43. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - konkurs Inne Spojrzenie
Konkurs Inne Spojrzenie to ten najważniejszy tuż obok Konkursu Głównego Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni. To w jego ramach widzowie i goście oglądają filmy mniej komercyjne, przełomowe debiuty fabularne i obrazy, na które zgodnie z tytułem kategorii patrzy się właśnie inaczej. Bez przywiązania do konwencjonalnych gatunków, szukając artystycznych tropów i kontekstów.
- ELLE
W tym roku w konkursie "Inne Spojrzenie" Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni zobaczymy 8 filmów. Oto, co znalazło się w katalogu obrazów nominowanych.
"53 wojny", reżyseria: Ewa Bukowska
Anka i Witek są zakochanym w sobie małżeństwem. On jest korespondentem wojennym, który większość dni w roku spędza na wojnie. Ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Anka stara się żyć normalnie, jednak niepewność o życie Witka wygrywa. Zaczyna szykować się na najgorsze.
"Dzień czekolady", reżyseria: Jacek Piotr Bławut
Dawida i Monikę połączy nie tylko przyjaźń, ale też wspólny sekret. Poznaj z nimi tajemnicę starego zegara i odkryj świat, w którym żyją Pożeracze Dni Tygodnia. Obudź szalonego Skoczka Czasu. Dowiedz się również, kim tak naprawdę jest tajemnicza kotka Zuzia i dlaczego Monika chodzi w hawajskiej spódniczce hula. A jeśli będziesz mieć odwagę, przekonaj się czy tych dwoje, by uratować drogocenne wspomnienia o bliskich, stawi czoła złej wiedźmie. W tym świecie pewne jest tylko to, że czasu nie można cofnąć, można go tylko zjeść. To poetycka opowieść odwołująca się w estetyce do japońskiego kina anime.
"Jeszcze dzień życia", reżyseria: Damian Nenow, Raúl de la Fuente
Oparta na książce Ryszarda Kapuścińskiego historia reportera realizującego swoją misję w ogarniętej wojną Angoli w 1975 roku. Podczas wyprawy Kapuściński zdaje sobie sprawę, że jest świadkiem wydarzeń, których znaczenie będzie wymagać wyjścia poza rolę obserwatora. To pozwoli mu narodzić się ponownie zarówno jako pisarzowi, jak i człowiekowi. Pod względem formalnym film jest stylizowaną animacją z fragmentami zdjęć dokumentalnych. Za pomocą narracji animacyjnej opowiedziano historię dziejącą się w przeszłości oraz oddano surrealistyczne realia wojny. Dokument pozwolił autorom uwzględnić pamięć tych, którzy przeżyli, a historii dodać realizmu.
"Moja polska dziewczyna", reżyseria: Ewa Banaszkiewicz, Mateusz Dymek
Młoda, bogata Amerykanka Katie postanawia nakręcić film dokumentalny o Alicji, impulsywnej polskiej aktorce mieszkającej w Londynie. W trakcie realizacji dokumentu, natarczywa ingerencja Katie w losy własnej bohaterki wiąże się z poważnymi konsekwencjami. Film, który miał być dokumentem o nowotworze partnera Alicji, staje się eksploracją ukrytych pragnień i ciemnych stron, zarówno bohaterki, jak i realizatorki.
"Monument", reżyseria: Jagoda Szelc
Nie znali się, bo byli zbieraniną studentów z różnych lat. Wiedzieli, że obudzili się nad ranem w zimnym busie. Wiedzieli, że praktyki mają się odbyć w hotelu pod okiem doświadczonej menedżerki. Wiedzieli, że będzie to dla nich duża próba, nie wiedzieli, jak trudna. Nie wiedzieli, że czas jest względny, a przestrzeń staje się figurą niemożliwą. Monument.
MONUMENT ///////// trailer ///////// scenariusz i reżyseria Jagoda Szelc from LODZ FILM SCHOOL on Vimeo.
"Nie zostawiaj mnie", reżyseria: Grzegorz Lewandowski
Osiemnastoletni Sid jest inny niż jego rówieśnicy, którzy u progu dorosłości realizują łatwe i bezpieczne plany na przyszłość. Chodzi swoimi drogami i nie ma zamiaru spełniać oczekiwań rodziców ani nauczycieli. Imprezuje tylko po to, żeby nie myśleć – myślenie boli. Wyrzucany z kolejnych szkół, dostaje ostatnią szansę na zdanie matury. W nowym liceum poznaje ludzi, którzy wywierają na niego silny wpływ. Dramatyczne losy grupy młodych gniewnych zmuszają Sida do walki nie tylko o przyjaźń, ale i o miłość swojego życia.
"Nina", reżyseria: Olga Chajdas
Nina, trzydziestoparoletnia nauczycielka, która nie może mieć dzieci, szuka surogatki. Wydaję się, że razem z mężem Wojtkiem, znaleźli idealną kandydatkę. Magda, pozornie szczęśliwa dwudziestopięciolatka, bawi się życiem, nie ma zobowiązań. Nina zakochuje się w kobiecie, która mogłaby urodzić jej dziecko. To historia nieoczekiwanej miłości, umiejętności wypełniania pustki, skomplikowanych wyborów.
"Okna, okna", reżyseria: Wojciech Solarz
Wojtek spędza całe dnie, przesiadując na leśnej ambonie i tropiąc wraz z leśniczymi głusze plądrujące okoliczne wioski i miasteczka głuszce. Pewnego wieczoru wraca polami z pracy i natyka się na dziwne zjawisko. W oddali porusza się dom. A właściwie jedno zapalone okno. Kiedy wraca następnego dnia, sytuacja się powtarza. Z dnia na dzień okien ukazuje się coraz więcej. I więcej. I jadą. Zaintrygowany Wojtek próbuje rozwikłać poetycko-abstrakcyjną zagadkę.