Reklama

W niedzielę 6. kwietnia o godzinie 19:30 w sali koncertowej warszawskiej Filharmonii Narodowej wybrzmiała potężna IX Symfonia Beethovena, do której finałowej części kompozytor na początku XIX wieku włączył poemat Friedricha Schillera „Oda do radości”. Powszechnie znany jest on dziś dzięki decyzji Rady Europejskiej z 1972 roku, która zdecydowała, że fragment ten zostanie jej hymnem, a of 1985 stał się już oficjalnie hymnem Unii Europejskiej. Utwór uroczyście otworzył 29. edycję Wielkanocnego Festiwalu. To święto muzyki klasycznej jest imprezą cykliczną, odbywającą się od 1997 roku w okresie poprzedzającym Wielkanoc. Pierwsza edycja powstała z inicjatywy upamiętnienia 170. rocznicy śmierci kompozytora i odbyła się w Krakowie, aby po siedmiu latach przenieść się na stałe do stolicy. Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, którego od 2003 roku dyrektor generalną jest Elżbieta Penderecka.

Reklama

Ludwig van Beethoven urodził się w 1770 roku w Bonn. Muzyczny talent przyszłego kompozytora ujawnił się stosunkowo wcześnie, już w wieku 7 lat Ludwig miał za sobą swój debiutancki występ w Kolonii. W 1787 roku, Beethoven wyjechał do Wiednia, ale po dwóch tygodniach wrócił do rodzinnego miasta, bo rozchorowała się jego matka. Do Austrii wrócił pięć lat później. Już na stałe. Okres twórczości Beethovena dzielony jest na trzy etapy. Pierwszy ­– wczesny (klasyczny), trwał do roku 1800. W tym czasie powstały głównie klasyczne, kameralne utwory na fortepianu. Kolejny, środkowy, nazywany także heroicznym, rozpoczął się wkrótce po osobistym kryzysie kompozytora, którego przyczyną była diagnoza o postępującym i nieodwracalnym zaniku słuchu. Ten czas charakteryzuje coraz większe zróżnicowanie form, pełnych bohaterskich idei i walki z losem. To w tym czasie muzyk skomponował m. in. sześć symfonii (III-VIII), pięć kwartetów smyczkowych (7-11), a także jedyną w swojej twórczości operę – „Fidelio”. Okres ostatni, późny, jest najbardziej przełomowy. Trwający do końca życia muzyka, skupiał się przede wszystkim na romantycznej stylistyce. Dzieła, które powstały w tym czasie cechuje innowacyjne odejście od tradycyjnych wokalnych form, ale też głębia intelektualna oraz osobisty charakter. Mimo że jako dwudziestokilkulatek zaczął tracić słuch, nie powstrzymało to geniusza. Postawa ta ustanowiła nowy romantyczny archetyp – artysty walczącego z przeciwnościami losu i samotnością. Ludwig van Beethoven zmarł w 1827 roku w Wiedniu mając zaledwie 57 lat jako ostatni z tzw. klasyków wiedeńskich.

29. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena „Beethoven i wielka poezja”

Ale Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena to nie tylko Beethoven. To scena przeznaczona dla największych piszących historię muzyki, w tym Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najważniejszych kompozytorów współczesnych. Wydarzenie potrwa dwanaście dni, w trakcie których, odbędzie się osiem koncertów symfonicznych, trzy recitale pieśni, dwa recitale fortepianowe i dwa koncerty kameralne. Elżbieta Penderecka do udziału w tegorocznej edycji zaprosiła osobistości ze świata muzyki poważnej. Z koncertami symfonicznymi wystąpi m.in. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą maestro Lawrenca Fostera, ale także, po raz pierwszy w ramach tego festiwalu – Beethovenorchester z Bonn dyrygowana przez swego muzycznego dyrektora, Dirka Kaftana. Tegoroczne hasło przewodnie – „Beethoven i wielka poezja” wyznaczyło program, w którym nie zabraknie koncertów wokalno-instrumentalnych, inspirowanych literaturą Ferenca Liszta, Gustava Mahlera, Richarda Straussa, Maurice’a Ravela, a także wspomnianego Krzysztofa Pendereckiego.

Natomiast już 16 kwietnia zapraszamy na dzień ELLE podczas Festiwalu Beethovenowskiego. Już po raz kolejny z naszymi gośćmi wysłuchamy wspólnie koncertu, na który zapraszamy również czytelników. Duńsko-holenderska pianistka Saskia Giorgini, zwyciężczyni International Mozart Competition w Salzburgu i angielski tenor odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego, Ian Bostrige, wykonają utwory Beethovena, Hugo Wolfa i Franza Schuberta. Bilety wciąż są dostępne.

Festiwalowi towarzyszy Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe, jak również ekspozycja w przestrzeniach Filharmonii Narodowej prac Julity Malinowskiej, twórczyni tegorocznego plakatu zapowiadającego wydarzenie.

Reklama

Finałowy koncert, który odbędzie się w Wielki Piątek, jak zawsze wybrzmi w przestrzeni Teatru Wielkiego Opery Narodowej. W tym dniu usłyszymy „Kadysz” Pendereckiego oraz „Kaddish” Bernsteina w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej, Chóru Dziecięcego i Młodzieżowego „Alla Polacca” prowadzonych przez pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmonii Narodowej – Christopha Königa. Więcej informacji na oficjalnej stronie festiwalu.

Reklama
Reklama
Reklama
Loading...