Reklama

W tym artykule:

  1. Klasyczne filmy - co wybrał dyrektor kreatywny marki Celine?
  2. Jakie jeszcze klasyczne filmy warto obejrzeć?
Reklama

Kiedy Hedi Slimane, ikona mody i były dyrektor kreatywny marki Celine, mówi o swoich ulubionych klasycznych filmach, warto nadstawić ucha. Jego styl, zarówno w modzie, jak i fotografii, jest mocno zakorzeniony w nostalgii oraz wpływach popkulturowych. Nie jest zatem zaskoczeniem, że Slimane ma równie wyrafinowany gust, jeśli chodzi o kino. Oto najważniejsze klasyczne filmy - te pozycje powinien znać każdy miłośnik kultury i sztuki.

Klasyczne filmy - co wybrał dyrektor kreatywny marki Celine?

To jeden z najbardziej tajemniczych projektantów w świecie mody. Rzadko udziela wywiadów, a na swoim koncie instagramowym publikuje jedynie zdjęcia wizerunkowe swojego autorstwa. Hedi Slimane trzyma się na uboczu i to od lat. Dlatego zaskakujące jest, że były dyrektor kreatywny Celine podał filmy, które warto zobaczyć w ramach promocji platformy MUBI.

"Na zawsze Laurence" (Xavier Dolan, 2012)

W latach 90. Laurence powiedział swojej dziewczynie Fred, że chciałby stać się kobietą. Pomimo przeciwieństw stawiają razem czoła uprzedzeniom przyjaciół, radom rodzin i fobiom społeczeństwa, którego zasad nie cenią. Wyruszają w dziesięcioletnią podróż, w czasie której mogą stracić nie tylko siebie nawzajem, ale również własną, wewnętrzną tożsamość. Przejście na drugą stronę nawet dla nich jest wielką tajemnicą.

"Nocny przypływ" (Curtis Harrington, 1961)

Żyjący na wybrzeżu Johnny interesuje się młodą, ciemnowłosą kobietą. Piękność odgrywa rolę syreny na miejscowym karnawale. Po tajemniczych wydarzeniach, Johnny zaczyna wierzyć, że nowo poznana kobieta jest prawdziwą syreną. Jednak ta istota ma w zwyczaju zabijanie ludzi przy pełni księżyca.

"Szarada" (Stanley Donen, 1963)

Film z Audrey Hepburn i Cary Grantem. Regina Lambert spędza czas w górach z przyjaciółką, której zwierza się, że ma zamiar rozwieść się z mężem. Po powrocie do Paryża zastaje mieszkanie kompletnie opustoszałe oraz wiadomość, że zamordowano jej męża. Regina dowiaduje się również, że był on zamieszany w kradzież 250 tysięcy dolarów, których poszukują teraz jego dawni wspólnicy oraz CIA. Jej życie jest w niebezpieczeństwie, a Peter Joshua, któremu zaufała, okazuje się zupełnie kimś innym.

"W kręgu zła" (Jean-Pierre Melville, 1970)

Po kilkuletnim pobycie w więzieniu na wolność wychodzi były gangster Corey. Po kilku dniach w niezwykłych okolicznościach poznaje uciekającego przed policją Vogla. Mężczyźni pomagają sobie, zaprzyjaźniają się i postanawiają wspólnie wykonać skok na ekskluzywny salon jubilerski. Do współpracy zapraszają byłego snajpera - Jansena, teraz cierpiącego na ataki alkoholowego delirium. Ścigający Vogla inspektor Mattei zmusza do współpracy właściciela nocnego baru - Santiego, mającego świetne rozeznanie w paryskim półświatku. Napad udaje się, ale jak upłynnić towar? Towarzysze idą do Santiego

"Czas apokalipsy" (Francis Ford Coppola, 1979)

Adaptacja opowiadania Josepha Conrada "Jądro ciemności". Przeniesiona w realia wojny wietnamskiej historia kapitana Willarda, który otrzymuje misję odnalezienia i zlikwidowania pułkownika Kurtza.

"Paryż, Teksas" (Wim Wenders, 1984)

Na teksańskiej pustyni, niedaleko granicy z Meksykiem, pojawia się samotny mężczyzna. Nielegalnie przekroczył granicę, i od wielu dni błąka się po okolicy. Kiedy wreszcie dociera do pierwszej amerykańskiej osady, z wyczerpania mdleje. Okazuje się, że mężczyzna ma amnezję, nie wie, kim jest i skąd przyszedł. Na podstawie odnalezionych przy nim dokumentów lekarze docierają do mieszkającego w Los Angeles Walta. Ten ze zdumieniem rozpoznaje w pacjencie swojego starszego brata, Travisa, który cztery lata wcześniej porzucił żonę i synka i wszelki słuch po nim zaginął...

"Persona" (Ingmar Bergman, 1966)

Aktorka Elisabeth Vogler (Liv Ullmann) zaniemówiła w trakcie przedstawienia "Elektry". Badania kliniczne wykazały brak przyczyn fizjologicznych, Elisabeth przestała mówić z własnej woli. Lekarka, która się nią opiekuje wysyła ją wraz z młodą pielęgniarką Almą (Bibi Andersson) na rekonwalescencję w domku nad morzem. Pielęgniarka zaczyna coraz bardziej ufać swojej pacjentce i zwierzać się jej ze swoich przeżyć.

"Szalony Piotruś" (Jean-Luc Godard, 1965)

Ferdinand (nazywany też Pierrotem) jest znudzony swoim życiem i towarzystwem z jakim przychodzi mu spędzać czas. Pewnej nocy po imprezie z wyższych sfer spotyka Marianne - dziewczynę, którą miał okazję poznać prawie 5 lat wcześniej, jednak ich znajomość była raczej płytka. Tej nocy dochodzi jednak do pewnej zmiany. Ferdinand trafia z Marianne do łóżka, a następnie mordują razem pewnego gangstera, kradną jego pieniądze i broń i wyruszają w podróż po kraju. Spontaniczna para po drodze kradnie, naciąga turystów i wreszcie morduje, w międzyczasie rozmawiając o życiu ludzkim i wszystkim co jest z nim związane.

"Czerwona pustynia" (Michelangelo Antonioni, 1964)

Deszczowa, mglista i zimna Ravenna. Guiliana, kura domowa, ukrywająca przed mężem zmęczenie psychiczne, spotyka inżyniera pobliskiej fabryki i ma z nim romans. Gdy dowiaduje się, że jej syn oszukiwał ją, udając chorobę, zwraca się do Zellera, mówiąc, że nikt jej nie kocha. Mężczyzna tylko wykorzystuje jej stan zwątpienia...

"400 batów" (François Truffaut, 1959)

Trzynastoletni Antoine (Jean-Pierre Leaud) nie znajduje zrozumienia u rodziców - słabowitego ojca interesującego się tylko samochodami oraz matki nie poświęcającej mu uwagi. W szkole także nie czuje się dobrze, a jego życie, pozbawione zasad, powoduje konflikty z dorosłymi. Marzeniem chłopca jest ucieczka nad morze. W tym celu, wraz z jedynym przyjacielem, kradnie maszynę do pisania, lecz jego czyn zostaje odkryty.

Jakie jeszcze klasyczne filmy warto obejrzeć?

Produkcje wymienione przez byłego dyrektora kreatywnego Celine to jednak nie wszystkie klasyczne filmy, które warto znać. Do tej listy dodalibyśmy jeszcze kilka poniższych propozycji.

"Obywatel Kane" (Orson Welles 1941)

„Obywatel Kane” to film, który często znajduje się na szczycie list najlepszych produkcji wszech czasów. Dzieło Orsona Wellesa zachwyca innowacyjną narracją, kątami kamery i głębią psychologiczną postaci. Historia opowiada o losach Charlesa Fostera Kane'a, potentata prasowego, którego życie i motywacje odkrywamy przez retrospekcje i opowieści innych postaci.

"Na wschód od Edenu" (Elia Kazan 1955)

W tej ekranizacji powieści Johna Steinbecka James Dean zagrał jedną z najbardziej ikonicznych ról w historii kina, wcielającej się w rolę Cala Traska - młodego człowieka szukającego akceptacji swojego ojca. Film opowiada o trudnych relacjach rodzinnych, miłości i próbie odnalezienia własnej drogi w świecie pełnym konfliktów.

"Czarny Kot, Biały Kot" (Emir Kusturica 1998)

Ta barwna i humorystyczna opowieść o dwóch rodzinach wplątanych w serię nieoczekiwanych wydarzeń pełna jest absurdu i szalonych zwrotów akcji. Film jest jednocześnie komedią, romansidłem i satyrą, pokazującą różnorodność i chaos życia na Bałkanach.

"Powiększenie" (Michelangelo Antonioni 1966)

Ten kultowy film opowiada o fotografii, modzie i alienacji w świecie artystycznym Londynu lat 60. Produkcja śledzi losy londyńskiego fotografa, który przypadkowo uchwyca na zdjęciach scenę, mogącą być dowodem zbrodni. „Powiększenie” to fascynujące studium percepcji, rzeczywistości i iluzji, które zmusza widza do refleksji nad tym, co naprawdę widzi.

Reklama

"Casablanca" (Michael Curtiz 1942)

Czy jest bardziej klasyczny film niż „Casablanca”? Romantyczna historia Ricka i Ilsy wciąż porusza serca widzów na całym świecie. Film łączy w sobie miłość, poświęcenie i politykę, a jego słynne dialogi i muzyka na zawsze wpisały się w historię kina.

zanim się pojawiłeś
mat. prasowe
Reklama
Reklama
Reklama