W ostatnim odcinku tego cyklu zawitaliśmy do Kanady, a wspomniany artykuł zawierał stwierdzenie: „do wymienienia najważniejszych i najciekawszych marek modowych ze Stanów Zjednoczonych potrzebowalibyśmy zapewne artykułu składającego się nie z pięciu, a co najmniej pięćdziesięciu punktów (co i tak nie wyczerpałoby tematu)”. Podtrzymujemy to zdanie, ale od czegoś zacząć trzeba. Oto pięć firm odzieżowych z USA, w których produkty naszym zdaniem warto się zaopatrzyć. Choć istnieje całkiem spore prawdopodobieństwo, że spora część z was już to zrobiła.

Converse

Jedna z najbardziej znanych firm na świecie, której udało się to, o czym marzy wiele innych przedsiębiorstw – wprowadzenie na rynek produktu, który nie dość że w praktycznie niezmienionej formie utrzymuje się na nim od kilkudziesięciu lat, to jeszcze stał się punktem odniesienia dla całej konkurencji. Mowa oczywiście o trampkach All Star, które najpierw były nieodzownym elementem stroju koszykarskiego, a następnie chętnie sięgały po niego ikony popkultury oraz przedstawiciele kilku subkultur młodzieżowych. Trampki początkowo powstawały w jednym kolorze i fasonie (czarne, za kostkę), ale obecnie można je kupić w jednym z wielu wariantów. W sklepach dostępne są niskie, wysokie, płócienne, skórzane, dodatkowo ocieplane, jedno- i wielokolorowe… Długo by wymieniać.

Tommy Hilfiger

Założona w 1985 roku marka, której w relatywnie krótkim czasie udało się urosnąć do sporych rozmiarów i stać się jednym z potentatów amerykańskiego rynku odzieżowego. W naszym kraju Tommy Hilfiger bywa niekiedy postrzegany jako marka premium, ale zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w wielu krajach europejskich po produkty marki sięgają raczej przedstawiciele klasy średniej. Marka ma w swojej ofercie między innymi t-shirty, koszulki polo, bluzy, płaszcze, koszule i marynarki.

Levi’s

Firma, której produkty dla wielu są synonimem słowa „dżinsy”. Nie bez powodu – założone w XIX wieku przez Leviego Straussa przedsiębiorstwo było pionierem w produkcji spodni z tego materiału. Już w latach siedemdziesiątych XIX wieku firma produkowała kilkadziesiąt tysięcy par spodni rocznie, skupiając się na tych przeznaczonych do pracy. Przełomem dla marki okazał się rok 1873, kiedy Levi’s wprowadził do swojej oferty przeznaczony dla ludności cywilnej model 501. Spodnie te, w praktycznie niezmienionym kształcie produkowane są do dziś i stanowią punkt odniesienia dla innych producentów. Obecnie Levi’s nadal skupia się na produkcji spodni, ale ma w swojej ofercie także inne produkty – od t-shirtów, poprzez koszule i bluzy, aż po kurtki i paski.

Ray Ban

Najpopularniejsza na świecie firma produkująca okulary. Jej historia sięga lat dwudziestych XX wieku, kiedy to jeszcze jako Bausch&Lomb przyjęła zlecenie armii amerykańskiej, które polegało na zaprojektowaniu okularów przeciwsłonecznych dla pilotów. Zaprezentowany model z soczewkami przypominającymi krople wody chronił pilotów przed odbiciami światła na dużych wysokościach, przy jednoczesnym zapewnieniu wyraźnego obrazu w polu widzenia. Model o nazwie Aviator przyjął się nie tylko w armii (jest produkowany do dziś). Z czasem dołączyły do niego inne (Wayfarer, Clubmaster), które również okazały się modelami ponadczasowymi, na których zaczęli się wzorować inni producenci. I choć obecnie firma należy do włoskiego koncernu, to jej amerykański rodowód zdecydowanie uzasadnia obecność w tym rankingu.

Woolrich

Woolrich to firma o długiej tradycji. Została założona w 1830 roku, co czyni ją jedną z najstarszych na świecie zajmujących się produkcją odzieży wierzchniej.  Założył ją John Rich, który na początku trudnił się wytwarzaniem produktów z wełny. Wytrzymałe, odporne na ultra-wymagające warunki atmosferyczne, a przy tym komfortowe w noszeniu i stylowe kurtki puchowe, parki, kamizelki i czapki charakteryzują się wszechstronnością oraz najwyższą jakością wykonania. Najbardziej znanym produktem firmy jest puchowa parka inspirowana stylem militarnym, ale firma ma w swojej ofercie również produkty bardziej miejskie i lifestyle’owe.