3 października 2025 – 11 stycznia 2026

Witold Wojtkiewicz, Porwanie królewny (Ucieczka) z cyklu / Muzeum Narodowe w Warszawie

Groteska, maskarada, cyrk – dla Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza te motywy były punktem wyjścia do rozważań nad ludzką egzystencją. Wystawa w MNW po raz pierwszy zestawi ich twórczość, pokazując, jak różne środowiska – Młodą Belgię i Młodą Polskę – łączyła fascynacja światem na opak.

Podzielona na sekcje tematyczne ekspozycja obejmuje obrazy, grafiki i rysunki obu artystów, a także dodatkowe eksponaty: maski karnawałowe, kostiumy teatralne i dawne marionetki, które nadają kontekst ich inspiracjom. Ciekawostką są nigdy wcześniej niepokazywane szkice Ensora, wypożyczone z kolekcji belgijskich.

St Ives, i gdzie indziej

Muzeum Sztuki, Łódź | 5 marca – 8 czerwca 2025

St Ives, niewielkie portowe miasteczko w Kornwalii, stało się w latach 30. XX wieku ośrodkiem twórczości artystów łączących lokalne inspiracje z nowoczesnym podejściem do formy i koloru. Wystawa w Łodzi pokaże prace takich twórców jak Barbara Hepworth, Ben Nicholson czy Alfred Wallis, którzy w swoich dziełach odwoływali się do pejzażu Kornwalii i nadmorskiego światła.

Ekspozycja zestawi ich dorobek z polską awangardą, reprezentowaną przez Władysława Strzemińskiego i Katarzynę Kobro. Dzięki temu dialogowi zobaczymy, jak różne środowiska artystyczne reagowały na wyzwania modernizmu i jak geografia kształtowała ich język wizualny. Wystawę uzupełnią zdjęcia i filmy ukazujące życie codzienne w St Ives oraz archiwalne nagrania z udziałem Hepworth i Nicholsona.

Moda. Historia osobista

Irena Huml, Londyn, 1957 / fot. archiwum rodzinne

Muzeum Narodowe, Wrocław | 18 lutego – 18 maja 2025

Czy garderoba może być kluczem do zrozumienia epoki? Wrocławska wystawa opowie o modzie PRL-u przez pryzmat życia Ireny Huml – badaczki sztuki, która w swoim środowisku słynęła jako ikona stylu. Jej historia splata się z szerszymi zagadnieniami dotyczącymi społecznej roli kobiet w latach 50.–90., ich obecności w świecie akademickim, odbiorze międzynarodowych trendów w polskiej rzeczywistości oraz roli mody w procesie modernizacji. Poza jej osobistymi strojami zobaczymy też fotografie, listy i pamiątki.

Ewa Pachucka. Retrospektywa

Zachęta, Warszawa | październik 2025 – styczeń 2026

Znana bardziej w Australii (gdzie spędziła blisko 30 lat życia) niż w Polsce, Ewa Pachucka zasłynęła dzięki rzeźbiarskim strukturom szydełkowanym z włókien naturalnych. W Zachęcie zobaczymy jej najsłynniejsze prace z sizalu i juty, które eksplorują relacje między człowiekiem a naturą, a także mniej znane instalacje przestrzenne. Jednym z kluczowych punktów wystawy będzie monumentalna instalacja „Ogrody”, składająca się z misternie splecionych struktur przypominających organiczne krajobrazy.

Magdalena Abakanowicz

Zamek Królewski na Wawelu | 25 kwietnia 2025 – 18 stycznia 2026

Raphael GAILLARDE/Gamma-Rapho via Getty Images
Reklama

Od Ogrodów Królewskich po Salę Senatorską – rzeźby Magdaleny Abakanowicz w 2025 roku zyskają nowe, spektakularne tło. Jej monumentalne abakany spotkają się z arrasami Zygmunta Augusta, tworząc niezwykły dialog między nowoczesnością a renesansem. Ta wystawa zapowiada się jako jeden z najważniejszych punktów artystycznych przyszłego roku.

Reklama
Reklama
Reklama